נתניהו ביקש דחייה בפינוי חאן אל אחמר • ליברמן: איפה משילות?

ממשלת נתניהו ביקשה דחייה נוספת בפירוק המאחז הבדואי חאן אל אחמר: "גורמי המקצוע הונחו להשלים את עבודת המטה הנדרשת" • תנועת רגבים: "קיבלנו שוב את אותם התירוצים, ואין לכך שום הצדקה" • ליברמן איגף מימין ועקץ: "לא יכול להיות דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים"
אריה ריבקינד
י' שבט התשפ"ג / 01.02.2023 16:30

המדינה ביקשה היום (רביעי), בפעם התשיעית ברציפות, משופטי בג”ץ לדחות בארבעה חודשים את מסירת תשובתה בעניין פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל אחמר.

זאת לאחר שתקופת הארכה שניתנה למדינה בעתירת רגבים הגיעה היום לקיצה.

“הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר”, נכתב בכתב הבקשה.

המדינה פירטה כי בשבועות שחלו מאז הקמת הממשלה, נערכה עבודת מטה בשיתוף ראש המל”ל החדש צחי הנגבי, היועץ לביטחון לאומי, נציגי משרד הביטחון, צה”ל, שב”כ, משרדי החוץ והמשפטים ועוד.

“יש בפירוט תהליך העבודה כדי ללמד על המורכבות, הרגישות והחשיבות הרבה שרואים גורמי המדינה בהידרשות לצו על תנאי כמו גם על הימצאותו של הנושא בסדר עדיפות גבוה… בצד זאת, בהינתן מורכבות הסוגיה ורגישותה, העניין הרב בקהילה הבינלאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית, הונחו גורמי המקצוע להשלים את עבודת המטה הנדרשת לשם גיבוש מענה מדויק לצו על תנאי.

“גיבוש המענה המפורט בסוגיה כה רגישה ומרכבת, מצדיק לעמדת הדרג המדיני מתן שהות נוספת להשלמת עבודת המטה, על מנת שזו תאפשר לגורמי המקצוע להניח בפני הדרג המדיני את מכלול השיקולים”.

בתנועת רגבים מותחים ביקורת חריפה על בקשת הדחיה.  “קיווינו לקבל תגובה ראויה לממשלת ימין לאומית כפי שהובטח לנו בבחירות”, אומר מאיר דויטש, מנכ”ל תנועת רגבים. “הממשלה קיבלה את המנדט להציב חזון מדיני ציוני ולבלום את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, ובמקום זה קיבלנו שוב את אותם התירוצים, ואין לכך שום הצדקה. כמו קאטו הזקן, אנחנו מחזיקים באותה עמדה עקבית, ודורשים מנציגינו בממשלה לפעול במיידי לפינוי המתחם הזה ויתר חבריו: לא 300 מטר הצידה ואף לא קילומטר הצידה, אלא למגרשים שהוכנו עבורם באבו דיס”.

בתנועת רגבים דורשים מבג”ץ להוציא צו חלוט כפי שרמז בבקשות הדחיה הקודמות ולשים סוף לפרשה.

“מדובר במקרה קיצוני של חוסר סבירות שאין דומה לו”, מוסיף דויטש. “אם בבג”ץ שורר מינימום של יושרה משפטית וציבורית בעניין ‘עילת הסבירות’, הרי שזה מקרה הבוחן אם הוא יעשה בו שימוש במקרה הזה, ולא רק במקרים הפוכים כפי שנהג עד היום, ויוציא צו מוחלט לפינויו”.

יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן הגיב: “איפה המשילות. לא יכול להיות דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים”.

מוקדם יותר כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו: “היום הממשלה צריכה לתת תשובה לבג״ץ בעניין עמדתה האם לפנות את ח׳אן אל-אחמר.

אני קורא לכל חברי בליכוד ולאנשי עוצמה יהודית והציונות הדתית – תפעילו כל לחץ אפשרי על נתניהו כי רק מלסמוך על נתניהו ועל פחדיו לא תבוא הישועה. אל תרפו, ואם צריך גם תציבו לו אולטימטומים כי האחריות היא אך  ורק עליכם, הבטחתם זאת לבוחרי הימין – עכשיו העת לקיים.

ח”כ גדעון סער כתב בלגלוג בחשבון הטוויטר שלו: “ימין על מלא”.

ח”כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי עקץ: ‘ממשלת ימין על מלא? באמת? עוד לא החליטה מה היא רוצה לעשות עם חאן אלאחמר וצריכה זמן? וזה מול עתירה שבזמנו קידם סמוטריץ’ מטעם תנועת רגבים. חשש כבד ל’הסתננות של האחים המוסלמים’ לקואליציה הנוכחית, אחרת איך ניתן להסביר את זה? סמוטריץ’ ובן גביר עדיין בממשלה?”.

ח”כ עודד פורר מישראל ביתנו הודה: ”מנתניהו לא היו לי ציפיות. הוא כבר עצר את הטרקטורים בשטח, לאחר שליברמן נתן את הוראת הפינוי. אבל איפה השר במשרד הביטחון שדרש סמכויות ביו”ש, דיוק בשביל המקרים האלה? איפה השר לבטחון לאומי? האם שרת ההתיישבות אורית סטרוק יודעת שהיא נושאת באחריות משותפת לפיתוח ההתיישבות הפלסטינית?”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות