מדאיג: עלייה במספר חולי הסרטן • ומה הקשר למשקאות ממותקים?

נתונים שמתפרסמים היום מגלים: זהו מספר המאובחנים והנפטרים מסרטן בשנה האחרונה • מחקר חדש מגלה: קיים קשר בין שתיית משקאות ממותקים לבין הסיכון לחלות בסרטן
חרדים 10
י' שבט התשפ"ג / 01.02.2023 10:55

בשנה האחרונה חל גידול במספר המאובחנים עם מחלת הסרטן: האגודה למלחמה בסרטן פרסמה היום (רביעי) נתונים חדשים על האבחון והתמותה מהמחלה הקשה בישראל.

לפי דיווח של ענבר טויזר ב’חדשות 12′, באגודה למלחמה בסרטן מעריכים כי בשנת 2022 אובחנו בישראל כ-33 אלף נשים וגברים עם סרטן וכ-12 אלף נשים וגברים נפטרו מהמחלה. מדובר בעלייה בהשוואה לשנת 2019, שבה לפי נתוני משרד הבריאות אובחנו 31,950 מקרים של גידולי סרטן. לפני עשור עמד הנתון השנתי על 28,709 חולים וכעשרת אלפים נפטרים.

הנתון על עלייה בתחלואה בסרטן הוא מדאיג מפני שמדובר בנטל כלכלי כבד על מערכת הבריאות. מחלת הסרטן היא סיבת התמותה הנפוצה ביותר ולמרות ההתפתחות בפיתוח התרופות, עדיין מדובר בבעיה המדאיגה ביותר ברפואה העולמית.

במחקר רחב היקף שנערך לאחרונה, חוקרים מהאגודה האמריקנית לסרטן בחנו את הקשר בין שתיית משקאות ממותקים ובין כל סוגי הסרטן. במחקר השתתפו 934,777 אמריקאים מבוגרים, ללא היסטוריה של המחלה.

המשתתפים מילאו לפני ארבעים שנה שאלונים על אורח החיים שלהם ובין היתר נשאלו על שתיית משקאות ממותקים עם סוכר או בממתיקים מלאכותיים (משקאות ‘דיאט’). החוקרים עקבו אחר התמותה של המשתתפים עד לסוף שנת 2016.

מניתוח הנתונים עולה, כי אנשים ששתו לפחות שתי פחיות של משקה ממותק בסוכר ביום היו בסיכון גבוה ב-5% לתמותה מסרטן הקשור למדד BMI (מדד מסת גוף) למשל: סרטן מעי גס, סרטן שד, סרטן הרחם וסרטן הכליה, לעומת אנשים שלא צרכו משקאות אלה כלל.

החוקרים מציינים שברוב סוגי הסרטן הקשורים להשמנה, שתיית משקאות ממותקים גורמת להגברת הסיכון בגלל תרומתה לעודף משקל, אבל משערים שבסרטן המעי הגס והכליה מדובר במנגנון שונה, שאינו קשור למסת הגוף. לגבי המשתתפים ששתו משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים, החוקרים מצאו סיכון מוגבר לסוגי סרטן הקשורים להשמנה ובהם סרטן הלבלב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    התזמון של הכתבה מעורר שאלות...
    01/02/2023 15:22
    יעל
  1. רוצים להכין אותנו לקראת הורדת המס?????