אריה דרעי רוצה ‘חליפי’ מיד, ההצעה של נתניהו ו’חבילת הפיצוי’

דרעי ונתניהו עורכים דיונים קדחתניים כדי למצוא פתרון שיחזיר את יו"ר ש"ס אל שלחן הממשלה • דרעי רוצה את תפקיד ראש הממשלה החליפי עכשיו ומיד, אבל נתניהו לא מתלהב • מה כוללת חבילת 'הפיצוי' שיקבל דרעי, מי ימונה כשר משרדים שלו, מי ינהל אותם, ומה כתב נתן אשל
חרדים 10
כ"ו טבת התשפ"ג / 19.01.2023 21:15

יממה לאחר שופטי בג”ץ פסלו את מינוי אריה דרעי לשר בממשלה, עדיין לא הוחלט איזה תפקיד ימלא יו”ר ש”ס לאחר שיפוטר.

הערב (חמישי) דווח עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12,  כי אחת האפשרויות שעומדות על הפרק היא “לפצות” את דרעי בעקבות הפסיקה ולאפשר לו לשמש כמשקיף בקבינט, על תקן גורם ממתן ומנוסה. אפשרות נוספת שנבחנת, היא הקמת פורום מטבחון מצומצם שיו”ר ש”ס יהיה אחד מחבריו.

לפי הדיווח של סגל, מאז שבג”ץ פרסם אתמול את הכרעתו, דרעי מקיים דיונים קדחתניים עם נתניהו כדי למצוא פתרון לפלונטר הפוליטי. השאיפה של שני האישים היא להגיע לציבור עם פתרון ביומיים הקרובים, עוד לפני שמתפרסם מכתב הפיטורין מהממשלה.

אלא שיש פערים מסוימים בין השניים והם לא מסכימים על כל הדברים.

דרעי מצדו רוצה את תפקיד ראש הממשלה החליפי – עכשיו ומיד. הוא מעדיף שלא לעבור מסלול חקיקה סבוך בכנסת. לדעתו, מדובר גם בתפקיד שיש לו חסינות מפני ביקורת של בג”ץ.

מצד שני, מקורבי נתניהו חוששים שגם מינוי  לתפקיד החליפי ייפסל על ידי שופטי בית המשפט העליון. לצד זאת, יש גם חשש של נתניהו שמעדיף לא לחלוק את התואר ראש הממשלה.

לכן, זו ההצעה של נתניהו לדרעי: להעביר חקיקה שתקבע שמינוי של שר על ידי ראש הממשלה ובאישור הכנסת לא יהיה כפוף לביקורת שיפוטית של בג”ץ – אלא לעניין תנאי הכשירות שמופיעים בחוק.

לכאורה מדובר בפתרון שיעקוף את הכרעת השופטים בעניין הסבירות והשתק השיפוטי, אך כולם מבינים שבסופו של דבר בכל מקרה הם יצטרכו שוב להגיע לבית המשפט ולהגן על המינוי.

מה הפיצוי?

אלא שבעוד הצדדים שוקלים כיצד יוכלו לעקוף את פסיקת בג”ץ, כולם מבינים שתהיה תקופה קצרה שבה יו”ר ש”ס, בכל מקרה, יהיה רק חבר כנסת מן המניין, אחרי שייפרד משני תאריו – שר הבריאות ושר הפנים.

דרעי הוא גם חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. בשיחות סביב עתידו הפוליטי עלתה האפשרות שאחרי שהוא יפוטר, נתניהו יבקש למצוא אפשרות לאפשר לדרעי לכהן כ’משקיף’ בקבינט. נתניהו רוצה אותו בקבינט מכיוון שהוא רואה בו גורם ממתן ובעל ניסיון.

כמו כן, גם אם דרעי יישאר רק חבר כנסת, אין מניעה מנתניהו להקים את מה שהוא רצה להקים לפני הבחירות: ‘מטבחון’ מצומצם שבו יתקבלו ההחלטות החשובות והגורליות. במטבחון כזה, לדרעי שמור מקום של כבוד.

לפי הדיווח של עמית סגל, נתן אשל, מקורבו של נתניהו, כתב באחת מקבוצות הוואטסאפ: “טועה מי שחושב שאפשר להוציא את דרעי מהממשלה או את הממשלה מדרעי. זה ההבדל בין דה-פקטו לבין דה-יורה”.

\גם לפי הדיווח של של מיכאל שמש ב’כאן חדשות’,  דרעי דורש לחזור לשולחן הממשלה והקבינט, לא כמשקיף אלא כראש ממשלה חליפי. נתניהו, לפי הדיווח, לא הוריד את הפתרון מסדר היום, אך החליט לחכות.

עם זאת, אחד התנאים שהציב דרעי הוא המשך השתתפותו בדיונים ביטחוניים. כך שגם אם לא ימונה לראש ממשלה חליפי, הוא ישתתף בהתייעצויות ביטחוניות בתור משקיף ויהיה חבר במטבחון מצומצם.

אבישי בן חיים דיווח בחדשות 13, כי בש”ס עדיין מנסים למצוא כל דרך להכשיר את דרעי לשר, בשיתוף עם נתניהו ולוין.

גורמים במפלגה אמרו: “אם נמצא כל פרצה שתאפשר באופן חוקי שדרעי יהיה שר – נחוקק חוק”. גם בן חיים דיווח כי בש”ס לוחצים למנות את דרעי לראש ממשלה חליפי.

בנוסף, מסתמן כי התיקים של דרעי יינתנו לחברי ליכוד באופן זמני. עם זאת, הצוות של דרעי ימשיך לנהל את המשרדים הללו והתקווה היא שתוך שבועיים-שלושה דרעי יוכל לחזור למשרדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכאב ראש
    20/01/2023 08:17
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הכאב ראש של מרן זצ”ל עבר לראש הממשלה