רוט בגל”צ: יתכן שאם היו שופטים ספרדים, התוצאה הייתה אחרת?

הפרשנית שרי רוט שוחחה עם ירון וילנסקי, מגיש 'יומן הערב' בגלי צה"ל, על ההכרעה של בג"ץ נגד אריה דרעי • "הציבור החרדי, אפשר לומר שהוא בהלם, לא שעשיתי סקר בית-בית אבל זו התחושה. גם ככה אנחנו מסתובבים תקופה ארוכה בתחושה שבית משפט העליון נגדנו"
חרדים 10
כ"ו טבת התשפ"ג / 18.01.2023 22:13

ירון וילנסקי: מה קורה? מה את שומעת? מה התגובות?

שרי רוט: אני רוצה לומר לך שהציבור החרדי, אפשר לומר שהוא בהלם, לא שעשיתי סקר בית-בית אבל התחושה היא, כך לפי האנשים שאני מדברת איתם, ואגב לא כולם מצביעי ש”ס – אני, למשל, לא מצביעת ש”ס – התחושה היא תחושה של הלם. גם ככה אנחנו מסתובבים תקופה ארוכה בתחושה שבית משפט העליון נגדנו, עכשיו יכול להיות שבטיעונים משפטיים השופטים יצליחו להסביר מדוע הם צודקים. אבל אתה יודע, בכביש צריך להיות גם חכם, ולא תמיד רק צודק.

ואנחנו נכנסים לעוד שאלה: זה כבר לא רק ציבור חרדי, זה גם הציבור הש”סי שגם ככה חש מופלה. בנימוקים אתה יכול להסביר, אתה יכול לחלק כיתה לבנות ספרדיות ובנות אשכנזיות, ולהסביר שזה מחולק לפי הגבהים ואיכשהו במקרה זה יצא כמו הפרדה. הנראות פה לא טובה. אתה רואה שיש שופטים שאומרים שזה כן בסדר, לא כולם שם היו כמקשה אחת. חלק אמרו זה סביר, חלק אמרו זה לא סביר. חלק אמרו יש פה ‘השתק’, חלק אמרו אין פה ‘השתק’. זה לא שכולם אמרו פה אחד את אותו הדבר.

אז יכול להיות שיריב לוין צודק, שאם 11 שופטי בית המשפט היו שייכים לקליקות אחרות, לסגנונות אחרים, יותר ספרדים למשל – הרי היה שם שופט ספרדי אחד, שאיכשהו חשב אחרת.

יכול להיות שאם הדברים האלו היו משתנים, היינו מקבלים תוצאה אחרת? הרי זו לא תוצאה חשבונאית. משפטים זה לא חשבון, זה לא אחד ועוד אחד שווה שניים, על אותו פסק יכולים לחשוב כמה שופטים תוצאה שונה.

ירון וילנסקי: שרי, מה יעשה עכשיו אריה דרעי, לדעתך?

שרי: תראה, לא הייתי רוצה להיות כרגע במקומו של אריה דרעי, עוד יותר לא הייתי רוצה להיות כרגע במקומה של יפה רעייתו, שהיא אשה שאני מאד מכבדת, ומאד שמחה על תהליכים שהיא קידמה כמו קידום נשים בש”ס, שזה תהליך שהולך ומתהווה, ואני מאד חוששת שה’בומבה’ הזו שהם חטפו עכשיו לפרצוף… תוציא את החשק, מה שנקרא, מלעבוד.  וזה חבל. הביאו תקציבים למערכת הבריאות, נכנסים להליכים, הכל ‘בום’ באמצע.

מה בפועל הם יעשו? תראה, זה גם מאוד תלוי בנתניהו. עד כמה הוא מוכן לקחת את דרעי כראש ממשלה חלופי לצידו, אנחנו יודעים שנתניהו לא ממש סומך על אנשים שלצידו, הוא די פארנואיד, הוא לא אוהב את הדברים האלו. מה הוא יעשה? מה הולך להיות כאן? אני חושבת שגורלו של דרעי  תלוי בגורלו של נתניהו, ואני לא בטוחה שהליכודניקים יזדהו איתו כפי שהציבור החרדי מזדהה איתו ובטח הציבור הש”סי. ימים יגידו, ינסו וינסו, אני מניחה שטובי המוחות יושבים ברגע זה על ניסיון לפתרונות משפטיים.

ירון: וגם יש את מועצת חכמי התורה שמתכנסת…

שרי: כן, אבל היא לא תוכל לא לשנות את הפסק המשפטי ולא להיכנס לראשו של נתניהו ולשכנע אותו למנות את דרעי לראש ממשלה חלופי. אבל לפחות לתת לו רוח גבית ועידוד – זה כן.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שוטים מזרחיים
    19/01/2023 13:18
    מיקו
  1. לעיניין הרשעת דרעי בגלל השופטים האשכנזים מה שאתם אומרים זה ששופטים מזרחיים מקורבים לגנבים ומזדהים איתם.

  2. דרעי
    19/01/2023 13:22
    מיקו
  3. שדרעי ימונה לראש ממשלה חלופי וגנץ יערוב שביבי יממש את ההתחיבות.חחחחחח.