הקואליציה נגד חיות: ‘דמגוגית, יו”ר אופוזיציה’ • פינדרוס: להדיח אותה

במערכת הפוליטית מגיבים לנאומה החריף של חיות נגד שר המשפטים • סמוטריץ: "התנשאות ודמגוגיה" • רגב: "ירדו המסכות, הכול מאה אחוז פוזיציה" • קרעי: "אחרי יותר מידי שנים, מזיזים את הגבינה של חיות והיא חוששת" • לפיד: "חותם על כל מילה של השופטת"
אריה ריבקינד
י"ט טבת התשפ"ג / 12.01.2023 20:21

במערכת הפוליטית הגיבו הערב (חמישי) לנאומה התוקפני של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

בקואליציה תקפו אותה בחריפות.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה: “ירדו המסכות, הכול מאה אחוז פוזיציה, מאה אחוז פוליטיקה, אין פה מלחמה על הצדק, יש קרב מאסף על שימור הכוח”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’: ”נאום הנשיאה חיות רק מוכיח את חיוניות הרפורמה לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. ההתנשאות, הדמגוגיה, ההתחפרות בעמדות, חוסר הסובלנות, רדידות הטיעונים והדיפת כל בדל של ביקורת – כפי ששמענו כעת גם בנאום, הביאו את אמון הציבור במערכת המשפט לשפל. הגיע הזמן ל-Restart של תיקון”.

שר העלייה והקליטה אופיר סופר: “ממשלת ישראל נבחרה בבחירות דמוקרטיות שנערכו בחודש נובמבר האחרון. הרפורמה של שר המשפטים היא לא ‘קץ הדמוקרטיה’, היא בדיוק מהותה של הדמוקרטיה, היא תוצאה של בחירה ישירה ודמוקרטית”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: “נאום השופטת חיות היה נאום פוליטי, פרוע ומשתלח. המציאות הבלתי נתפסת הזו רק מחזקת את החובה ברפורמה. העם אמר את דברו בבחירות באופן הכי דמוקרטי, אבל נשיאת בית המשפט נגד הבחירה הדמוקרטית של העם. נבחרי העם אינם פקידים של השופטים. בדמורקטיה, העם קובע ולא פקידים שלא נבחרו וממנים האחד את רעהו”.

שר התקשורת שלמה קרעי: “אחרי יותר מידי שנים, מזיזים את הגבינה של חיות והיא חוששת. לא על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם אלא על הקליקה השלטת, הסגורה והאליטיסטית שהיא חלק ממנה. זה נגמר! אנחנו נסיר את המחיצות בין הציבור לבין מערכות השלטון. ובכלל, גבירתי הנשיאה, מי נתן לך צ’ק פתוח? מי יגן על זכויות האזרח מפני בג”צ? טלי קורה מבין עינייך”.

ח”כ בועז ביסמוט מהליכוד: “נשיאת בית המשפט העליון תוקפת בחריפות את שר המשפטים יריב לוין. עוד הוכחה לכך שהרפורמה הזאת לא רק מתבקשת – היא הכרחית”.

ח”כ יצחק פינדרוס פנה במכתב בהול לנציב תלונות הציבור על שופטים בעקבות נאומה של הנשיאה חיות: “האזנתי בכאב לדברי הנשיאה חיות שנישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים.

“בעבר קראת לשקול להדיח את הרב הראשי לישראל על שהתבטא באופן דומה… אני סמוך ובטוח כי לא תנקוט איפה ואיפה הפעם, תנזוף בנשיאה חיות ואולי אף תצא בקריאה פומבית להדיחה”.

ח”כ ניסים ואטורי מהליכוד: ”אסתר חיות הפכה היום ליו”ר האופוזיציה בפועל. הנאום הזה הוא לא פחות מהפיכה משפטית, מתקפה חמורה על הכנסת והממשלה. הערב הוכח מעל לכל ספק מדוע הרפורמה במערכת המשפט כל כך נחוצה ומתבקשת”.

סגנית שר האוצר ח”כ מיכל וולדיגר: ”הנאום של הנשיאה חיות הערב הוא מתקפה בוטה על שלטון החוק. העם בישראל בחר באופן ברור ממשלה אשר הצהירה מעל כל במה על הצורך בשינויים.

”אובדן הבלמים היחידי כאן הוא של הנשיאה בעצמה. זו הפרה בוטה של כל הכללים. היא שמה עצמה בראשות האופוזיציה. אנחנו בדרך למימוש רצון העם למערכת משפט מאוזנת יותר. זו אכן תהיה שנה היסטורית, שנה בה הדמוקרטיה תתגלה במלוא עוזה”.

באופוזיציה, כצפוי,  תמכו חברי הכנסת בדבריה של חיות. יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: “חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. “הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ׳ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו”. נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הנסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית”.

גדעון סער אמר: ״הנשיאה חיות, בנאום מצוין, היטיבה להסביר את הפגיעה החמורה בזכויות ובחירויות של אזרחי ישראל אם תמומש התוכנית לריסוק מערכת המשפט. כפי שהתרעתי במערכת הבחירות – זהו מהלך לשינוי המשטר בישראל. על כל אוהבי החירות – ללא הבדלי השקפה פוליטית – להתלכד למאבק למען עתיד ישראל”.

יו”ר העבודה מרב מיכאלי: “מחזקת את נשיאת בית המשפט העליון, הנציגה הבכירה ביותר של הרשות השופטת, על האמת שאמרה בלי פחד. הרפורמה המתוכננת היא הפיכה משטרית מסוכנת ואנחנו נלחם בה עד חורמה. לא נשתוק, כי ארצנו משנה את פניה. קוראת לנשיאה להמשיך להאבק בתוכנית המסוכנת. הציבור איתך. אנחנו איתך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות