כך פרשת ‘החתן הלבנוני’ מברוקלין הגיעה לסיומה בבית הדין בתל אביב

פרשת החתן החרדי שהתגלה כמוסלמי לבנוני - והסעירה את הקהילות החרדיות בברוקלין ובישראל נחתמה במבצע רב תושייה של ראש אבות בתי הדין בתל אביב, הרב זבדיה כהן
יוסף גרינבוים
ט"ו טבת התשפ"ג / 08.01.2023 10:43

צעירה חרדית מהקהילה הסורית בניו יורק נישאה לפני קצת יותר משנה לצעיר ‘חרדי’ מטקסס, שהתגלה כעבור כמה שבועות כצעיר מוסלמי מלבנון.

לחופה לא הגיעו קרובי משפחתו. כעבור כמה שבועות גילתה הכלה כי בדרכון של בעלה הטרי שמו אינו ‘אליהו חילבה’ כפי שהציג את עצמו אלא ‘עלי חאווילה’, וכי הוא מוסלמי לבנוני – והיא נמלטה מביתם.

הבחור, שרצה להיאחז בנישואין וביהדות, מיהר לפנות לבית הדין בניו יורק והתגייר כדת משה וישראל, ולאחר מכן הגיע לישראל בעקבות אשתו.

לדבריו, הוא יצר קשר עם סבתו, אם אמו, שסיפרה לו כי אמה – הסבתא רבא שלו – הייתה יהודייה בשם שרה דוויק שברחה ממשפחתה ונישאה למוסלמי, ולכן היא למעשה יהודייה על פי ההלכה.

כמו כן הוא גם ערך בדיקה גנטית, שלדבריו הוכיחה כי יש לו גנים יהודיים.

עובדה זו עוררה בעיה קשה: אם החתן היה מוסלמי גמור הרי שהנישואין בטלים על פי ההלכה וכאילו בני הזוג לא נישאו מעולם. לעומת זאת, אם הבעל היה יהודי בזמן הנישואין ואפילו בספק, הרי שהאישה נשואה כדת משה וישראל – וכל זמן שהיא לא תקבל גט הרי היא עגונה וזקוקה לגט פיטורין.

משפחת האישה פתחה תיק בבית הדין הרבני בתל אביב והציגה לבית הדין מכתב מרבני הקהילה החלבית בארה”ב, הקובעים כי החתן היה מוסלמי גמור בעת החופה ואין תוקף לקידושין, ובקשו מבית הדין בתל אביב להורות על ביטול הקידושין. ואילו ‘אליהו’ טען כי שמע מאמו הגרה בארה”ב ומסבתו הגרה בלבנון כי הוא ממוצא יהודי.

בשלב זה נכנס לתמונה ראש אבות בתי הדין בת”א הרב זבדיה כהן המעניק “טיפול נמרץ” למקרים סבוכים בבתי הדין בתל אביב גוש דן והסביבה, ובדיון בנוכחות ‘אליהו’, האישה ובני המשפחה, הוא יצר קשר טלפוני עם הסבתא הגרה בעיר צור שבלבנון, וזו אישרה בשיחה עם בית הדין בשיתוף מתורגמן כי אמנם היא מוסלמית אבל בייחוס שלה יש קשר יהודי לסבתא רבה ששמה שרה דוויק, שהייתה ממוצא יהודי והיא נישאה למוסלמי לפני שנים רבות.

הרב כהן הבהיר למשפחת האישה כי עקב ספק ביהדותו של האיש לא ניתן לבטל את הקידושין ללא גט. בית הדין הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד ‘אליהו’, ולאחר מאמצים רבים של הרב כהן הוסכם על ביצוע גט מספק, כדי לשחרר את האישה מכבלי נישואין אלו.

האישה שהתה בחו”ל אצל משפחתה, ובית הדין ביצע סדור גט שליחות עבור האישה, ובוטל צו עיכוב יציאה מהארץ נגד ‘אליהו’.

כך פרשה עגומה זו הגיעה לסיומה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות