הרכב של 11 שופטי בג”ץ יכריע בי”ב טבת – אריה דרעי יכול לכהן כשר?

'התנועה לאיכות השלטון' עתרה הבוקר שוב לבג"ץ, נגד השינויים בחוק יסוד הממשלה שנועדו להכשיר את כהונתו של אריה דרעי: "יום שחור משחור" • בג"ץ ידון בעתירות ביום חמישי בשבוע הבא - בהרכב מורחב של 11 שופטים
אריה ריבקינד
ג' טבת התשפ"ג / 27.12.2022 10:30

‘התנועה לאיכות השלטון’ עתרה הבוקר (שלישי) לבג”ץ נגד השינויים שהעבירה הקואליציה המסתמנת בחוק יסוד: הממשלה, אשר נועדו להכשיר את כהונתו של ח”כ אריה דרעי לשר בממשלה החדשה.

זאת לאחר שמליאת הכנסת אישרה הבוקר בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמוטריץ’-דרעי ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים.

כזכור, במענה לעתירת ‘התנועה לאיכות השלטון’ ערב הבחירות, קבע יו”ר ועדת הבחירות השופט יצחק עמית, כי לדרעי קיימת חזקת קלון בשל עונש המאסר על תנאי שנגזר עליו. עמית ציין בפסיקתו, כי אם מרכיב הממשלה ירצה למנות את דרעי לשר, יהיה עליו לפנות לשופט עמית ולבקש את הסרת חזקת הקלון.

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בחר שלא לפנות לשופט עמית, ובמקום זאת העבירה הלילה הקואליציה תיקון לחוק, הקובע כי קלון יוטל רק כאשר נגזר עונש מאסר בפועל.

בעתירתה טוענת התנועה: “התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר הישראלית, באשר הוא נועד לפגוע בטוהר המידות ובסטנדרט הערכי שנקבע במסגרת הלכת ‘דרעי-פנחסי’; והכל על רקע שיקולים פרסונליים אסורים, צרכי שעה קואליציוניים, ובאמצעות הוראות הנעדרות כל תכלית ראויה עצמאית מהקשר פוליטי חולף – ולפיכך אין מקומו בין הנורמות החוקתיות במדינת ישראל”.

עוד טוענת התנועה: “בהליך החקיקה נפלו פגמים קשים, ובהם הפגיעה בעקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה, העדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי ובהשלכותיו, העדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר”.

עו”ד דר’ אליעד שרגא, יו”ר התנועה לאיכות השלטון: ”זהו שפל המדרגה, טירוף, וטירלול מוסרי. יום שחור משחור בו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד. התעוררנו ליום אפל, בו חברי הקואליציה המסתמנת פעלו כגנבים בלילה ואצו רצו לשנות את חוקי היסוד באופן נמהר ורטרואקטיבי, ורק כדי לאפשר לעבריין דרעי להתמנות לשר. בג”ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ואף לבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עם אריה דרעי”.

יו”ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “ביבי יצר נוסחה חדשה להקמת ממשלה וגיבוש הסכמים קואליציוניים – תהיה שותף ותקבל חוק על שמך. דרעי בא? מצוין, קיבלת את ״חוק דרעי״, סמוטריץ׳ בא? קיבלת את ״חוק סמוטריץ׳״, בן גביר בא? קיבלת את ‘חוק בן גביר’. אני חוזר ומדגיש – את כל החוקים המטורללים שתעבירו נבטל ולא נשאיר להם שום זכר”.

בעקבות הגשת העתירה, בית המשפט העליון הודיע כי הרכב מורחב של 11 שופטים ידון ביום חמישי הבא – י”ב בטבת, בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד החוק שמאפשר בין היתר את המינוי של יו”ר ש”ס אריה דרעי חרף הרשעתו בפלילים.

עם זאת, הוחלט לא להוציא צו ביניים על המינוי של דרעי, ולכן הוא יוכל להתמנות לשר בהשבעת הממשלה בחמישי הקרוב. עם זאת, בית המשפט הבהיר כי חזקה על המשיבים לעתירה שיודעים שיש את העתירות האלה.

בג”ץ הוציא צו על תנאי המורה למדינה לנמק מדוע חוק דרעי אינו בטל ומדוע מינויו של דרעי, על אף הרשעתו, סביר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות