שרי רוט ב’שלוש’: “דרעי? הוא יילך על כל מה שיתנו לו, כמה שיתנו”

פאנל בתוכנית 'שלוש' בחדשות 12 עם המגיש ירון אברהם: יניר קוזין הכתב המדיני של גלצ, יריב אופנהיימר מ'שלום עכשיו', שרי רוט הפרשנית של חרדים 10, וגל בייסברג יועץ תקשורת - על המו"מ הקואליציוני של הממשלה החדשה
חרדים 10
כ"ט חשון התשפ"ג / 23.11.2022 00:19

ירון אברהם: נראה שהמשא ומתן הקואליציוני מתקדם, הפקק משתחרר, אבל המחיר הפוליטי עשוי להיות כבד – נתניהו ייאלץ לתת תיקים בכירים למפלגות החרדיות ולציונות הדתית. המשמעות היא: הרבה פחות תיקים לחברי הליכוד מה שמעורר, כבר, ביקורת קשה בתוך המפלגה נגד ראש הממשלה המיועד.

על המסך ראיון של דוד ביתן ברדיו 103 (‘שבע תשע’): “אני לא רואה איך הליכוד הולך להשתלב ולהשפיע כמו שרצינו… אני לא מרוצה, בשם בוחרי הליכוד ופעילי הליכוד, זה דבר שהוא לא ייאמן. ואני מקווה שזה ישתנה, שבמהלך המשא ומתן יתעשתו קצת, וישנו את זה”. לשאלת המראיינת, מה קרה לנתניהו, משיב ביתן: “אני חושב שהוא עבר את הגבול, הוא צריך להוביל את הליכוד בצורה כזו שהליכוד יהיה משפיע”.

ירון אברהם: יריב אופנהיימר, גל בייסברג ויניר קוזין, יניר, ביתן כועס, אמסלם כועס, לנתניהו מתחילה בעיה בבית…

יניר קוזין: כן, בהחלט מתחילה לו בעיה בבית, אבל בכל זאת בואו נמסגר את הדברים, לפי מה שאנחנו מכירים.אז גם ביתן שישב כאן ואמר ‘אני לא עושה שום דבר כרגע’, כלומר המשא ומתן הזה יגמר והממשלה תקום. לדעתי המכשול הראשון יקום אוטוטו כשהממשלה תקום ויצטרכו לעבוד על התקציב. שם כל החבר’ה הכועסים, ישראל כץ, דודי אמסלם ודוד ביתן, ואגב, גם דוד ביתן וגם דודי אמסלם הם יושבי ראש קואליציה לשעבר, כלומר הם יודעים את העסק, יודעים איפה ללחוץ. אז תהיה הבעיה.

אבל בסוף אני רוצה להזכיר לך את 2015 ירון, הממשלה של נתניהו אחרי הנצחון הגדול – 30 מנדטים, גם אז הטנא לא היה מאד מאד גדול לחברי הליכוד והם נשארו בחתיכה אחת.

ירון אברהם: יריב, כמה מתגלגל לך על הלשון ‘שרת החינוך מירי רגב’?

יריב אופנהיימר: זה עוד הצרות הקטנות, אני עוד לא התרגלתי לשר לבטחון פנים בן גביר, שלא לדבר על זה שהוא הולך להיות שר עם סמכויות מורחבות. תראה, סיפרו לנו שנתניהו הולך להיות המבוגר האחראי בממשלה הזו, ושהוא ימתן אותה ושהיא לא תהיה קיצונית, אבל כשמסתכלים על חלוקת התיקים הוא נכנע לחלוטין. סמוטריץ’ שר אוצר!

ירון אברהם: יש לו ברירות?

יריב: כן. הוא יכול היה ללכת לשחק צ’יקן עם סמוטריץ’ עד הרגע האחרון וסמוטריץ’ לא היה יכול להפיל את הממשלה.

ירון אברהם: אני מזכיר לך שמשחק הצ’יקן האחרון נגמר לא טוב מבחינת נתניהו.

יריב: זה סיפור אחר לצרף את הרשימות הערביות לקואליציה, לבין תפקיד לסמוטריץ’. אבל מה הוא עשה? הוא נתן לסמוטריץ’  את המפתחות לממשלה, כי שר אוצר יכול לתקוע כל דבר. שר אוצר יכול להגיד, אם לא מאשרים לי בניית מאחז או מבצע ‘חומת מגן’, אני לא מאשר עכשיו הסכמי שכר. שר אוצר, מפתחות הממשלה בידיו. וכשהוא נותן את משרד האוצר לסמוטריץ’, הבעיות רק מתחילות. אני מעריך, בזהירות, שהוא עוד יצטער על ההחלטה הזו ושאנחנו כמדינה נצטער עליה כי הוא נתן את המפתחות לקיצונים. לבן גביר ולסמוטריץ’ ולחרדים שיקבלו את מה שהם רוצים.

ירון אברהם: גל וייסברג, בדיוק בנקודה הזו אתה טוען שדווקא המינוי של סמוטריץ’  הוא טוב לכולם בתוך הממשלה.

גל: תראה, אנחנו יכולים להפסיק לדבר מתוך פוזיציה כי המתמטיקה של הפוליטיקה הכריעה, המספרים הם ברורים. ואם אנחנו מסתכלים על המינוי הזה אז המינוי הזה בעיני הוא מינוי מעולה. מדובר בסמוטריץ’, שר חרוץ ופעלתן שהצליח במשרד התחבורה.

ירון אברהם: אם כי משרד האוצר זה לא משרד התחבורה, זה שני משרדים שונים.

גל: אמת, אבל כשאנחנו מסתכלים רגע על החלופות, האם דרעי או סמוטריץ’ בוודאי שמבחינת מדיניות סמוטריץ’ מתאים הרבה יותר. מבחינת הסדר בליכוד אנחנו יודעים מה קרה לשרי האוצר האחרונים, אנחנו יודעים איך הם סיימו ואנחנו מבינים שתמיד יש את מי להאשים. דבר אחד בטוח: לא יוכלו לדבר פה על היעדר תפיסה אחודה ברמה האידיאולוגית כלכלית.

יריב: את סמוטריץ’ לא מעניינת רק הכלכלה, הוא ישתמש בכוח שלו כשר אוצר בזירות אחרות. הוא יאמר, אם אין פסקת התגברות אז אין שכר למורים.

ירון אברהם: זה כולל אגב סמכויות גם במשרד הבטחון.

יריב: בוודאי. ומשרד האוצר זה ממש לקחת את הממשלה בידיים.

ירון אברהם: בינתיים ‘יהדות התורה’ מודיעים שהם מפסיקים את המשא ומתן עם הליכוד, איך נאמר? לא נעצור את נשימתנו, נכון?

שרי: אני רוצה לספר לך שעברתי לילה שבמהלכו לא גמרו לפנות אלי נציגים של ‘יהדות התורה’ מכל הארץ, פעילים, בעיקר מ’דגל התורה’, שם כועסים, זועמים. הטענה שלהם הראשונית היא נגד הפלג החסידי, שזה פחות מעניין את האולפן כאן, סביב ה-3 ו-4 שהרי ‘דגל’ קיבלו סך הכל שלושה כשיחסי הכוחות הם 50-50. אבל זה לא רק זה. הנה דרעי כבר לוטש עיניים למשרד התחבורה, ומה נשאר להם? איזה משרד ירושלים לפרוש ובינוי ושיכון לגולדקנופף…

ירון אברהם: והשיבר של ועדת הכספים של הכנסת….

שרי: זה לא ממש שיבר כשסמוטריץ’ יושב לך על הגרון במשרד האוצר, וכמו שיריב אמר, זה לא יהיה כל כך קל. אגב, אפרופו ממשלת 2015 אני עוד זוכרת איך על כל חוק בכנסת יהודה גליק עושה שרירים ואורן חזן…

יניר: אז היה 61.

שרי: נכון, ועדיין, אל תשכחו את העריקים שיושבים על המדף בצד השני, והליכודניקים אוהבים לשחק הנה, שוחחתי עם גנץ במסדרון…כלומר, זה לא יהיה כזה פשוט. אני גם רוצה להזכיר לכם שנתניהו ניצח את סמוטריץ’ בהקשר של תיק הבטחון. רק לפני כמה ימים ישבנו ודאגנו מזה.

ירון אברהם: הוא ביקש בטחון כדי לקבל אוצר…

שרי: ודרעי ירד מהתיק של האוצר, למרות שגם לו לא האמנתי שהוא באמת רצה את האוצר.

ירון אברהם: לגבי דרעי, יש עכשיו איזה שהוא דיבור במערכת הפוליטית שהוא יקבל גם את הפנים וגם את התחבורה – שני משרדים ענקיים.

שרי: נו, ועל זה יהדות התורה כועסת.

ירון אברהם: הוא יילך לשניהם?

שרי: דרעי? הוא יילך על כל מה שיתנו לו, גם אם יתנו לו את כל התיקים שיש. את כל ה-30, 40, כמה שיתנו. זאת לא השאלה. השאלה היא האם זה הגיוני ומה יגידו השותפות האחרות בקואליציה.

יניר: הוא בקושי יכול להיות שר אחד, אז איך חוקית יהיה שניים?

שרי: ישנו, ישנו את החוקים… הכול יהיה בסדר…

גל: מדובר בעוד תמרון של דרעי ונתניהו. אנחנו יודעים שהשניים האלו הולכים הרבה שנים ביחד, בלי דרעי אין נתניהו, ואני בכלל לא בטוח שדרעי יכנס לתיק כל כך רחב עם בעיות כל כך קשות, בתחבורה, יכול להיות שזה עוד תרגיל משא ומתן כדי להראות לחברים בליכוד שקשה.

ירון אברהם: יניר, במשפט, מתי תושבע הממשלה?

יניר: אני מעריך שזה יקרה בשבועיים הקרובים

ירון אברהם: ולמה בעצם צריך שבועיים? בשביל הניסוחים?

יניר: הניסוחים, וגם יש פה הרבה מאד כסף, אנחנו מדברים הרבה מאד על תפקידים אבל הדברים צריכים גם להיתרגם לכסף, ומאיפה הוא מגיע. ולכן אני מעריך שבין שבוע וחצי לשבועיים האירוע הזה נסגר. אגב, דרעי, ממלא מקום ראש הממשלה אולי לראשונה בתולדות נתניהו.

שרי: עצם זה שנתניהו הסכים לזה…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות