בן גביר הפציר בנתניהו: תיענה לדרישות התיקים של סמוטריץ’

הערכה: המשבר בין הליכוד לציונות הדתית מתקדם לקראת פתרון • מתגבש: אורית סטרוק תכהן בתפקיד שרה במשרד הביטחון, ותהא אחראית בין היתר על המנהל האזרחי וההתיישבות • בן גביר מגיש בקשה לוועדת הכנסת: לאשר בהליך טכני סיעות נפרדות - אני מתפצל מבצלאל סמוטריץ'
אריה ריבקינד
כ"ד חשון התשפ"ג / 18.11.2022 14:00

יו”ר עוצמה יהודית, ח”כ איתמר בן גביר,  שוחח היום (שישי)  עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו והפציר בו להיענות לדרישות התיקים של בצלאל סמוטריץ.

לדברי בן גביר, הדרישה של סמוטריץ לתיק הביטחון היא דרישה לגיטימית – שתאפשר להגשים מדיניות ימין על מלא, להקים ישובים חדשים ביהודה ושומרון, לאשר אלפי יחידות דיור, לעצור את הבניה בשטחי c, ולעצור את הפינויים בגבעות.

במקביל, בהתאם להסכם שנחתם ערב הבחירות, וכהליך טכני שנועד לאפשר את הקיום הנפרד של הסיעות – תוגש לוועדת הכנסת הודעה על קיום סיעות נפרדות: הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

ח”כ בן גביר הוסיף ואמר לנתניהו: “הבלוק ביני לבין סמוטריץ קיים, אך אני קורא לכל הצדדים לשבת בחדר סגור עם כל הסיעות, ולמצוא פתרון מהיר כדי להקים ממשלת ימין מלא מלא בהקדם”.

בתוך כך, לפי דיווח של אריאל כהנא ב’ישראל היום’, גורמים המקורבים למשא ומתן בין הליכוד לציונות הדתית מעריכים היום, כי המשבר מתחיל להתקדם לקראת פתרון. לדבריהם, האווירה בין הצדדים רגועה יותר והאיומים ההדדיים ללכת לבחירות שישיות או להשאיר את סמוטריץ’ מחוץ לקואליציה – ירדו מהשולחן.

במפלגתו של סמוטריץ’ עומדים על כך שמדיניות הממשלה בנוגע להתיישבות ביו”ש תממש את רצון הבוחרים, כך שתיעצר ההשתלטות הערבית על שטחי C ובה בעת גם תתפתח ההתיישבות הישראלית.

לפי הדיווח, בשיחות בניהם, אמר נתניהו לסמוטריץ’ כי לפחות בשנתיים הראשונות לכהונת הממשלה, כל עוד ממשל ביידן מכהן, הוא מתנגד למה שהגדיר “מדיניות בלתי אחראית” ביו”ש. סמוטריץ’ השיב לראש הממשלה המיועד כי דבר הבוחר היה ברור ודרישת המצביעים של כלל מפלגות הקואליציה העתידית היא מדיניות ימנית, בכלל זה ביהודה ושומרון.

לדברי מקורבים למשא ומתן, הוויכוח בסוגיה זו הוא שפוצץ את השיחות.

גורמים בציונות הדתית ציינו כי דבריו של נתניהו בנוגע לאמריקנים תמוהים, שכן ההבטחות שפרסם אודות כוונתו להסדיר את ההתיישבות הצעירה צפויות להרגיז את הממשל לא פחות. “לא מובן מדוע הוא מוכן לריב עם האמריקנים עבור בן גביר, אבל מתנגד בנחרצות כזו לסמוטריץ'”, אמר גורם המקורב לשיחות.

בצד חילוקי הדעות, הצדדים החלו לחפש פשרות: אחד הרעיונות שנשקלים הוא מינויה של חברת הכנסת אורית סטרוק לשרה האחראית על מדיניות הממשלה ביו”ש. סטרוק, תושבת היישוב היהודי בחברון, עוסקת שנים רבות מאוד בתחום ההתיישבות ובקיאה בכל ההיבטים בכלל והמשפטיים בפרט.

על פי ההצעה שנשקלת, סטרוק תמונה לתפקיד שרה במשרד הביטחון כאשר כלל יחידות הממשלה המטפלות במצב ביו”ש יוכפפו אליה, בניהן המנהל האזרחי, תפקיד עוזרת שר הביטחון להתיישבות, קביעת מדיניותה של המדינה בבתי המשפט וכן קביעת המדיניות המשפטית בכלל.

בציונות הדתית מדגישים, כי פתרון כזה יחייב את העברת הסמכויות לידי השרה החדשה בהחלטת הכנסת. “לא יהיה מצב של אלי בן דהן 2, שהיה סגן אחראי אך נטול סמכויות”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איתמר בגד בחברו
    18/11/2022 21:22
    משה
  1. בן גביר סטה שמאלה מהדרך ובגד בחברו

  2. ימין חזק זה חשוב, אבל לא במחיר של שחיתות.
    19/11/2022 07:58
    משה
  3. סמוטריץ חסר כישורים לתפקיד כזה, וכולם יודעים את זה עמוק בפנים.

  4. מכות מנוער הגבעות
    19/11/2022 09:32
    אלי כבני
  5. בן גביר יוצא בהצהרות שהשמאלנים אחיו…נכון. אני ביקשתי ממנו מספר פעמים במכתבים לכנסת שיצהיר שאין יותר אלימות מנוער הגבעות. דממה. אחי שותק.

  6. מכות מנוער הגבעות
    19/11/2022 09:34
    אלי אבני
  7. טעות הקלדה בכתיבת שמי