לראשונה מזה 50 שנה הכריזו בסאטמר: להצביע למושלת הדמוקרטית

בניגוד לכל יתר רבני היהדות החרדית: האדמו"ר מסאטמר וגיסו האדמו"ר מסקיוורא החליטו לתמוך במושלת הדמוקרטית  קת'י הוקול ולא במועמד הרפובליקני לי זלדין לתפקיד מושל מדינת ניו יורק • נתן פרל על דרמת 'בחירות האמצע' ומה הניע את האדמו"ר מסאטמר לבחור דווקא באישה
נתן פרל
י"ד חשון התשפ"ג / 08.11.2022 01:20

לראשונה בהיסטוריה של הקהילה: הרב מאיר צוויבל הכריז בנוכחות האדמו”ר מסאטמר ‘הכרזת קודש’ כי חל חוב על כל איש ואשה לצאת מחר – יום שלישי לבחור בבחירות עבור המועמדת הדמוקרטית לתפקיד מושלת ניו יורק.

בניגוד לכל יתר רבני היהדות החרדית בניו יורק, רק האדמו”ר מסאטמר וגיסו האדמו”ר מסקיוורא החליטו לתמוך במועמדת הדמוקרטית ולא במועמד הרפובליקני לתפקיד מושל ניו יורק.

בפעם האחרונה שבה הכריזו בסאטמר, בנוכחות האדמו”ר, על הצבעה בבחירות – היה זה לפני 50 שנה, ביום כיפור תשל”ג, לפני תפילת נעילה. אז הכריזו בנוכחות האדמו”ר בעל ‘הדברי יואל’ מסאטמר זצ”ל לצאת להצביע בבחירות שהתקיימו אז לתפקיד ראש העיר ניו יורק.

אך הפעם, בגלל ‘גזירת החינוך’ המרחפת מעל מוסדות החינוך של הציבור החרדי הכריזו אתמול (ראשון),  באמצע ‘שבע ברכות’ לנכד האדמו”ר מסאטמר כי על כולם חל חוב לצאת ולהצביע.

מחר מתקיימות בארה”ב ‘בחירות האמצע’ שייקבע איזו מפלגה תחזיק ברוב בקונגרס. בבחירות אלה עומדים לבחירה כל 435 המושבים בבית הנבחרים, הנבחרים לכהונות של שנתיים. בנוסף, בסנאט עומדים לבחירה שליש מתוך 100 המושבים, משום שסנאטורים נבחרים לכהונות של שש שנים.

בחירות האמצע משפיעות גם על המדינות עצמן, מאחר ומושלים של 36 מדינות עומדים גם הם לבחירה.

במדינת ניו יורק, מלבד הבחירות לתפקיד המושל, מתקיימים בחירות גם לשני בתי המחוקקים במדינה.  מדינת ניו יורק ידועה כמדינה ‘כחולה’, שפירשה מדינה עם רוב דמוקרטי ברור. אבל השנה, עקב כך שנשיא ג’ו ביידן הדמוקרטי זוכה לפופולריות מאוד נמוכה, לצד זאת שבמדינת ניו יורק יש גל אלימות ופשע – והמחוקקים הדמוקרטים אינם מוכנים לדכא את הפשיעה ולתת למשטרה לעשות את מלאכתה, הסקרים מראים כי יש סיכוי די גדול שהמושל הבא של ניו יורק יהיה מהמפלגה הרפובליקני.

וכאן נכנס ‘הקול היהודי’ לתמונה: אם ברוב השנים הקול החרדי  יכול להשפיע במקסימום 5 אחוזים מההצבעה, ובמדינה בה הדמוקרטים מנצחים בפער של 20-30 אחוז – זה כמעט ולא משפיע, הרי שהפעם הקול החרדי – יכולה להטות את הכף.

יש לזכור, כי גם בניו יורק החרדים מזוהים יותר עם הרפובליקנים, אם כי ברוב הבחירות הם מצביעים בניגוד לרצונם למועמד הדמוקרטי.  אולם הפעם, ככל הנראה יהיה גל אדום רפובליקני בקולות היהודים.

יצוין, כי המאבק מתמקד רק על תפקיד מושל ניו יורק,  בו מכהנת כעת המושלת הדמוקרטית  קת’י הוקול. מולה מתמודד המועמד הרפובליקני, גם הוא יהודי, בשם לי זלדין.

עם זאת, בבתי המחוקקים של מדינת ניו יורק אין כלל ספק כי הדמוקרטים יזכו ברוב.

לחרדים ישנם כמה נושאים שמניעים אותם לצאת בהמוניהם לבחור: הראשון והחשוב ביותר היא ‘גזירת החינוך’ שגזרה ועדת החינוך נגד המוסדות החרדים.
השני –  האנטישמיות שמתפשטת. השלישי – הפשיעה ברחובות, הגורמת לחרדים לצאת אל הרחוב בלילה.

שתי המפלגות ושני המעומדים למשרת המושל מנסים לקבל את קולות החרדים. שניהם ביקרו בשבועות האחרונים בבתי האדמו”רים וגדולי התורה.

בעת שרוב האדמו”רים החליטו להעניק את תמיכתם למועמד הרפובליקני – דוגמת חסידות באבוב, בעלזא, סאטמאר מרז”ל, ובאבוב-45 – הרי שאתמול בערב החליט האדמו”ר מסאטמר, אחרי ישיבה ממושכת, לקרוא לחסידיו להעניק את התמיכה במועמדת הדמוקרטית.

הסיבה לתמיכה אינה ברורה כל כך, אך ההחלטה נפלה לאחר שהאדמו”ר נפגש המושלת הוקול והסביר לה כי אצל החרדים עיקר הדאגה היא ‘גזירת החינוך’.

האדמו”ר הבין במהלך הפגישה, כי כדמוקרטית, יחד עם המחוקקים בשני בתי המחוקקים, היא מוכנה להתחייב להסיר את ‘גזירת החינוך’ – דבר שיהיה קשה מאוד למושל רפובליקני לבצע מול רוב של מחוקקים דמוקרטים.

לכן, האדמו”ר החליט ללכת נגד הזרם הציבורי ודעת הקהל, ולתמוך דווקא במושלת הדמוקרטית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חבל מאוד שהם עושים הכל הפוך על הפוך מאחרים
    09/11/2022 05:24
    B
  1. תמיד עושים את ההפך מאחרים להיות חכם בלילה חבל מאוד מאוד.