מהלומה ליועמ”שית: בג”ץ ביטל את המינוי של מני מזוז

בג"ץ הנחית מכה על בהרב-מיארה: ביטל מינויו של מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים • המינוי של הרמטכ"ל הרצי הלוי הסימן שאלה • פרקליט העותרים חוגג: "סוף סוף בית המשפט העליון מעביר מסר חד וברור - הדין הוא אותו דין לכולם. הכללים שהשופט מזוז קבע, חלים גם עליו"
אריה ריבקינד
כ"ו אלול התשפ"ב / 22.09.2022 18:24

שופטי בג”ץ הורו היום (חמישי) לבטל את מינויו של שופט בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס מני מזוז, ליו”ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

השופטים נעתרו פה אחד לעתירה שבה התבקשו להורות על ביטול מינויו – “אשר נקבע למשך תקופת כהונה מלאה, בת שמונה שנים, על-ידי ממשלה יוצאת, בתקופת בחירות”.

ההחלטה מציבה את מינוי הרמטכ”ל הרצי הלוי בסימן שאלה.

את העתירה לבג”ץ נגד מינויו של מזוז הגיש ארגון לביא, שטען כי אין לבצע מינוי כזה בתקופת ממשלת מעבר.

בעתירה נטען: “המינוי אינו סביר, ומהווה ניסיון לקבוע עובדות עבור הממשלה שתקום לאחר הבחירות. המינוי נעשה משיקולים זרים. השופט בדימוס מזוז נתפס כאדם שנוי במחלוקת, שנצבע בצבעים פוליטיים עזים, וזאת בשל התבטאויותיו הן בעת כהונתו, וביתר שאת אחריה. המתבונן מן הצד עלול לקבל את הרושם כי הצבע הפוליטי של השופט בדימוס מזוז הוא שעומד ביסוד הרצון של ראש הממשלה למנותו לתפקיד יו”ר הוועדה המייעצת ולהותירו כמורשת הממשלה הזאת לממשלות הבאות”.

שופט העליון נעם סולברג הציע פשרה שלפיה יבוטל מינויו של מזוז לכהונת היו”ר למשך שמונה שנים, וכי הוא יכהן רק לצורך בחינת מועמדותו של הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ”ל.

אולם היועצת המשפטית לממשלה עו”ד גלי בהרב מיארה סירבה להצעת הפשרה וטענה: “הדבר יהיה בבחינת פגיעה במדיניות הרוחבית של הממשלה, ופותח פתח לכרסום במעמדם העצמאי והחשוב במיוחד של חברי הוועדה כשומרי סף”.

עו״ד יצחק בם שייצג את ארגון לביא: “אני מברך על ההחלטה. סוף סוף בית המשפט העליון מעביר מסר חד וברור – הדין הוא אותו דין לכולם והכללים שהשופט מזוז קבע לגבי מינויים בממשלת מעבר חלים גם על השופט מזוז עצמו”.

מארגון לביא נמסר: “מדינת ישראל עשתה היום צעד משמעותי לקראת מערכת משפטית שוויונית המחילה סטנדרטים זהים על כלל השחקנים הפוליטיים”.

שרת הפנים, איילת שקד, שהתנגדה בממשלה להחלטה למנות את מזוז,  הגיבה על החלטת בג”ץ: “בית המשפט אמר היום את המובן מאליו, שלא ניתן לעשות איפה ואיפה בין סוגי המינויים בתקופת בחירות. חבל שבית המשפט היה צריך להידרש ולהתערב בסוגייה זו.

“אני קוראת שוב לאמץ את הצעתי המקורית ולאשר את המינוי לאישור הרמטכ”ל בלבד”.

ח”כ ישראל כ”ץ: ”יש שופטים בירושלים. בג״צ ביטל את מחטף מינויו של מני מזוז. התחלה טובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות