הערעור נדחה: ה’באבא ברוך’ ישלם עשרות מיליוני ש”ח לרשות המסים

שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את ערעורו של רבי ברוך אבוחצירא על שומות המס שהוציאה לו רשות המסים • הרב יעביר את התשלום לרשות המסים בגין הכנסות של עשרות מיליוני שקלים משירותי דת שנתן בין 2003 ל-2011 • פקיד השומה טען: ההפקדות הצטברו לסכום של כ-59 מיליון שקלים
חיים טוויל
כ"ד אב התשפ"ב / 21.08.2022 17:34

שופט ביהמ”ש המחוזי ת”א אלטוביה מגן דחה את ערעורו של ה’באבא ברוך’ על שומות המס שהוציאה לו רשות המסים, וקבע כי ישלם מיליוני שקלים מס בגין הכנסות של עשרות מיליוני שקלים משירותי דת שהעניק בין השנים 2003 ו-2011.

השופא קבע, כי הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים של רבי ברוך אבוחצירא  ובנו הרב יהודה אבוחצירא מפעילותם הרבנית, חייבות בתשלום מס הכנסה.

ה’באבא ברוך’ ובנו ערערו של שומות לפי מיטב השפיטה שהוציא להם פקיד השומה, ובין היתר כפרו בטענת פקיד השומה כי כספים שהופקדו בחשבונות הבנק שלהם הם הכנסות ממשלח יד החייב במס.

רבי ברוך אבוחצירא ערער על שומות בגין השנים 2003-2011 ובנו הרב יהודה ערער על שומות המס בגין השנים 2005-2011.

לטענת המערערים, הכספים שהופקדו בשנים אלה בחשבונות הבנקים שלהם מקורם במתנות אישיות, בהילולות שערכו, מכספים שלגביהם הם שימשו רק כ’צינור’ להעברת תרומות לעמותות שונות, ממכירת תשמישי קדושה שהיו שייכים ל’באבא סאלי’, וכן מתרומות של אנשים אשר תרמו “כאוות נפשם” עת פנו בבקשה לברכת ה’באבא ברוך’, לקבלת ייעוץ או בבקשה לשהות בנוכחותו.

פקיד שומה מהיחידה הארצית לשומה, באמצעות עו”ד שירה ויזל גלצור מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות מחוז ת”א, טען כי ההפקדות בחשבונות הבנק – שלאורך השנים הרלבנטיות הצטברו לסכום של כ-59 מיליון שקלים – התקבלו במסגרת מתן שירותי דת על ידי רבי ברוך אבוחצירא והינן הכנסה מעסק, ולכן יש למסותן.

עוד נטען, כי המערערים כלל אינם מקיימים תיעוד על התקבולים המתקבלים על ידיהם. השומות שהוצאו מתבססות על הפקדות בחשבונות הבנק של המערערים, לאחר גריעת הסכומים שהועברו לעמותות, אותן מפעילה משפחת אבוחצירא.

במסגרת החלטתו ציין בית המשפט, כי במהלך חקירותיו אישר רבי ברוך אבוחצירא כי הוא מקיים קבלת קהל באופן מסודר מספר פעמים בשבוע, כי הוא משתתף באירועים, מקיים הילולות במועדים כאלה ואחרים- (כאשר בהילולה המתקיימת פעם בשנה בפריז נאספות תרומות בגובה של מאות אלפי שקלים; כמו גם אישר כי ישנם גורמים המעבירים לו ולעמותות כספים באופן קבוע וכי הוא נעזר במערך עובדים ועוזרים.

לאור הראיות שהוצגו, קבע בית המשפט כי בעבור פעילותו קיבל ה’באבא ברוך’ תקבולים בסך של מיליוני שקלים בשנה, ועשרות מיליוני שקלים במהלך השנים החייבים במס.

“גובה הסכומים תדירות ההעברות והמערכת הענפה אשר אפשרה את המפגשים עם הרב, מלמדים שמדובר בפעילות העולה כדי עסק ואו משלח יד הנובעת ממעמדו והכשרתו של הרב, מכישוריו האישיים והמוניטין שלו, לרבות ייחוסו המשפחתי (“זכות אבות”). לפיכך, לצרכי מס… יש לראות בתקבולים שהתקבלו על רקע פעילותו ומעמדו של הרב כהכנסה מעסק יד או משלח יד…

“כבר נקבע כי מה שמכונה מתנות אינו מתנה בראי דיני המס כשאר מדובר בסכומים המועברים למקבל ‘המתנה’ בשל תוארו או העמדה או המשרה בה הוא מחזיק. תקבולים אילו ניתנים בשל תפקידו של מקבלם ומשכך תפקידו כישוריו משרתו או מעמדו הם המקור להכנסות אלו. קל וחומר כאשר יש מנגנון עסקי המטפל בכך או כאשר מדובר בסכומים ניכרים החורגים ממתנה הניתנת ברגיל כאשר אין מדובר באדם במעמד או משרה שכזו..”

בנוסף, כיוון שה’באבא ברוך’ ובנו לא ניהלו פנקסי חשבונות כמתחייב, הטיל ביהמ”ש על המערערים את הקנסות הקבועים בחוק – ביחס לשנים 2009-2011 – וחייב אותם בהוצאות משפט בגובה של 300,000 שקלים.

בנוגע לבקשה למסות סכומים שנצברו בחשבונה של ססיל בוסקילה – ממנו גם ניתנה הלוואה על ידי הרב ברוך אבוחצירא – לא קיבל בית המשפט את טענות פקיד השומה ביחס לבעלות המערער בסכומים אלו וסכומי הריבית שנצברו לא נזקפו לחובת הרב.

הצדדים מחשבים כעת מה היקף המס החדש שנדרש הרב לשלם. יצוין, כי יש לקחת בחשבון שסכומי המס שנפסקו לחובת המערערים נושאים הפרשי הצמדה וריבית כחוק.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בושה וחרפה
    22/08/2022 09:46
    בבא בתרא
  1. מה קרה שעוד לא פתחו מגביות חרום להצלת העני המרוד ובפרט שהחוב נקבע לפני תום שנת השמיטה ושר האוצר יערוך פרוזבול שימנע מחיקת החוב

  2. איזה מזל שיש כל כך הרבה תמימים ונאיבים בקרבנו
    22/08/2022 23:41
    מזל ענק
  3. מזל ענק