“כמו מערב פרוע”: דרישה לפתוח בחקירה פלילית על מערך השחיטה בחו”ל

יו"ר ועדת שירותי הדת, ח"כ יוליה מלינקובסקי, פנתה לראש הממשלה וליועמ"שית בבקשה לפתוח בהליך בדיקה פלילי • במכתב פורטו שורה של כשלים במערך השחיטה • "מדובר בקרטל שמגלגל 27 מיליארד שקל ששולט על השוק ובסוף כולנו משלמים על זה ביוקר"
אריה ריבקינד
א' אב התשפ"ב / 29.07.2022 15:06

בעקבות פרסום תחקיר ‘ישראל היום’ שעסק בכשלי מערך השחיטה, הוגשה היום (שישי) תלונה ליועמ”שית – ודרישה לפתוח בחקירה פלילית.

במסגרת התחקיר הוצגו כשלים מהותיים בהליך השחיטה בחו”ל, דבר שמשפיע על מחיר הבשר בישראל. בין היתר, לפי התחקיר שביצע חנן גרינווד, שוחטים מקבלים את משכורתם מיבואני הבשר שלהם הם מאשרים כשרות, מאכערים פוסקים מי יזכה לטוס לבתי מטבחיים ומי יישאר בארץ ללא פרנסה, וראשי משלחות מנצלים את המחסור הכרוני במשרותיהם ומזניקים את תנאיהם.

בעקבות הממצאים, פנתה יו”ר ועדת שירותי הדת, ח”כ יוליה מלינקובסקי, ליאיר לפיד וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בבקשה לפתוח בהליך בדיקה פלילי בנוגע למערך הכשרות בענף הבשר במדינת ישראל.

“אנשי צוות שחיטה בחו”ל מקבלים את שכרם ישירות מהיבואן, והתשלום נעשה בחלק לא מבוטל מהמקרים, תוך העלמת מס ופגיעה קשה בהכנסות המדינה ובזכויות הסוציאליות של אנשי הצוות”, קבלה מלינובסקי. לדבריה “עקב מחסור באנשי צוות, נאלץ היבואן לשלם לבעלי התפקידים הללו סכומים לא סבירים, שהאמירו לאורך השנים והגיעו לעשרות אלפי דולרים, כך על פי עדויות שוחטים ויבואנים מהתחום. מדובר במצב אבסורדי, שמתנהל ללא כל פיקוח ואסדרה, שבו כלל הסכומים הללו מגולמים על עלויות הבשר בישראל ועל הצרכן ובכך משפיעים ישירות על יוקר המחייה במדינה”.

במכתב לרה”מ וליועמ”שית פירטה מלינקובסקי שורה של כשלים שלדבריה קיימים במערך, ביניהם הכשרה בידי אנשים שלא עברו מבחני הסמכה, חשש ליצירת קרטל ואף תיאום מחירים בשל מיעוט יבואנים ועוד.

כמו כן היא מזכירה את העובדה ששני הבוחנים היחידים במבחן המעשי היו מעורבים בסוגיות בעייתיות. “מהאמור עולים חשדות כבדים המעלים פגיעה בטוהר המידות, הפרת אמונים, הלבנת הון והיעדר דיווח הכנסות כחוק, אשר יש לתת עליהן את הדעת”. היא תהתה מדוע בית ספר לשחיטה שהיה אמור לפתור את הבעיה נפתח ונסגר. “הרב הראשי יצחק יוסף גנז את התוכנית ללא כל נימוק”.

לטענתה, “מדובר בקרטל שמגלגל 27 מיליארד שקל ששולט על השוק ובסוף כולנו משלמים על זה ביוקר. אחרי כל כך הרבה זמן שלא נגעו בתחום הזה- הגיע הזמן לניקוי אורוות”.

היא הוסיפה במכתבה: “מערך הכשרות במדינת ישראל מתנהל כמו מערב פרוע, ללא כל אסדרה ופיקוח, כך שתחום זה פרוץ לחלוטין. מראות קשים אלה מצביעים לכאורה על התנהלות חמורה של הגורמים לעיל האמונים על מערך הכשרות, ומגבירים את החשד כי מערך כשרות הבשר והעופות במדינת ישראל הינו מערך רקוב הנגוע בשחיתויות, לקיחת שוחד, ניגודי אינטרסים, היעדר מינהל תקין וניקיון כפיים, וכן מגלגל על כספי הציבור כספים בשחור אשר ספק אם בכלל הם מדווחים ומפוקחים על ידי רשויות החוק.

“לפיכך, לאור חומרת הדברים, אבקשך לפתוח בהליך בדיקה בנושא זה, שיורה למשטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית ולמצות את הדין עם כלל המעורבים בעניין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות