פרשת ילדי תימן: הקבר של יוסף מלמד נפתח – והוא לא היה ריק

יוסף מלמד נולד ב-1947 ובגיל שנה וחצי אימו לקחה אותו ל'הדסה' והוא אושפז • האחיות הורו לה ללכת לביתה וכששבה נאמר לה שהוא נפטר ונקבר • אלא שכאשר מלאו לו 18, הגיע צו גיוס ובמשרד הפנים היה רשום ש״עזב" • מהקבר חולצו עצמות שוק וירך ונמשכת העבודה עד להגעה לגולגולת
חרדים 10
כ"ח תמוז התשפ"ב / 27.07.2022 13:42

פרשת ילדי תימן: בבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים נפתח הבוקר (רביעי) קברו של יוסף מלמד, ילד להורים שעלו מתימן לפני קום המדינה. פתיחת הקבר התבצעה מאז שעות הבוקר בפיקוח של משרד הבריאות.

מקדם שוויון תעסוקתי מגדרי? אתה יכול לקבל מענק! • הנה כל הפרטים

לאחר שעות רבות נמצאו שרידים על ידי האנתרופולוג הרפואי ד״ר חיים כהן והועברו לבדיקה במכון לרפואה משפטית.

בקבר שמתחת למצבה חולצו עצמות שוק וירך, והן צפויות להישלח לבדיקה גנטית.

עם זאת, גורמים המעורים בפרשה אמרו ל’הארץ’, כי הסיכוי להצלחת הבדיקה קטנים מאוד. בין היתר, בשל הזמן הרב שחלף מאז שנקברו העצמות והקושי להפיק מהן DNA.

תהליך הזיהוי מורכב וידרוש, ככל הנראה, מספר שבועות. התהליך יכלול, במידת האפשר, הפקה ובדיקת דנא והשוואתו למשפחה.

משרד הבריאות יעדכן את המשפחה ואת הציבור לכשיתקבלו הממצאים.

משפחתו של מלמד ביקשה את פתיחת הקבר בגלל חשש שיוסף לא קבור במקום.

מלמד נולד ב-1947 ובגיל שנה וחצי אימו לקחה אותו לבית החולים ‘הדסה’ והוא אושפז. בבית החולים הורו לאם לחזור בבוקר – אז נאמר לה שהוא נפטר ונקבר. בחלוף השנים, כשמלאו לו 18, הופתעה האם שולמית לקבל “צו גיוס” לבנה יוסף, ובמשרד הפנים הוא היה רשום כישראלי ש״עזב״ ולא מת.

מאז האם בת ה-91 בטוחה שהוא בחיים והועבר לאימוץ.

משפחתו של הילד טוענת כי הוא לא מת, כפי שטענו הרשויות בזמן אמת, אלא נחטף או הועבר בנסיבות אחרות למשפחה אחרת, במסגרת פרשת ילדי תימן.

אחותו של יוסף, רותי שרעבי, סיפרה היום ברשת ב’: “אבי נפל בקרב על דין מוחאזין ב-6 באפריל 1948. אמא שלי, נערה בת 17, נשארה לבד עם שני ילדים”. “ביום שהגיע צו הגיוס – זה הוכיח לה שהילד שלה לא מת”.

המשפחה מקווה שהקבר יהיה ריק, אבל אז, אמרה רותי, “תישאר התהייה איפה הוא”. לצד זאת, הוסיפה, הם ישמחו שהוא אולי חי.

טרם נפתח הקבר בוצעה בדיקה כדי לוודא שמתחת למצבה יש קבר אחד ולא יותר, ועורכי הדין המייצגים את המשפחה ביקשו את אישור המשפחות הקבורים בצמוד. זאת, לאחר שבחודש מאי, בעת פתיחת קבר של הילד עוזיאל חורי בבית העלמין ‘סגולה’ בפתח תקווה, התברר כי תחת המצבה יש שני קברים, והעבודות הופסקו.

זו הייתה פעם הראשונה שנעשה שימוש בחוק לפתיחת קבר של ילדי הפרשה. תשעה קברים נוספים צפויים להיפתח על פי חוק “פתיחת קבר קטין לזיהוי קשרי משפחה 2018”, שנחקק כהוראת שעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות