‘לא הפסקתי לבכות’: אישה בחקירה פלילית רק כי הפעילה שירי שבת

קרנית אבידב, אם לשמונה ילדים, תושבת עפולה, נחקרה במשטרה "כאחרונת העבריינים" בעיצומו של הצום - רק בגלל הפעלת שירי שבת, סמוך לכניסת השבת • פרקליטה דורש את סגירת התיק ופיצוי כספי: "הכל על מנת לרצות קומץ תושבים אלימים אשר שירי השבת אינם ערבים לאוזניהם"
חיים טוויל
י"ט תמוז התשפ"ב / 18.07.2022 17:56

קרנית אבידב, אמא לשמונה ילדים, תושבת עפולה, נחקרה אתמול (ראשון) במשטרה על שהיא מפעילה בכל ערב שבת רמקולים המשמיעים למשך כשתי דקות שירי שבת, כפי שמקובל בעשרות ערים בישראל.

סמוך לאחר הפעלת הנעימות בשבת האחרונה, התייצבו בכניסה לביתה שוטרים מתחנת משטרת עפולה, איימו עליה בהחרמת רכושה – וזימנו אותה לחקירה במשטרה.

חקירת המשטרה התקיימה אתמול,  בצום י”ז בתמוז.

בשיחה עם יהונתן גוטליב בערוץ 7 סיפרה קרנית: “בהתחלה הייתי אצל קצין התחנה שהביא איתו שוטר חרדי ויחד הם שיחקו את המשחק של שוטר טוב שוטר פחות טוב. השוטר החרדי ניסה לדבר על המצפון שלי – איך אני מסוגלת לישון בלילה כשלא עשיתי שום מצווה בההדרת השבת, אבל במקביל אני לא מכבדת את השכנים שלי. וחפר לי הרבה בנושא.

“אחרי שעה של דיונים הועלתי לחקירה אצל חוקר פלילי. החוקר התחיל עם שאלות של – את מבינה את משמעות העבירה שלך? למה לא ניתקת? וכל מיני שאלות מטופשות שלא כל כך קשורות. משם המשכנו להטבעה וצילומים ופתיחת תיק פלילי.

“למרות שחזרתי ואמרתי במפורש שאם השוטר דורש ממני לנתק עד שיש לי אישור וצו בית משפט זה מה שאני אעשה, הם עדיין טענו שזה מגיע מלמעלה ואין להם מה לעשות. כשטענתי על כל המואזין שמעיר אותי כל לילה בשעות לא ברורות, הוא אמר: כל מה שקשור למגזר לא קשור אלינו זה כבר בג”ץ”.

“יצאתי משם בשוק והאמת לא הפסקתי לבכות. אנשים תרמו לי את כל הכסף למען הצופר ותורמים לי עכשיו כספים להילחם ולקבל את הזכויות שלי ולנקות את שמי. החל מאתמול התחילו תושבים להפעיל מוזיקה משעה 16:00 במשך שעה או שעתיים שירי שבת ושירי דת. ואני מדברת על אנשים לא דתיים”.

במכתב ששיגר עו”ד מיכאל ליטווק, עורך דינה של אבידב למחלקת תלונות הציבור במשטרה, בשמה ובשם מרדכי מצרפי מארגון ‘נועם קדושת שבת’ – ארגון האחראי על מאות צופרי שבת המותקנים ברחבי הארץ, ושי גליק מנכ”ל ‘בצלמו’ הוא כתב:

“טרם כניסת השבת האחרונה, שוטרים מתחנת עפולה הגיעו לכתובת מ,רשתי, שם מוצב צופר המשמיע נעימות שבת, עמדו בכניסה לדירת מרשתי, איימו עליה בהחרמת רכושה ואף זימנו אותה לחקירת משטרה. מדובר ברמקול המשמיע מנגינות שבת שקטות לאורך דק’ ספורות בשבוע טרם כניסת השבת ומאות רמקולים מסוגו מותקנים בעשרות ערים בישראל, לרבות רמקולים נוספים המוצבים בעיר עפולה.

“השוטרים אשר הגיעו לכתובת הנ”ל, לא הציגו כל צו ו/או מדידה ו/או חוות דעת הבוחנות את עוצמת הרעש ולא ברור מכוח מה החליטה המשטרה לנצל את כוחה וסמכותה לרעה”.

לדבריו, “השוטרים אף טענו בפניי מרשתי כי מדובר מהוראה מגבוה וכי קיים גורם מדרג גבוה שאילץ אותם לפעול כנגד מרשתי. כך מרשתי שהינה אישה נורמטיבית לגמרי, אימא ל- 8 ילדים, ללא עבר פלילי כלל, מצאה עצמה נאלצת להתמודד עם חקירה פלילית, ופגיעה חמורה בפרטיותה על לא עוול בכפה”.

קרנית אבידב. צילום: באדיבות המצולמת

עו”ד ליטווק תמה על החקירה המשטרתית שהתקיימה והעיתוי המוזר: “מרשתי מצאה עצמה ביום צום יז’ בתמוז נחקרת באזהרה בתחנת משטרה ומעוכבת למשך שעות ארוכות ואף ניטלו ממנה אמצעי זיהוי, תביעות אצבע ותמונות כאחרונת העבריינים. כל ניסיונותיה של מרשתי, כולל מעורבות גורמים בכירים בעירייה, להבהיר כי היא לא עשתה כל עבירה עלו בתוהו בטענה כי גורם מדרג גבוה החליט לפגוע במרשתי ולהביאה לחקירה פלילית.

“בעזות מצח, חוקר בתחנה אף ניסה להטיף למרשתי מוסר ולומר לה כי מבחינת ההלכה היהודית אסור לה להפעיל את הצופר משל היה רב או פוסק הלכה.

“אין ספק כי מדובר בחריגה מסמכותה של משטרת ישראל שבחרה להיכנס למקום לא לה, על מנת לרצות קומץ תושבים אלימים אשר שירי השבת אינם ערבים לאוזניהם”.

עו”ד ליטווק הדגיש: “מרשיי אינם יכולים שלא לתמוה אודות האכיפה הסלקטיבית והבררנית כלפיהם, בעוד שעשרות ומאות תלונות אודות מפגעי רעש ומוזיקה בווליום גבוהה אינם נאכפים כלל , מה גם שבתחום סמכותכם מצויים מס’ רב של מוסדות חינוך בהם פועלים פעמים רבות ביום רמקולים, שירים וצלצולים וזאת ללא כל פיקוח.

“לא ראינו את משטרת ישראל פועלת כך כלפיי צופר של מסגד – דבר המעיד בבירור על אכיפה בררנית ויתרה מזאת, על רדיפה כנגד הדת היהודית. במקום לטפל בפשיעה אמיתית, נראה כי המשטרה מכסה על אוזלת ידה עם פתיחה בחקירה נגד ‘עבריינית’ החשודה בהפעלת נעימות שבת למשך 2 דק’ בודדות בשבוע”.

הוא דרש במכתבו: “אבקשכם לפעול כדלהלן: א. למצות את הדין עם השוטרים המעורבים. ב. להוציא הנחיות ברורות המבהירות כי אין חוק במדינת ישראל האוסר על השמעת שירי שבת וכי הפעלת הרמקולים בוצעה בהתאם לדין ובייחוד כאשר מדובר בדק’ בודדות בשבוע. ג. חידוד ההנחיות הקיימות והוצאת הודעת הבהרה אודות חומרת מעשיהם של השוטרים המעורבים ואודות חוקיות הפעלת צופרי השבת. ד. סגירת תיק החקירה מחוסר אשמה ומחיקת אמצעי הזיהוי שניטלו ממרשתי.
ה. פיצוי מרשתי בסך של 10,000 שקלים וזאת כהצעת פשרה בלבד וכניסיון להימנע מהליך משפטי”.

שי גליק מנכ”ל בצלמו, אמר לחרדים 10: “מצער ומקומם שמשטרת עפולה במקום לחזק את שומרי השבת בעיר אשר מנעימים את ערב שבת היא בוחרת להילחם בהם.

“אין ספק שהצופר לא פוגע באף אדם, אלא ההיפך – מנעים את האווירה בערב שבת בעיר עפולה שהיא עיר מסורתית. בעוד מואזינים נשמעים בכל רחבי הארץ בעוצמה החורגת מהחוק ובשעות הלילה ולא נעשה דבר, כאן המשטרה גיבורה על חלשים. נמשיך לפעול ולחזק את מי שבוחר להשמיע צופרי שבת בהתאם לחוק”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הגלות האמתית
    18/07/2022 18:04
    ירמיהו
  1. אנחנו בגלות אצל יהודונים אנטי יהודים

  2. שירי שבת
    18/07/2022 21:28
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. בטח היא עמדה בתור במשטרה הרבה הרבה זמן כי היו לפניה כל מפעילי המואזינים באזור שגם הפעילו שירי שבת!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. מפגיני בלפור הארורים מותר?
    19/07/2022 00:01
    שתתבייש המדינה
  5. בלילה בחצות העירו זקנים ותינוקות עם סמלים גסים ומטונפים זה מותר ? הא. סדום ועמורה לא נחרבו הם כאם נודמים ובועטים