פוליסת חיסכון או קופת גמל להשקעה – היתרונות, ההבדלים ואיך לבחור

חוסכים כסף או מעוניינים להתחיל לעשות זאת? תוכלו לעשות זאת בין היתר באמצעות המכשירים הפופולאריים הללו - פוליסת חיסכון וקופת גמל להשקעה • מהן ההטבות שכל אחד מהם מציע, מה מתאים למי וכמה מס נשלם? התשובות לפניכם
דניס לר • תוכן שיווקי
כ"ט סיון התשפ"ב / 28.06.2022 14:14

בשנת 2022, לרבים כבר מובן כי חיסכון קבוע ושיטתי הוא כלי בלתי ניתן להחלפה בדרך לרווחה כלכלית, ופרישה בכבוד. כולנו צריכים לחסוך – בין אם רק לפני רגע השתחררנו מהשירות הצבאי, הפכנו להורים זה עתה או שאנחנו כבר בחלק השלישי של החיים, שנים ספורות בלבד טרם הפרישה לגמלאות.

אך כמו בכל קטגוריית מוצרים, גם בעולם החיסכון לטווח בינוני-ארוך, יש לא מעט אפשרויות. כולנו מכירים את הפיקדון קצר המועד של הבנק אבל בשביל לייצר תשואה מהסכום המצטבר, נידרש לחפש מכשירי חיסכון והשקעה אחרים. שניים מהם – דומים אך לא זהים, המאפשרים זאת הן קופות גמל להשקעה ופוליסת חיסכון ובשורות הבאות, נעמוד על המאפיינים שלהן, ההבדלים ביניהן כמו גם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

שני מכשירי חיסכון נזילים

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שאושר על-ידי המדינה כדי לעודד את משקי הבית בה לחסוך כסף בצד, ובתנאים טובים. מדי חודש, מפקידים סכום כסף עד לתקרה מסוימת, המושקע על-ידי הגוף המנהל במטרה להניב רווח.

ניתן למשוך את הכסף בכל עת, כנגד תשלום מס של 25% על הרווחים הראליים (בניכוי עליית המדד) שנצברו בלבד ולא על סכומי ההפקדה (מס רווחי הון). ההטבה המשמעותית ביותר שמעניקה קופת הגמל להשקעה לחוסכים בה, וגם זו ההופכת אותה לתוספת לתקופת הפנסיה, היא שהחל מגיל 60 ניתן להעביר את החיסכון לקרן הפנסיה ולקבל את הכסף כקצבה חודשית הפטורה ממס, וכך בעקיפין גם כל הרווחים שנצברו פטורים ממס.

ומהי פוליסת חיסכון? מדובר במכשיר חיסכון דומה, אך כזה שמנוהל לרוב על-ידי חברות הביטוח ולא באמצעות בית השקעות. ההשקעות מנוהלות יחד עם ביטוחי המנהלים, כלומר הכסף לא מושקע רק בניירות ערך כמו מניות ואיגרות חוב, אלא גם במה שנקרא “נכסים לא סחירים” כמו נדל”ן, תשתיות לאומיות והלוואות חוץ-בנקאיות. ומה בנוגע לניהול ההשקעות? הן בקופת גמל להשקעה והן בפוליסת חיסכון ניתן ליהנות מניהול השקעות מקצועי בשוק ההון במגוון אפיקי ואפשרויות השקעה.

כמו כן, בפוליסת חיסכון אפשר למשוך את הכסף בכל עת (כלומר, הוא נזיל), וגם כאן תידרשו לשלם 25% מס על הרווחים הריאליים שנוצרו בפוליסה.

מהם ההבדלים העיקריים בין השניים?

שני המכשירים הללו מציעים נזילות ואפשרות ליצירת רווח – או במילים אחרות, תשואות, מאפשרים מעבר בין מסלולים – מניות, אג”ח, כללי וכדומה – במהלך החיסכון ומבלי לייצר אירוע מס, ובשניהם המשיכה נושאת מס רווחי הון של 25%, אך פטורה מקנסות ומיסים אחרים, זאת בניגוד לקרן הפנסיה המיועדת כמכשיר חיסכון לטווח הארוך, ולא כחיסכון לכל מטרה.

אם כן, במה הן נבדלות זו מזו? ובכן, עיקר ההבדל נעוץ בשני מרכיבים של דרכי ההשקעה האלו – תקרת ההפקדה השנתית, ואופן משיכת הכספים לאחר גיל 60.

תקרת ההפקדה השנתית – בקופת גמל להשקעה, קיימת תקרת הפקדה שנתית. כיוון שכפי שיפורט בהמשך, המשיכה מקופת הגמל להשקעה יכולה להיעשות במצבים מסוימים בפטור ממס, המדינה הגבילה את הסכום שניתן להפקיד מדי שנה. הסכום מתעדכן אחת לשנה ונכון לשנת 2022, מדובר ב-72,616.50 שקל. בפוליסת חיסכון לעומת זאת, אין מגבלה על כמות הכספים שניתן להפקיד.

משיכה בפטור ממס – זהו הצד השני של המטבע. אמנם בפוליסת חיסכון אפשר לחסוך ללא מגבלה ובלי תקרת הפקדה שנתית, אך המשיכה ממנה תלווה לרוב במס רווחי הון. לעומתה, קופת הגמל להשקעה שאליה ניתן להזרים רק סכום מוגבל, מספקת אפשרות משיכה הפטורה ממס. לסבלניים שבינינו, או למי שכבר קרוב לגיל המוגדר, החל מגיל 60 ניתן לאחד את חסכונות קופת הגמל להשקעה עם קופת גמל, קרן פנסיה או ביטוח המנהלים, ולהתחיל לקבל את הכסף שנחסך כקצבה חודשית, ללא תשלום מס כלל.

היתרונות והחסרונות של כל אחד ממכשירי החיסכון

כאמור, יש דמיון רב בין קופת גמל להשקעה ובין פוליסת חיסכון, וישנם גם הבדלים. מאלה ניתן להבין מהם היתרונות והחסרונות שמציע כל מכשיר פיננסי, ולבחור את האחד שמתאים לנו יותר.

היתרונות של פוליסת החיסכון הם היכולת להפקיד כספים ללא הגבלה, לקבל הלוואה בתנאים נוחים על חשבון החיסכון, להשקיע בנכסים שאינם סחירים, והאפשרות ליהנות מפטור ממס רווחי הון (עד תקרה) עבור מי שנולד לפני שנת 1948. חסרונותיה הבולטים הם חוסר היכולת למשוך כספים ולניידם בין חברות ביטוח שונות, מבלי לחולל אירוע מס.

יתרונותיה של קופת הגמל להשקעה נעוצים בהיותה פטורה ממס רווחי הון לאחר גיל 60 במשיכה בצורת קצבה וכן מאפשרת ניוד בין חברות בצורה חופשית. בנוסף, ‘קופת גמל להשקעה מאפשרת העברה בין-דורית נוחה גם במקרה של פטירתו של החוסך וניתן גם לפתוח קופה על שם קטין.

לסיכום, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון הם שני מכשירי חיסכון דומים אך לא זהים שמאפשרים לחסוך לכל מטרה. הם מהווים אלטרנטיבה לחיסכון בבנק ומתקיימים כמסלול חיסכון משלים לפנסיה. בהתאם למאפיינים שפורטו כאן, תוכלו לבדוק ולהשוות, ולהבין איזה מהם מתאים עבורכם יותר. כלי אונליין להשוואה כמו מחשבוני קופת גמל להשקעה ופוליסות חיסכון, יסייעו לכם להשוות ביצועים בין הגופים המנהלים ובהתאם לכך לקבל החלטה.

• אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות