ראיון עם און יבין – איך משחקי הבלוקצ’יין יהפכו לחלק מהמיינסטרים בגיימינג

ראיון עם און יבין, יזם סדרתי, עורך דין, שותף מנהל בקרן Cointelligence Fund - קיבלנו הצצה לזווית הראייה שלו בנושא
תוכן שיווקי
כ"ט אייר התשפ"ב / 30.05.2022 08:58

כלכלת ענף הבידור משנה פניה, כאשר הגיימינג הולך והופך למוביל בתעשייה הזאת. הכנסות חברות הגיימינג בארצות הברית הגיעו בשנה החולפת (2021) ליותר מ-60 מיליארד דולר. הכנסות גלובליות מתעשיית המשחקים המשגשגת חצו את רף ה-180 מיליארד ועוד היד נטויה.

בעזרת היזם הסדרתי והגיימר און יבין ננסה להעריך האם נתח השוק של משחקי הבלוקצ’יין בענף הרווחי צפוי לזנק ומה הם צריכים לעשות כדי להפוך לחלק מהמיינסטרים.

להיטי בלוקצ’יין ממשיים, יש דבר כזה?

תחילה ביקשנו לדעת האם בכלל צמחו בשנתיים האחרונות להיטי בלוקציין ממשיים. און יבין שייסד ב-2017 את Cointelligence שביצעה בתוך שנים ספורות מעל אלף בדיקות נאותות בתחומי קריפטו ובלוקצ’יין, שמח לענות על כך. הוא מסביר שזה אכן המצב, למרות שהוא מודה שבשלב הזה מרבית המשחקים בנישה הזאת לא מספיק טובים. זה נכון שיש הצלחות, אבל על כל הצלחה יש הרבה יותר כותרים שנשארים בצל או שלא מצליחים להמריא.

בשלב זה הושקו כמה וכמה כותרים שהתבלטו מעל כולם, כאשר אחד הלהיטים הוא ללא ספק Axie Infinity שהצליח לרשום הכנסה שחצתה את הרף של מיליארד דולר.

מעניין לציין כי המשחק הצליח מאוד בשווקים בין לאומיים ובפרט בשווקים אקזוטיים כגון הפיליפינים. ההצלחה שם הייתה כה גדולה, שאזרחים רבים שאיבדו את עבודתם בזמן הקורונה החלו להתפרנס מ”עבודה” במשחק. המכניזם של המשחק מאפשר להרוויח כסף אמיתי (למשל על ידי מכירת NFT מחוץ למשחק), ובפיליפינים הוכח שהמודל הזה יכול לעבוד בגדול.

על מנת להבין עד כמה גדולה ההצלחה של המשחק בתחומו, הרי שאפשר להדגיש נקודה סטטיסטית מעניינת. בשלושה חודשים הניבו כלל משחקי הבלוקצ’יין וה-NFT כ-2.3 מיליארד דולר בעוד המשחק היחיד הניב במצטבר מעל מיליארד דולרים. אגב, משחקי הבלוקציין מניעים בשלב זה כרבע מכל פעילות המסחר ב-NFT.

און יבין לוקח תובנות מוורקראפט לבלוקצ’יין

יבין, יזם סדרתי ומשקיע אנג’ל, ייסד בשנת 2021 את Cointelligence Fund, שבה מכהן יבין כשותף מנהל, משקיעה במשחקי בלוקצ’יין. אבל הוא לא מגיע לתחום הזה אך ורק כיזם טכנולוגי או מומחה קריפטו בלבד. כגיימר וותיק לאורך שנים (גם כיום), שמכיר היטב את הכותרים כדוגמת וורקראפט, התובנות שלו מעוררות עניין.

יבין הסביר, כי בתפקידו העסקי הוא צריך להעריך האם משחק כזה או אחר צפוי להצליח. ואגב, הוא מקפיד עד היום לבלות לא מעט “זמן מסך” מול להיטי גיימינג כשחקן פעיל בקהילה. בתפקידו המקצועי, בדיקת הנאותות שהוא עורך תקבע האם יוזרמו השקעות למשחק מסוים או לא. הוא מרוצה מכך שהצליח לשלב בין תחביב לעיסוק מקצועי, ומסביר כיצד התובנות שלו מעולמות וורקראפט וגיימינג בכלל, עוזרות לו לקבל החלטות עסקיות.

משחקים מוצלחים צריכים להתבסס על כמה דברים, כדי להתקבל בהצלחה בקהילת הגיימרים. דבר אחד, מדגיש יבין, חייב להיות סיפור טוב. אי אפשר להוריד מהערך של סיפור טוב, שאפשר לפתח אותו לכל מיני כיוונים שונים. כמובן, דבר נוסף הוא האופן שבו בנו המפתחים את המשחק. המכניזם שלו והמשחקיות צריכים להיות טובים מאוד. עוד מרכיב נוסף הוא האיכות והיופי הוויזואליים. השחקנים כיום מחפשים עולמות מרהיבים שכיף להישאב אליהם. גרפיקה משוכללת וחוויה שהיא חגיגה לעיניים, מוסיפים המון.

אבל, הוא מוסיף, שעם כל החשיבות של המרכיבים הללו, הגיימירים כיום מחפשים דבר נוסף, שבא לידי ביטוי מצוין בכל משחקי הרשת הקהילתיים, עם המוני המשתתפים (MMO). המשחקים הללו, כך הוא סבור, שונים מהמשחקים מהדור הקודם, של שחקן מול יריב ממוחשב.

בתחילת הדרך שלו כגיימר, לא היה קיים האלמנט החברתי. לא היה קיים הריגוש של משחק ליד שחקנים אנושיים, נגד שחקנים אנושיים והתאגדות בקבוצות עם מטרה משותפת. כיום העניין הוא להביס קבוצות אחרות ולא “בוס” ממוחשב שאין מאחוריו שחקנים בשר ודם. והפן החברתי המרכזי הזה מעצים את החוויה, שהופכת לשיחת היום גם מחוץ לסביבה הווירטואלית, בעבודה, בפאב, ברשתות החברתיות, בכל מקום.

Axie Infinity, הברקה חד פעמית?

כמו רבים אחרים, גם יבין נחשף אל Axie Infinity וניסה אותו כשחקן וכבוחן השקעות במשחקי P2E. הוא מסביר כי הפוטנציאל קיים, שכן בענף הגיימנינג המסורתי ובכותרים הוותיקים, ישנה בעיה מובנית. כשחקן, יש תחושה של חוסר הגינות בסיסית, על רקע השקעת הזמן והרגש של השחקן. צריך לזכור כי גיימרים יכולים להשקיע לא רק מאות אלא אפילו אלפי שעות במשחקים האהובים עליהם.

במשחק הם צוברים נכסים, משאבים, אבל למרות כל זאת, כל המשאבים הללו בסופו של דבר נשארים בתוך הפלטפורמה והם נשארים של בעלי המשחק. משחקי P2E מעמידים את התפיסה הזאת על ראשה, ובכך הם יכולים לזעזע את הענף. אז למרות שבשלב הזה אין עדיין הרבה להיטים כמו Axie Infinity, הפוטנציאל של התחום הזה עצום. כל הרעיון הוא בכך שכעת השחקנים יכולים להפוך לבעלים ממשיים של הנכסים והרכוש שהם צוברים במשחק. נכסי בלוקצ’יין שניתן להפקיד אותם בארנק דיגיטלי, ממש כמו שמפקידים ביטקויין או כל מטבע קריפטו אחר. וכמו המטבעות, אותם נכסים מסוג NFT שווים כסף, אפילו אם מישהו יחליט לשבור את הכלים ולסגור את המשחק.

לחשוב כמו גיימר, ליצור להיטים

אבל מה עשויי לחולל את המהפכה במשחקי הבלוקצ’יין, אם יש להם פוטנציאל אבל רובם פשוט לא מאוד טובים? למרבה הצער, בשלב זה החברות שמפתחות את משחקי ה P2E מתייחסות אליהם כאל פלטפורמה משוכללת למסחר ב-NFT. מה שחייב להגיע בשלב כלשהו, זה שמישהו יקלוט את המצב ויבין שהמפתחים והמשקיעים בתחום צריכים לחשוב כמו גיימרים.

און יבין סבור כי ישנן נקודות חוזק ויתרונות בסיסיים, שיהפכו את משחקי ה – P2E להצלחה בתוך ענף כלכלי וענף בידורי גם יחד. קודם כל, כמו במשחקי MMO יש בהם את האלמנט החברתי והקהילתי.

אפשר לראות שם גילדות, אפשר לראות שם שיתופי פעולה בין שחקנים. נוצרות שם גילדות ויש קווים משיקים לתחום של חברות DAO על בסיס בלוקצ’יין. כבר נוסדו חברות DAO שמצטרפות, אך ישנו אלמנט נוסף. המשחקים הללו באמת נותנים ערך ממשי לשחקן, ולא מדובר רק על חווית המשחק או הקהילה. כאמור, השחקנים שמשקיעים מזמנם, מקבלים תוך כדי משחק נכסים דיגיטליים. ושוב נדגיש כי אלה נכסים בעלי ערך פנימי, שאפשר להוציא מהמשחק, ולמכור אותם או להמשיך להחזיק בהם. כשערך קיים והמשחקיות תשתפר, כותרי בלוקצ’יין עשויים בהחלט להרחיב את השפעתם על ענף הגיימינג והבידור בכלל.

• התוכן מיועד למטרות מחקר ולימוד ואינו מהווה עצה פיננסית בשום אופן

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות