מדינה חזקה אינה מתנצלת על מות עיתונאית שנכנסה לתוך שדה קרב

מה הופך עם ל'חזק' ומה גורם לצבא להיות 'חזק'? האם סדרי גודל של חיילים, טנקים, מטוסים וטילים, או אולי משהו אחר, שאיננו נמדד במונחים חומריים?
הרב מנחם ברוד
י"ט אייר התשפ"ב / 20.05.2022 11:28

פעמים אין-ספור אנחנו שומעים את ההצהרות “אנחנו עם חזק”, “יש לנו צבא חזק”. אבל מהו בעצם חוזק? מה הופך עם ל’חזק’ ומה גורם לצבא להיות ‘חזק’? האם סדרי גודל של חיילים, טנקים, מטוסים וטילים, או אולי משהו אחר, שאיננו נמדד במונחים חומריים?

ראו את העימות בין רוסיה לאוקראינה. ערב המלחמה, כל הפרשנים הצבאיים קבעו שאם רוסיה תחליט לפלוש לתחומה של אוקראינה, היא תכבוש אותה בתוך שעות או ימים. הצבא הרוסי נחשב אחד החזקים בעולם, ולעומתו הצבא האוקראיני חלש וקטן. ובפועל כולנו רואים מה קורה כאשר מרכיב הרוח והנחישות נכנס לתמונה, ועד כמה הוא משנה את כל פני המערכה.

להפסיק להתנצל

בפרשת בחוקותיי התורה מבהירה מה מעניק עוצמה וחוזק לעם ישראל – “אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ, וְאֶת מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם”. כאשר עם ישראל הולך במתווה הנכון וחי מתוך נאמנות לברית שכרת עימו הקב”ה בהר סיני – מובטח לו שיהיה עם חזק.

ראו את ההבטחות המפורשות: “וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד”. אם יהיה צורך בעימות עם האויבים, הם ינוסו מפנינו בבהלה: “וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה – מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם – רְבָבָה יִרְדֹּפוּ, וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב”. מרכיבי העוצמה היהודית מסתיימים בהבטחה: “וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת”, שפירושה – “בקומה זקופה”.

הפרשה גם מבהירה מה יקרה אם חלילה לא ימלא עם ישראל את תפקידו וייעודו. אחד מביטויי ההידרדרות הוא אובדן העוצמה והגאון, והשתלטות הרפיסות ונמיכות הקומה: “וְהֵבֵאתִי מֹרֶךְ בִּלְבָבָם… וְרָדַף אֹתָם קוֹל עָלֶה נִדָּף”.

במצב כזה לא יועילו מטוסים מתקדמים וסדרי גודל של חיילים וכלי נשק. האויבים יריחו מהר את החולשה.

מדינה חזקה אינה מתנצלת על מותה של עיתונאית שהחליטה להיכנס לתוך שדה קרב.

בעידן המודרני, כאשר עיתונאים מתייצבים בזירות קרב, ברור להם שזה אחד מסיכוני המקצוע. הם עלולים להיפגע בדיוק כשם שחיילים עלולים להיפגע. בכל המלחמות המודרניות נפגעו עיתונאים, ושום מדינה שפויה לא עמדה להתנצל ולגמגם.

להתחזק רוחנית

מדינה חזקה אינה כובלת את ידי לוחמיה, ואינה מאלצת אותם לנהל מלחמה כירורגית, מתוך סיכון חיי חייליה.

בתחילת השבוע ליווינו למנוחות את לוחם הימ”מ נועם רז הי”ד. זה המחיר הנורא שאנו משלמים כחלק מהניסיון להיות ‘יפים’ ו’זהירים’. האם זה עוזר לנו? ברור שלא. אז למה, למען ה’, ממשיכים במאמץ המטורף להימנע מסיכון האויב ומעדיפים לסכן את חיי חיילינו?! זה הפחד האומלל מפני ‘קול עלה נידף’!

עם חזק לא היה מאפשר למדינות אירופה לשלוח לכאן זרועות תמנון בדמות כל מיני עמותות, שמטרתן לקעקע את זהותה היהודית של המדינה. ובעצם הדברים שלובים זה בזה.

ככל שנתחזק יותר מבחינה רוחנית, בהרחבת לימוד התורה וקיום המצוות, כך נהפוך לעם בעל עוצמה וזקיפות קומה, ונזכה לכל הברכות המפורטות בפרשה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נכון. רק שישראל אינה חזקה
    25/05/2022 22:13
    שאול א.
  1. היא מדינה עלובה עם צבא שפוחד מכמה פרחחים בעזה.