העלייה בשיעור התעסוקה של חרדיות מורידה שיעור הילודה

לפי מחקר חדש של החוקר גבריאל גורדון מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שיעור הפריון של נשים חרדיות ירד מ־6.5 ילדים בשנת 2008 ל־6 ילדים בשנת 2018 - בניגוד לחישובי הלמ"ס שלפיהם שיעור הפריון נותר זהה • מהם שעורי הפריון לפי חוגים בציבור החרדי ואיזה חוג מוביל בילודה?
חרדים 10
כ"ד אדר ב' התשפ"ב / 27.03.2022 11:38

שיעור הפריון של האישה החרדית ירד משמעותית בשנים האחרונות מ־6.5 ל־6 ילדים, ואינו תקוע במקום כפי שמראים חישובי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כך עולה ממחקר חדש של החוקר גבריאל גורדון מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שפורסם לראשונה על ידי שחר אילן ב’כלכליסט’.

שחר אילן מציין, כי היתרון של חישובי גורדון הוא בכך שהם מתבססים על נתוני כלל האוכלוסייה במרשם האוכלוסין, בעוד נתוני הלמ”ס מתבססים על סקרים.

שיעור הפריון החזוי לאישה הוא הנתון המרכזי למדידת מגמות דמוגרפיות. לא מדובר במספר ילדים ממוצע אלא בחישוב של מספר הילדים החזוי לאישה ממגזר מסוים במהלך חייה.

בעולם מקובל שככל שנשים יוצאות יותר לעבודה, מספר הילדים יורד. אבל לפי נתוני הלמ”ס, נראה היה שהחרדיות חריגות.

המחקר של גורדון מגלה, כי עם העלייה הדרמטית בשיעור התעסוקה של נשים חרדיות, שעבר לאחרונה את ה־80%, יש גם ירידה ברורה בשיעור הפריון החזוי להן.

על פי חישובי הלמ”ס, שיעור הפריון של נשים חרדיות דורך במקום לאורך העשור האחרון – בין 6.6 ל־6.7. זאת לעומת 2–2.2 ילדים לאישה אצל החילוניות, 3.1–3.2 אצל היהודיות ו־3.0–3.1 בנתון הישראלי הכללי.

לפי הלמ”ס, בציבור החרדי נרשמה בתקופה שלאחר הקיצוץ הגדול בקצבאות מהילדים ב־2003 ירידה מ־7.4 ילדים ב־2004 ל־6.6 ב־2008, ואז נבלמה הירידה ומאז דורכת הילודה החרדית במקום.

אבל לפי גורדון בחישובים שלו “נמצאה ירידה במספר הלידות הממוצע לאשה חרדית מכ־6.5 ב־2008 ל־6.15 ב־2018”. יותר מכך: “הנתון עבור 2018 בקרב נשים חרדיות נמוך מהנתון שפורסם בלמ”ס”, שעומד על 6.64.

ההסבר של גורדון לפער הוא שנתוני הלמ”ס מבוססים בעיקר על סקר ולכן הם חשופים לטעויות. זאת, בניגוד למחקר שלו שבדק את הנתונים במרשם האוכלוסין.

עם זאת, שחר אילן מציין ב’כלכליסט’, כי  הנתונים של גורדון לא יכולים לזהות חוזרים בתשובה ויוצאים בשאלה מכיוון שזהו מידע שאינו מופיע במרשם האוכלוסין. עם זאת, ניתן להניח שהם מקזזים אלה את אלה במידה רבה.

המחקר גם בדק את שעורי הפריון לפי החוגים חרדים:

• מספר הלידות הגבוה מבין הזרמים נרשם כצפוי אצל נשים חסידיות – עם 6.8 לידות ב־2018 לעומת 7.1 ב־2008.

• בקרב נשים ליטאיות מספר הלידות עומד על 6.3, ירידה מ-6.6 לפני עשור.

• בקרב הספרדים שיעור הפריון הוא 5.0 ילדים, די דומה לדתיות לאומיות, לעומת 5.4 לפני עשור.

עוד עולה מהמחקר, כי ככל שיש לגברים חרדים יותר ילדים, קטן אחוז המועסקים. זאת, למרות הצורך הכלכלי לפרנס נפשות רבות יותר.

כך, למשל, שיעור התעסוקה של גברים ליטאים עם 1-3 ילדים עומד על 55% אבל שיעור התעסוקה של גברים ליטאים עם 5-6 ילדים עומד על 33% בלבד.

ההסבר: אין כנראה קשר סיבתי בין הדברים, אלא פשוט מספר ילדים גבוה וגם הישארות בישיבה נובעים כנראה שניהם משמרנות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תעסוקה
    28/03/2022 11:34
    שלמה יניב
  1. מי שצריך ללכת לפרנס ילך לפרנס וזה לא משנה עים יש לו ילד אחד או עשר זה תלוי ביכולת וצריך לחשוב על העתיד יש דרישות בחברה החרדית דיור חינוך לבוש אוכל ו חביבים ועד ומי שאין לו הוא זבל הוא בלי מזל אז צריך לחשוב על הדברים הללו ולא לסמוך על הנס ושלא יספרו לכם סיפורים פת במלח תאכל ראינו את העלתה מה דורשים בשידוכים דירות בהר נוף ועוד יחידית דיור להשכרה ועוד קיצבה לזוג ועד מתחילים על הירושה. והכל לפני החתונה בלי בושה מימשפחת מרן עובדיה דורשים את זה ועוד שלא נדבר על אדמו”רים וראשי ישיבות מישאין לו כסף הוא זבל זהו החברה החרדית זה אתם מתפלאים מדוע יש ירידה בפריון לא החכמה להביא 10 ילדים לגדל ולחתן בכבוד וזה צריך הרבה כסף לא להיטמוטט בגיל 50 מדאגות אמונה לחוד ומציאות לחוד