‘גניזה חדשה’ שנמצאה בבית קברות בקהיר ‘נשדדה’ על ידי המצרים

בחפירה שהוצעה בבית העלמין היהודי העתיק בקהיר נמצאה גניזה חדשה, הכוללת פריטים ומסמכים שתארוכם אינו ידוע • אנשי רשות העתיקות המצרית לקחו את תכולת הגניזה בלי לבדוק את ערכן של העתיקות - ובקהילה היהודית דורשים להיות מעורבים בבדיקה
חרדים 10
כ"א אדר ב' התשפ"ב / 24.03.2022 11:29

בבית הקברות היהודי העתיק בקהיר נמצאה בחודש האחרון גניזה חדשה.

אלא שלפי דיווח של רועי קייס בתוכנית ‘הבוקר הזה’ ברשת ב’, בימים האחרונים הגיעו אנשי רשות העתיקות המצרית למקום והחלו לרוקן את הגניזה –  זאת למרות ההתנגדות של אנשי הקהילה ובלי לערוך בדיקה מדוקדקת של התכולה שלה.

בשנים האחרונות חברי הקהילה היהודית בבירה המצרית, בתיאום עם השלטונות ובמימון של גורמים פרטיים וממשלתיים בארצות הברית, החלו בניקוי ושימור מה שנותר מבית הקברות היהודי אל-בסאתין – אחד מבתי הקברות היהודיים העתיקים בעולם, שהוזנח במשך עשרות שנים.

טונות של אשפה פונו והוקמה מחדש חומה שמקיפה את האתר.

בשבועות האחרונים מצאו אנשי הקהילה היהודית בקהיר באחת מחלקות הקבורה גניזה חדשה. לפי גורם בקהילה בקהיר ששוחח עם קייס, היו שם מסמכים וחומרים שתארוכם לא ידוע –  כך שלא ברור אם הממצאים הם מהמאה שעברה או עתיקים הרבה יותר.

יש לכך משמעות עצומה ונדרשת בדיקה מדוקדקת שכן אם מדובר בגילוי גניזה קדומה, יש לה ערך היסטורי ותרבותי משמעותי ביותר.

אולם, בימים האחרונים התפרצו עשרות עובדי רשות העתיקות המצרית לבית הקברות, אחרי שככל הנראה קיבלו מידע על הגניזה, והחלו למלא את תוכן הגניזה בעשרות שקים, במשך 48 שעות.

אנשי הקהילה ניסו למנוע זאת מהם, בטענה שכדי לקחת את הגניזה, צריכה להיות אישיות רבנית שתפקח על כך. אלא שהם לא שעו לקריאה ופשוט לקחו את הגניזה איתם, ללא רשות הקהילה.

גורם המעורה בנושא אמר ל’כאן חדשות’ כי נעשתה פנייה לשגרירות האמריקנית בקהיר, כדי שתטפל בעניין – והביע דאגה רבה מההתנהלות של השלטונות במצרים. הוא הסביר כי במשך שנים השלטונות במצרים חוששים מאוד מהוצאה של פריטים יהודיים מקהיר. לדבריו, הקהילה מעוניינת להשאיר את הגניזה בעיר, אך מבקשת להיות מעורבת כיוון שהיא שייכת לקהילה.

בנוסף, האופן בו נלקחה הגניזה אינו מקצועי ונראה שיכול לפגוע בחומרי הגניזה.

“אנחנו רוצים את הגניזה כי זה מסמכים יהודיים שיכולים להיות קשורים למשפחות יהודיות. מדובר במסמכים קהילתיים ופרטיים. זה לא שייך לממשלה”, אמר הגורם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות