כואב: ניצולת השואה בת ה-92 בורחת מקייב בפעם השנייה • צפו

רחל, יהודיה בת 92, תושבת קייב הבירה, עלתה על הרכבת האחרונה שיצאה מקייב בשנת 1941 - וניצלה מהנאצים • הרב אסמן: "כעת היא נאלצת לברוח שוב מאימת הרוסים. זה בלתי נתפס"
נתן פרל
ו' אדר ב' התשפ"ב / 09.03.2022 13:19

בתוך ים הכותרות שמופצות ללא הרף סביב המלחמה באוקראינה – מסתתרים סיפורים אנושים מרגשים וכואבים.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

אחד מהם עוסק ברחל, יהודיה בת ה-92, תושבת קייב הבירה.

המלחמה הנוכחית באוקראינה עושה לה דז’ה וו. בשנת 1941, היא נאלצה לעזוב את קייב. אז  היו אלה הנאצים שכבשו את העיר. רחל עלתה על הרכבת האחרונה שיצאה מקייב. כל מי שנותר – נרצח באכזריות. משפחתה נרצחה בבאבי יאר יחד עם עוד עשרות אלפי יהודים.

כעת, היא נאלצת לברוח שוב, הפעם מההפגזות של צבא רוסיה.

בראשית ימי הלחימה, היא הועברה למלון בכפר הפליטים היהודי ‘אנטבקה’ של הרב משה אסמן, שם דאגו לה ללינה ואוכל. ביממה האחרונה היא יצאה יחד עם שיירת חילוץ שהפעיל הרב אסמן, אל מחוץ לגבולות המדינה, וזאת מחשש שהימים הבאים עלולים להיות קשים יותר.

בתיעוד וידאו שפורסם – נראה הרב אסמן כשהוא מחזק את רוחה ומעודדה: “האשה היקרה הזו, נאלצה לברוח מהנאצים, היא עלתה על הרכבת האחרונה שיצאה מקייב. היה לה נס גדול, כל מי שנשאר בקייב נרצח על ידי הנאצים”, מספר הרב אסמן, “כעת היא נאלצת לברוח שוב מאימת הרוסים. זה בלתי נתפס”.

“והיא לא היחידה”, הוא מוסיף. “אנחנו מטפלים בכל יום במאות מקרים, חלקם – יהודים מבוגרים שעברו חיים לא פשוטים, שרדו את השואה האיומה ועכשיו הכל צף להם מחדש, המראות חוזרים, הפחד צף ואפילו ריח העשן השרוף עולה באפיהם.

“אנחנו מפעילים מערך ענק להציל את יהודי אוקראינה, יהודים ממש רעבים ללחם. אני מקבל בכל יום עשרות טלפונים כואבים של אנשים בוכים, שמבקשים ממני: תעזור לי עם אוכל לילדים שלי, אשתי והבת שלי תקועות בעיר שמופגזת – תחלצו אותם, או – נגמרו לי התרופות ואני בסכנת חיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות