תיעוד היסטורי נחשף בתוך גמרא: גירוש יהודים מאוקראינה בתרע”ה

תיעוד היסטורי יוצא דופן מתקופת מלחמת העולם הראשונה נמצא כתוב במסכת סנהדרין ומסכת שבועות • עדות מכלי ראשון של יהודי מאוקראינה שנתפס וגורש אל תוך רוסיה • כמה מסכתות הוא הספיק ללמוד בדרכים?
שלמה בן חיים
ה' אדר ב' התשפ"ב / 08.03.2022 19:00

בדף הקדמי של מסכת סנהדרין ומסכת שבועות, תחת הכותרת “כתוב זאת זכרון בספר”, תיעד בעל הגמרא, יהודי תושב צ’רנוביץ, את הסיפור על גירושו במהלך מלחמת העולם הראשונה מאזור צ’רנוביץ שבבוקובינה אל תוככי רוסיה. כולל תיאור מרתק על תלאותיו, מאסרו וסכנות המוות שהיה נתון בהן.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

מחודש מרץ ועד חודש מאי 1915, עם התקדמות הצבא הגרמני, גירשו השלטונות הרוסיים אלפי יהודים מאיזורי תחום המושב שעל גבול האימפריה הרוסית אל תוככי רוסיה.

ההיסטוריון היהודי בנימין פינקוס מציין בספרו כי גירושם של 600,000 יהודים מאוקראינה התבצע במסגרת “המדיניות היהודית”, אותה הנהיגו הרוסים בראשית המאה ה-20. עוד קודם לכן, היהודים הואשמו בריגול ושיתוף פעולה עם האויב לעיתים קרובות, מסעות תעמולה אנטישמיים והאשמות כוזבות נגד קהילות יהודיות שלימות היו עניין שבשגרה.

בתיעוד שהגיע לבית המכירות ‘קדם’, מתאר הכותב את המסע המפרך שעבר, שכלל מאסר וסכנות אחרות: “והוליכו אותי שֶבי בתוך הגולה למדינת רוסיע מעיר לעיר מכפר לכפר ביום אכלני קרח ובלילה שמו אותי בבור הוא בית התפיסה, ככה עברו ימים וחדשים נודד הייתי וגם חבשו אותי בבית האסורים על איזה
ימים…”.

הוא מתאר סכנת מוות ממשית: “ולא אחת ולא שתים קרה אשר העבירו חרב חדה על צווארי נסתמרו שערות ראשי ובשרי וכפסע הי’ בין המות לביני”.

מרון ארן, מנכ”ל בית המכירות הפומביות קדם ומייסד שותף: “מדובר בפריט יוצא דופן ומרגש שהגיע לידינו בימים אלה. התיעוד ההיסטורי שנחשף כעת משמש תזכורת חשובה לכך שמה שהיה הוא שיהיה.. יהודים לאורך כל ההיסטוריה, ובייחוד באיזור אוקראינה-רוסיה, התמודדו באופן כמעט תמידי עם מלחמות, פרעות וגירוש. עם כל זאת – הניצוץ היהודי באופן עקבי מתגלה ככח חזק שמנצח הכל”.

הכותב גורש מצ’רנוביץ בשנת 1915 – חודש אדר תרע”ה, לאחר תלאות רבות הובא אל פענזא-Penza שבתוככי רוסיה, שם שוחרר.

בפענזא מצא עוד כשש מאות פליטים יהודיים שגורשו אליה מבוקובינה וגליציה. הוא שהה שם למעלה משנה, עד שקיבל היתר לחזור לצ’רנוביץ. בהגיעו לעיר בחודש כסלו תרע”ז, מצא את העיר כבושה, ריקה מתושביה, ונתונה לשוד וביזה.

גם בניו ובנותיו לא היו בעיר והוא נשאר בה בודד, “ובכן באתי הנה עירה טשערנאוויץ… עודנה ידי הצורר שולטת… אין איש מאזרחי העיר בבית, כולם עזבו רכושם והונם וערקו אל המקום אשר נשאו אותם רגליהם, חמס ושוד אראה כל היום בעיר, גם בני ובנותי יצאו והייתי יחידי כערער בערבה…”.

בכל השעות הקשות האלה למד וסיים הכותב שמונה מסכתות, כולל אחת מהן שנלמדה במאסר – “בהתפיסה בסוראש” – Surazh רוסיה, כפי שתיעד בסוף רשימתו.

וכך תיעד בסוף דבריו:

“אלו הן המסכתות שסיימתי בגלותי בימי עני’ בהיותי בארץ נכרי’ כן יזכני ד’ לסיים הש”ס בהרחבה מתוך עושר וכבוד במהרה בשלום ושלוה אכ”י’

שבת – בהתפיסה בסוראש קיץ תרע”ה

בבא קמא, בבא מציעא – בעיר פענזא חורף תרע”ו

בבא בתרא ברכות – בעיר פענזא קיץ תרע”ו

עבודה זרה – חורף תרע”ז התחלתי בעיר פענזא וסיימתי בעיר טשערנאויץ תשעה עשר ימים לחודש כסלי’ תרע”ז

סנהדרין – סימתי תרע”ז שבעה ימים לחודש ניסן פה עירה טשערנאויץ

שבועות –  התחלתי בעזר הצור ביום ו’ פ’ צו ז’ ימים לחודש ניסן שנת עזר”ת סיימתי’ י”ג סיון עזר”ת”

הגמרא עומדת למכירה היום (שלישי) בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים.

לצפיה בגודל מלא – לחצו על תמונה:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות