יהודי אוקראינה נמלטים, פיצוצים גם באומן: “כעת שורר כאן כאוס”

בבית חב"ד בקייב מסייעים ליהודים: "מי שרוצה יכול להגיע בשמחה. יש כאן הרבה אוכל ומזרונים" • באומן: "אין נהג שמוכן לנסוע לכיוון הגבולות אנחנו מרכזים את כלל המאמצים לארגן מספר אוטובוסים" • רבנים יקיימו פגישת חירום ויכריעו: לשלוח נשים וילדים מהחזית במזרח למקום מבטחים?
חרדים 10
כ"ג אדר א' התשפ"ב / 24.02.2022 11:00

יהודי אוקראינה התעוררו למלחמה:  בקייב, עיר הבירה, נשמעו הבוקר (חמישי) קולות של פיצוצים עזים ותושבים שמתגוררים בפאתי העיר סיפרו כי חשו שביתם זז כתוצאה מההדף העצום.

בעיר אומן מנסים להימלט מהמדינה, אך בתחילה התקשו בכך מכיוון שנהגי האוטובוסים שארגנו מראש סירבו לנסוע לגבול. “שורר כאן כאוס”, הם מספרים.

הרב אריאל מרקוביץ, רב הקהילה הישראלית בקייב, ובנו של רב העיר, סיפר ל’ישראל היום’, כי מאז שעות הבוקר המוקדמות הוא מוצף בטלפונים של אנשים שהיו שאננים קודם לכן וכעת מבקשים להימלט מהעיר. “יש כאן הפצצות, שמעתי אזעקות ופיצוצים. חבר ישראלי שגר באזור נמל התעופה אמר שהבית שלו רעד. דיברתי עם רב העיר חרקוב שסיפר שיש הפצצות מחוץ לעיר”.

רבים מהתושבים מנסים לברוח מקייב, בהם גם יהודים רבים. “יש פקקים, אנשים מנסים לברוח. אנחנו מנסים לעזור למי שרוצה לעזוב. הקמנו קבוצת נסיעה ללבוב, אבל זה לא פשוט כי יש המון פקקים וגם שם מדברים על הפצצות. כל השאננים עכשיו התעוררו ומדברים איתנו”.

מרקוביץ מספר כי בבית חב”ד נערכים לאירוח המוני של יהודים. “מי שרוצה להישאר יכול להגיע בשמחה לבית חב”ד ונעשה כל מה שאנחנו יכולים לעזור. אנחנו ארגנו מזוודות ועוברים עם כל המשפחה. יש שם הרבה אוכל, מזרונים, כל מה שתכננו בימים האחרונים. זה גם בניין יותר נמוך ולכן פחות חשוף למתקפה”.

גם בעיר אומן, שם יש מאות משפחות ישראליות ויהודיות התעוררו למציאות של מלחמה.

שלומי אלישע מארגון ‘הצלה אוקראינה’, אמר בשיחה שקיים מעם ‘ישראל היום’, כי נשמעו פיצוצים מאז שעות הבוקר. “לא רואים מטוסים אומרים שזה כנראה טילי שיוט”, הוא מספר.

יש שמועות על פגיעת טיל במרחק ק”מ מאומן. תוך כדי שיחה עם  אלישע, נשמע פיצוץ עז.

בהודעה שהוציאו בארגון הם ציינו כי תוכנית המילוט שהכינו כרגע לא פועלת בשל סירוב של נהגי האוטובוסים לצאת לדרך.

“בשעות הבוקר קמנו למצב תחת אש נערכנו עם אוטובוסים מראש אבל כעת שורר כאוס כאן באוקראינה ואין נהג שמוכן לנסוע לכיוון הגבולות אנחנו מרכזים את כלל המאמצים לארגן מספר אוטובוסים ככל שנוכל וייצאו מספר אוטובוסים מכיכר פושקינא תחת ליווי אבטחה”, נכתב בהודעה מטעם הארגון.

מאז שעות הבוקר עברו 45 ישראלים תושבי אומן את הגבול, ובשעה תשע וחצי יצאה שיירה מאובטחת שבה כ-70 בני אדם. מדובר בנסיעה בת 180 ק”מ, בתוואי שתוכנן מראש על מנת להימנע מסכנה.

מנהיגי הפדרציה היהודית באוקראינה פנו בקריאה ליהודי המדינה להישמע להנחיות ולא לצאת מהבתים. רבנים של 160 הקהילות היהודיות באוקראינה הוציאו הנחיות מיוחדות למנהיגי הקהילות במדינה, ביקשו מהם לשמור על כלל ההנחיות, לדאוג לכל היהודים בעריהם והדגישו כי הם נשארים במדינה, לצידם. מי שיכול לעזוב את אוקראינה בצורה בטוחה, אמרו, מוטב שיעשה זאת דרך מעברי היבשה.

בשעות הקרובות יקיימו הרבנים פגישת חירום שבמהלכה ידונו האם לשלוח נשים וילדים מהקהילות היהודיות במזרח למקום מבטחים במערב המדינה.

בקהילה היהודית במולדובה הודיעו כי בשבועות האחרונים ביצעו בהובלת הרב  פנחס זלצמן, היערכות מקיפה לקראת התפתחות צבאית בין אוקראינה לרוסיה, במטרה לקלוט אלפי ישראלים ויהודים שימלטו מאזורי הלחימה באוקראינה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות