ביה”ד ביטל נישואין: ממצא דרמטי התגלה במהלך תיק גירושין

אישה נשואה, אם לשלוש בנות ובת למשפחת כוהנים, פנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין שגרתית - וביקשה משמורת על הבנות ודמי כתובה • אלא שטענה דרמטית של הבעל מנעה מהדיינים לדון בתיק • "הביעו כאב וצער על המצוקה שנקלעה אליה האישה, אשר רומתה על ידי הסבתא"
יוסף גרינבוים
י"ט אדר א' התשפ"ב / 20.02.2022 11:55

בית הדין הרבני האזורי בנתניה ביטל נישואין שנערכו כדת משה וישראל.

עומדת ללדת? כל הטיפים שאת רוצה וצריכה – ויש גם מתנות

יוקר המחיה? כך את יכולה לייצר לעצמך עוד הכנסה יציבה ובטוחה

ההחלטה הדרמטית נפלה לאחר גילוי במהלך דיון בתביעת גירושין, משמורת ודמי כתובה שהגישה אישה נגד בעלה.

סיפור המעשה: אישה נשואה, אם לשלוש בנות ובת למשפחת כוהנים, פנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין שגרתית, טענה כי בעלה אינו נאמן לה – וביקשה משמורת על הבנות, וכן דמי כתובה.

לקראת הדיון הגיש בא כוח הבעל טענה מקדמית וכפר בסמכות בית הדין לדון בסכסוך שבין הצדדים. לטענתו, הבעל איננו יהודי ולכן אין בית הדין הרבני מוסמך לדון בגירושין ובנושאים הכרוכים.

הבעל, שהתחתן כדת משה וישראל על ידי הרבנות בחדרה, טען שאינו יהודי, ואף צירף מסמכים המעידים על כך. לכן ביקש בא כוח הבעל, כי “בטרם ייתן בית הדין את החלטותיו יש לברר את יהדותו”.

במהלך הדיון הציג הבעל את תעודת הלידה המקורית האמיתית שלו שבה נכתב שאמו רוסיה. לדבריו, לפני שלוש שנים אמו היגרה לקנדה וערב נסיעתה היא גילתה לו שהיא אינה יהודייה ומסרה לו את תעודת הלידה האמיתית והמקורית שלו.

בדיקה העלתה כי הבעל, כמו גם אחיו התאום ואח נוסף שלו, התחתנו כדת משה וישראל עם נשים יהודיות באמצעות הרבנות בחדרה ולכל אחד מהם יש ילדים.

חברי בית הדין הרבני האזורי בנתניה – הרב יצחק רפפורט, הרב אוריאל אליהו והרב צבי בוקשפן – נכנסו לעומק הגילוי הדרמטי וניסו לחפש סדקים בטענות הבעל, שמא אינו דובר אמת, וזאת כדי לחמוק מכריכת ענייני החזקת הילדים בתביעת הגירושין.

לשם כך תחקרו עמוקות את הבעל, ואף ראיינו באריכות את האם הנמצאת בקנדה באמצעות ועידת וידאו. האם חזרה ואישרה את נתוני הבעל ואף העבירה את המסמכים הדרושים.

כמו כן החליט בית הדין להעביר את המסמכים לשני מבררי יהדות מקצועיים ומוסמכים.

הרב אריאל לוין חקר, בדק והודיע לבית הדין כי על פי הרישום המקורי באוקראינה האם וגם סבתו של המבקש הינן נוכריות, בניגוד לאמור בתעודת הזהות הישראלית, ולפיכך יש לקבוע כי המבקש הוא נוכרי.

כדי להסיר צל של ספק ביקש בית הדין חוות דעת נוספת ממברר היהדות הרב אלכסנדר דן, שערך תחקיר לעומק וקבע גם הוא כי המבקש אינו יהודי.

פסק הדין המשתרע על פני עשרות עמודים, שנכתב ברובו על ידי הדיין הרב צבי בוקשפן, ואליו הצטרפו האב”ד הרב יצחק רפפורט והרב אוריאל אליהו, קבע: “לאחר עיון נראה כי יש לקבוע בבירור שהמבקש ואמו אינם יהודים. […] מאחר שהנתבע איננו יהודי, אין לבית הדין הרבני סמכות לדון בהחזקת הילדים ובמזונות. […] גם התרת הנישואין של הצדדים ותביעת הכתובה אינה בסמכות בית הדין ועליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך התרת נישואין”.

אב בית הדין ציין שמקרה זה “הוא אות ומופת לחילוק הגדול שבין זמננו לבין ימי קדם”.

כיום יש לחקור מעיקר הדין אחרי מי שעולים ממדינות נחשלות ועולים ממדינות חבר העמים, וטוענים שהם יהודים.

הדיינים הביעו כאב וצער על המצוקה שנקלעה אליה האישה, אשר רומתה על ידי הסבתא, וכך גם בנות הזוג של אחי הבעל.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בעיה ופקפוק ביהדות עם כל הרוסים והעולים למיניהם בתוכם גם אביגדור ליברמן שטוענים שהם יהודים תבדקו היטב ותגלו…
    20/02/2022 14:09
    הילה
  1. אלוקים ישמור

  2. אוי, תיקון חוק מיהו יהודי מיד
    21/02/2022 08:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. על כיוצה בזה צעק זעק הרבי מליובאוויטש שצריכים לתקן את חוק מיהו יהודי (ואז היו נמנעים לא רק מקרים מצערים של גיור מזויף אלא גם תעודי יהדות מזויפים היו נמנעים