נתניהו מסכם: “הישג צבאי גדול; רגיעה ממושכת? מוקדם לומר”

"חמאס הוכה קשות ולא קיבל אף אחד מהתנאים להפסקת אש • "חיסלנו את ראשי חמאס. כאלף מחבלי האויב נהרגו" • "הטמענו שחמאס, דאעש ואלקאידה הם אותה משפחה" • ומזהיר: "לא נספוג טפטופים" • ומה אמרו יעלון וגנץ?
ב' אלול התשע"ד / 27.08.2014 21:31

במסיבת עיתונאים שכינסו הערב (רביעי) ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ”ל, הציג ראש הממשלה התייחסות ראשונה להפסקת האש, שהחלה לפני יממה.

בפתח מסיבת העיתונאים הצהיר נתניהו כי חמאס ספג מכה קשה, ולא הביא כל הישגים. “עם כינון הפסקת האש, אני יכול לומר שיש הישג צבאי גדול והישג מדיני למדינת ישראל”, אמר נתניהו. “חמאס הוכה קשות ולא קיבל אף אחד מהתנאים להפסקת אש. חמאס ספג פגיעה שלא ספג מאז הקמתו. הוא ספג גם פגיעה מדינית.

“כראש ממשלת ישראל אני נושא באחריות לביטחון אזרחי ישראל, וזה מה שהנחה אותי ואת שר הביטחון ואת הרמטכ”ל בכל שלב ושלב ב’צוק איתן'”.

ראש הממשלה הדגיש כי מטרת המבצע הייתה פגיעה בחמאס, אך לא מיטוטו, לצד הבאת שקט לתושבי הדרום. “חמאס אכן הוכה קשות, השמדנו את מערך המנהרות ההתקפיות שבנה במשך שנים, הכנסנו את הכוח הקרקעי למטרה הזו וברגע שמשימת המנהרות הושלמה הסגנו את הכוחות, כדי למנוע פציעה או חטיפה של חיילינו.

“המשכנו לתקוף מהאוויר. חיסלנו את ראשי חמאס. כאלף מחבלי האויב נהרגו, זה כולל בכירים, ובכירים מאוד בצמרת הפיקוד שלו”.

נתניהו לא התייחס לשאלת חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס – מוחמד דף – והמשיך: “השמדנו אלפי רקטות, משגרי רקטות, אמצעי ייצור, מאגרי תחמושת, מאות עמדות פיקוד ושליטה.

“חמאס הציב תנאים ולא קיבל אף אחד מהם – נמל, שדה תעופה, שחרור אסירי שליט שהוחזרו לכלא בעקבות רצח הנערים, תיווך טורקי או קטארי, שיקום מוסדותיו שפירקנו ביהודה ושומרון. לא הסכמנו לקבל שום תנאי מהתנאים של חמאס, והפסקת האש הושגה כעת, ללא התנאים הללו”.

נתניהו הוסיף כי לכל אורך המבצע נהנתה ישראל מתמיכה בינלאומית רחבה: “הטמענו שחמאס, דאעש ואלקאידה הם אותה משפחה. כל אלה הם הישגים חשובים, לצד ארגון של הכוחות המתונים במזרח התיכון, היוצר אופק מדיני אפשרי וטומן בחובו אפשרויות חדשות למדינת ישראל”.

“אנחנו לא נספוג טפטופים בשום חלק של מדינת ישראל”, אמר נתניהו.

“אני יודע את עומק הכאב והיגון של המשפחות השכולות. אני מבקש לומר להם שלוש מלים: ‘נחמו נחמו עמי’. ויש במה להתנחם – עם מאוחד שנחוש להגן על המדינה שלנו”.

עם תום דבריו של ראש הממשלה, נשא דברים שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. “מדינת ישראל יצאה למבצע כדי להשיב את השקט והביטחון לתושביה”, אמר יעלון. “דרישת תושבי הדרום לשקט היא מובנת ומוצדקת, ואם יהיה צורך נעשה זאת ונכה בחמאס שוב.

“השיח בעזה הוא של זעם ותסכול. מדובר בשיקום שייארך 10 שנים בעקבות המכה שהנחיתה עליהם ישראל”, אמר יעלון, והוסיף: “אזרחי ישראל, אל תתרשמו מדברי הרהב שלהם, הם פנו בעל כורחם להפסקת אש, ואם יעזו להתגרות בנו שוב – יחטפו מכה קשה יותר”.

יעלון התייחס גם הוא ל”שיקול הדעת” בו התנהל המבצע, ודיבר על הלגיטימציה שהשיגה ישראל. “נעשה את הכל כדי להביא את חללי צה”ל גולדין ושאול לקבר ישראל”, הוסיף יעלון.

הרמטכ”ל בני גנץ התייחס למורכבות הצבאית המיוחדת של המבצע ואמר: “מדובר בשילוב איכותי ביותר של מודיעין אוויר יבשה אש תמרון ולוגיסטיקה, מחזית הלחימה ועד הטיפול במשפחות; זאת תוך הישענות על עמידה איתנה של הציבור בכל מקום, כך הגענו להישגים מול חמאס והשמדת כל היכולות שלהם, גם במחיר כואב. לצערי תושבי עזה גם הם סבלו בגלל חמאס כי צה”ל צריך לפעול כפי שפעל.

“נמשיך לפעול ככל שיידרש בכל מימד וגם בעתיד בהתאם להנחיות הדרג המדיני”, אמר. “אני מבקש להביע את הערכתי למפקדי וחיילי צה”ל; לציבור בישראל על רוח-גב איתנה שנתן ללוחמי צה”ל; ברשותכם אני מבקש לומר מספר מלים לתושבי עוטף עזה שעמדו בחזית המאבק לפני, במהלך המבצע, וגם כעת: אנחנו איתכם, חשים את הקושי הרב בו אתם מתמודדים. היינו אתכם לאורך כל המערכה, נמשיך להיות אתכם ועבורכם ונפעל ככל שיידרש כדי להגן עליכם”.

גנץ התייחס במרומז לביקורת שהוטחה בו על כך שכביכול עצר את המערכת המדינית מלפעול. “צה”ל צבא חזק, צבא מנצח, צה”ל ימשיך לקיים את השיח בחדרים הנכונים, להציב את הדילמות. צה”ל צבא לומד, צבא מתחקר, וכל זה נעשה גם עכשיו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות