מתקפה על קופ”ח ‘מכבי’ בכנסת: “מתייחסת לעובדים כמו אל חפצים”

בדיון ב'וועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי' על החפצת נשים בקטלוג של 'מכבי', חשפה חברת ועד עובדי הקופה: "עובדת הותקפה מינית בתוך הקופה באכזריות על ידי מטופל - והפנייה שלה בתוך 'מכבי' לא טופלה" • יו"ר האגף לאיגוד מקצועי: "זה רק סימפטום במכבי, כך מכבי מתייחסת לעובדים - כמו אל חפצים"
אריה ריבקינד
ט' שבט התשפ"ב / 11.01.2022 11:52

היום (שלישי) קיימה ‘הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי’ בכנסת דיון על החפצת נשים בקטלוג קוד לבוש של ‘מכבי שירותי בריאות’.

עברו שלושה חודשים מהחיסון השני שלכם? ככה תתחמנו את הנגיף

התחלקת? אלפי שנים חלמנו על ירושלים, אז עכשיו ללכלך אותה?

בשבת: האמא נחה, הילד משך את המיחם – ואושפז כשמצבו קשה

יו”ר הוועדה, ח”כ עאידה תומא סלימאן, אמרה בפתח הדיון: “הופצה חוברת לעובדי ‘מכבי’ שבה המלצות לקוד לבוש. לצערי הרב, היו בתוך החוברת הזו גם ביטויים ומאחוריהן הייתה הרגשה של הערות מחפיצות נשים באופן כללי. חלק מהן הציעו: ‘איך צריכות העובדות בתוך מכבי להתלבש’ ועדיף לשים חגורה ‘שתעשה צללית של שעון חול’ – נודע לנו שמיד ‘מכבי’ אמרו שהורידו את ההערות מהמסמך והאתר, אבל החוברת הזאת הופצה למאות ואולי אלפי עובדות ברחבי הארץ. אנחנו רוצים לדון היום בנושא כדי שלא יהיו מקרים דומים. הזדעזעתי לקרוא את ההערות האלה”.

ששי שדה, יו”ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית: “צריך לדאוג שדברים כאלה לא יקרו יותר. אני חשבתי שהימים האלה עברו, בתקופת ה’מי טו’ לא האמנתי שיש דברים כאלה היום – מכבי החזירו אותנו לשנות השבעים. מה שפורסם הוא פשוט בושה”.

“עאידה: “אנחנו גם רוצות לשנות את התמונות הידועות על הדוגמניות. אין דגם שחייבים להידמות לו, אנחנו צריכות להידמות לעצמנו”.

שדה: “מכבי צריכה לספק שירותי רפואה ולא להיעזר בעובדים שלה בביטויים כאלה באופן סקסיסטי ומשפיל לצרכי השיווק שלה בלבד. לצערי הרב זה רק סימפטום במכבי, כך מכבי מתייחסת לעובדים שלה – כמו אל חפצים שמשרתים את הארגון.

“אנחנו קיבלנו למוקד שלנו עשרות פניות מעובדות חנוקות שהתביישו במה שנאמר כאן ומכבי אפילו לא התנצלה. היא העבירה את האחריות לעובדות שלכאורה כתבו את החוברת הזאת. זאת חוברת שמאושרת בדרג סמנכ”ל לפחות אם לא מנכ”ל בעצמו”.

יסמין סביצקי, חברת ועד עובדי קופת חולים מכבי: “כל מי שערך, הכין ונתן את האישור להפיץ אותו ראה בו דבר ראוי ותקין לחלוטין. הוא הוסר רק לאחר שאמצעי התקשורת פנו למכבי בשאלות ‘מה זה הדבר המחפיר הזה?’. זה לא נגמר שם, זה היחס הכולל של מכבי לעובדות הזוטרות. עובדות נעלבות, לא מקודמות ויושבות שנים באותו תפקיד זוטר”.

סביצקי חשפה מקרה בו, לדבריה, עובדת “הותקפה מינית באכזריות על ידי מטופל והפנייה שלה בתוך מכבי לא טופלה. העובדת נאלצה לממן בעצמה את הטיפול הפסיכולוגי שלה, הטראומה שעברה וההשפלה נמשכו לאורך כל הדרך”.

היו”ר ח”כ עאידה תומא סלימאן: “היא עברה תקיפה בתוך הקופה?”

סביצקי: “תקיפה בתוך הקופה על ידי מטופל. היא לא קיבלה שום יעוץ, טיפול או תמיכה ולאחר מספר חודשים הקטינו את המשרה שלה מאחר והיא לא יכלה למלא את מלוא המשרה משום שידה נשברה במהלך התקיפה. זה מקרה קיצון אבל זה משקף את היחס הכללי של מכבי לעובדות שלה”.

ד”ר מירי מזרחי ראובני, המשנה למנכ”ל וראש חטיבת הבריאות במכבי: “מדובר בתוכן לא ראוי שפורסם ללא ידיעת ההנהלה. הוא תוצאה של טעות אנוש ואנו לוקחים אחריות מלאה על הדברים. כולנו בני אדם ואנחנו טועים מדי פעם. אנו מגבים את עובדינו, גם כשטעויות קורות. אנחנו עובדים תחת מגפה משתוללת בתהליכי שחיקה גדולים ומתמשכים. אין מקום לשיח כזה לא במכבי ולא בשום מקום אחר. הפקנו את הלקחים והמקרה לא ישנה”.

ח”כ תומא סלימאן: “איך יכול להיות שחמק מכם דבר כזה?”

ד”ר ראובני: “באופן עקרוני כל דבר שיוצא לפרסום יש 7 עיניים שבודקות ובמקרה הזה זה לא עבר את העיניים הנכונות וזאת טעות שקרתה. אנחנו עובדים בעומס מתמשך וקשה. אם אחד מהמנהלים הבכירים היה רואה זה לא היה יוצא לפרסום. כשראיתי את זה ‘אמרתי לא יכול להיות דבר כזה. מכבי לא מחפיצה נשים. 80% מהמנהלים במכבי הן מנהלות, 65% מההנהלה הבכירה במכבי הן נשים – החל מהמנכ”לית. המקרה אינו משקף את התרבות הארגונית במכבי – זו לא דרכנו”.

לגבי התקיפה שתוארה בדיון אמרה ד”ר ראובני: “המקרה לא מוכר. לאחר הדיון נבדוק אותו לעומק. המקרה שתואר הוא מאוד חמור בעייני. יש נהלים מאוד מסודרים מה עושים במקרה כזה. גם כרופאה לצערי מדי פעם חוויתי דברים כאלה ומכבי יודעת לטפל בדברים כאלה והיא עושה את זה”.

יו”ר הוועדה ח”כ תומא-סלימאן: “אנחנו לא נסבול שום פגיעה או הטרדה ואנחנו עם אפס סובלנות מי הפוגע ומי הנפגע. היו ניסיונות לא לקיים את הדיון הזה. זה תפקידנו ככנסת וועדה לפקח ולהציף בעיות שעומדות בפני קידום מעמדן של נשים.

“הניסיונות לחתור לשוויון מגדרי לא יכולים להיפגע יותר מאשר מקרים כאלה וזאת חובתנו לדון במיוחד כאשר הארגונים והמוסדות מסובסדים על ידי כספי ציבור.

“זכותנו כציבור לבדוק איך מוסדות מתנהלים לא רק מבחינה חשבונאות וניהול כספים אלא גם מבחינה מוסרית והערכים השולטים בכל ארגון.

“חשוב היה לקיים את הדיון כדי שיצא המסר שלא נסכים להחפצה של כל אישה או גבר בכל מקום עבודה. לא יכול להיות שחוברת כזאת עוברת ללא בקרה. אם הלקח היחידי שצריך לצאת מדיון כזה זה שהנהלת מכבי והנהלות אחרות לא יאפשרו מעכשיו והלאה הוצאות של נהלים כאלו ויפקחו על התוכן – אז זכינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות