ועדת החקירה: ביטול ההדלקות במירון למעט של האדמו”ר מבאיאן

איסור חלוקת מזון, מינוי שר אחראי, קיום הדלקה אחת בלבד, תקצוב ממשלתי והגבלת משך זמן השהייה של ההמונים בהר מירון בעל הילולת הרשב"י, על ידי הגבלת תוקף כרטיסי הנסיעה • וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון הגישה את המלצות הביניים לקראת ל"ג בעומר תשפ"ב
חרדים 10
י"ח כסלו התשפ"ב / 22.11.2021 14:20

וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון מפרסמת היום (שני) המלצות ביניים, תוך הדגשה כי לא מדובר בעבודה הסופית של הוועדה, אלא רק כדי לאפשר את קיום הילולת הרשב”י בל”ג בעומר תשפ”ב, מתוך אחריות שלא יתרחש חלילה שוב אסון.

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

תחילה מביאים חברי ועדת החקירה את שלושת הנושאים העיקריים איתם יש להתמודד לקראת ההילולה הבאה:

ראשית, מדובר באירוע מורכב ובו מעורבים גורמים רבים מאוד, לרבות גורמי ממשלה, משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ועדת החמישה, החסידויות השונות, ארגוני עזרה ראשונה ואחרים. ההיערכות לאירוע מצריכה ראייה כוללת, תוך תיאום ושיתוף פעולה בין כלל המעורבים.

שנית, בשטח המשמש להילולה יש מפגעים המסכנים את בטיחות המבקרים באתר, הן בשגרה והן במהלך ההילולה, כאשר מגיע למקום קהל רב.

שלישית, אירוע ההילולה מושך אליו קהל רב מאוד ונוצרת במהלכו צפיפות של הקהל בשטח ההר כולו ובמיוחד בנקודות זמן ובמוקדי עניין מסוימים.

לכן הם ממליצים קודם כל למנות שר אחראי, שהוא מצידו ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים. השר האחראי יהיה זה שיגדיר את עבודת משרדי הממשלה הרלוונטיים ואת תחומי אחריותם. בנוסף, סמכויות השר הממונה יהיו:
א. קביעת מתווה ההילולה, הכל בהתאם להמלצות ביניים אלה;
ב. קביעת תוכנית ההיערכות להילולה;
ג. קביעת לוחות זמנים להיערכות להילולה;
ד. שימוש בתקציב הייעודי להילולה;
ה. הנחיית כלל הגורמים בכל הנדרש להיערכות להילולה;
ו. מעקב וביקורת על יישום הנחיותיו והתקדמות ההכנות;
ז. הכרעה במחלוקות בין הגורמים השונים, ככל שיתעוררו.

עוד ממליצים חברי הוועדה להמשיך ולהסיר את כל המיכשולות הבטיחותיים, ועל מומחי הבטיחות להכין תוכנית לשיפור התשתיות בהיבטי בטיחות, הניתנת ליישום עד למועד שייקבע על ידי השר האחראי, באופן שיבטיח את השלמתה זמן מספיק לפני ל”ג בעומר תשפ”ב.

מעבודת הוועדה עד כה עולה כי אחד האתגרים המרכזיים בהילולה הוא גודש וצפיפות הקהל. כדי לקיים את ההילולה בבטחה, יש לנקוט צעדים שיבטיחו כי לא תיווצר צפיפות חריגה בשטח ההר ובמוקדי עניין מסוימים בתוכו. לשם כך אנו ממליצים על:
1) הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה;
2) ויסות הקהל בהילולה, באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק;
3) עידוד תחלופה של הקהל בשטח ההר.
בסופו של דבר, צעדים אלה נועדו להביא לכך שכל מי שיבקש להגיע להר בל”ג בעומר ולשהות בו זמן סביר, יוכל לעשות זאת.

עוד בהמלצות: הגדלת השטח, פינוי כל בעלי החזקות, ואיסור על הקמת אוהלים, מבנים ולינה – המלצות שבעבר כבר ניסו ליישם אותם אך המהלך נתקל בקשיים בשל התנגדות עזה כולל עתירות משפטיות.

חברי הוועדה ממליצים עוד “לנקוט צעדים שיווסתו את הגעת הקהל לשטח ההילולה, כדי שבכל זמן נתון לא יעלה היקף הקהל בהר על מספר המשתתפים ששטח ההר יכול להכיל בבטחה. לשם כך אנו ממליצים לקבוע “מספר יעד” מרבי העונה לדרישות הבטיחות ולווסת את ההגעה להר בהתאם למספר היעד שייקבע”.

מכיוון ובהילולת הרשב”י משתתפים מספר אנשים הגבוה מהכמות שניתן להכיל במקום, הם ממליצים לקצוב את הזמן בו שוהים במירון: “אנו ממליצים לקצר את משך השהייה בהר, הן באמצעות מכירת כרטיסי נסיעה הלוך ושוב להר, המוגבלים בזמן, והן באמצעות קציבת זמן השהייה בהר להסעות הפרטיות. אנו ממליצים להביא לידיעת הציבור מבעוד מועד את תוכנית התחבורה וההיסעים, על מנת לאפשר לו להיערך בהתאם”.

ההמלצה הדרמטית ביותר, נוגעת לאיסור ההדלקות הרבות על ההר: “אנו ממליצים כי בשנת תשפ”ב תיערך במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג הציון, על ידי האדמו”ר מבאיאן. עוד אנו ממליצים כי טקס ההדלקה שייערך יהיה קצר, כפי שהיה נהוג בעבר”.

עוד בהמלצות: איסור על חלוקת מזון ושתייה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה האדמו"ר מבויאן? החזקה שלו פגה תוקף, יש עוד
    22/11/2021 16:09
    בויאנער
  1. השתנו הזמנים, יש עוד קהילות,