מכים ומשפילים: עדויות מחרידות על התעללות בגדוד ‘נצח יהודה’

לוחמים בגדוד 'נצח יהודה' מספרים על יחס משפיל מצד המפקדים שכלל מכות וקללות • מלבד ההתעללות: לוחמים לא מקבלים אפילו 10 דקות ללימוד תורה • בצה"ל חוששים: עדויות חמורות מהסוג הזה עלולות לפגוע בשילוב חרדים בצבא בעתיד
חרדים 10
כ"ז חשון התשפ"ב / 01.11.2021 22:10

פרשת התעללות מחרידה, שמגובה בעדויות קשות של חיילים מהגדוד החרדי ‘נצח יהודה’ נגד המפקדים הישירים שלהם, נחשפה הערב (שני) על ידי תמיר סטיינמן במהדורה המרכזית של חדשות 12.

פיקוד העורף בתרגיל גדול: אתם מוכנים לשעת חירום? כך תעשו זאת

מבהיל: 75% מהנפטרים מנגיף הקורונה עד גיל 60 לא היו מחוסנים

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

בדוח פנימי שחובר במהלך ביקור פתע בבסיס בבקעת הירדן, הלוחמים מספרים על התיזוזים ללא תכלית באמצע הלילה: “הקפיצו את כולנו והנחו אותנו להיכנס לקרטוניה. המ”כ אמר לנו תעצמו עיניים – וצילם אותנו”.

חייל נוסף העיד שבזמן ריצה היה קשה לו פיזית – והמפקד בעט בו בגוף בחוזקה, ללא סיבה.

לוחם נוסף סיפר כי בשל הקור, הוא עשה במכנסיו בלילה. הוא דיווח על כך למפקד, המפקד צחק עליו והשאיר אותו במשך יום שלם עם אותם מכנסיים.

עד ראייה למתרחש סיפר: “מפקד שבועט בחייל… הגיוני? סביר? הוא בלי כושר, הוא שמנמן, הגיע מהישיבה. בא ושם בצד את המשפחות, הישיבות ואמר: ‘אני שם מדים, אני תורם למדינה, אני לוחם’, מגיע לו שיבעטו לו בצלעות? מגיע לחייל כזה שישלחו אותו לתוך קרטוניה, שישפילו אותו, שלא יתנו להם זמן לתפילות? רוצים הרי לקבל אותם, לעשות מהם לוחמים ואפשר לשלב את זה ביחד – מה שלא נעשה וזה מה שכואב. אם בועטים לחייל בצלעות זו התעללות. אנחנו לא צבא איראן ולא צבא סוריה”.

לפי הדיווח בחדשות 12, המסמך הפנימי שסיכם את עדויות הלוחמים מגולל שורה ארוכה של אירועים מטרידים שאירעו לפני כשנה: בעיות רפואיות של הלוחמים שלא קיבלו מענה, בעיות בטיחות בבסיס, מימיות מים מחוררות, מדים בלויים ופגיעה בחופש הדת – לוחמים חרדים שלא מקבלים אפילו 10 דקות ללימוד תורה בניגוד למה שהוסכם.

אחד הלוחמים העיד: “אני מרגיש מבוזה, מושפל, באופן מכוון מדלגים עליי בזמן בדיקת כוננות, אני כמו אוויר, מרגיש פחות מאפס אין לי זכות לכלום. בזמן מסע הסמל צועק, מגדיר את עצמו כ’פסיכופט’ – ואומר לכולנו ‘אני אשבור אתכם’. הוא אסר עלינו ללבוש חליפות סערה לפני כשבועיים בזמן גשם במסע, ולבסוף – למחרת כולנו היינו חולים”.

החיילים מספרים על גם על יחס מבזה במטבח ומהנגדים בחדר האוכל: “במהלך התורנות אנחנו מרגישים כמו עבדים”. אחד הלוחמים סיפר: “לי אישית אמרו בזמן תורנות: ‘אתה חיה'”.

בדוח מצוין שמרבית החיילים מציינים שהם רוצים לשרת ולהיות לוחמים – אך לדבריהם לא מאפשרים להם ומזלזלים בהם: “אין יחס, יש אווירת פחד תמידית”.

עדויות חמורות מהסוג הזה עלולות לפגוע בשילוב חרדים בצה”ל בעתיד: “אותם חבר’ה הרי יעבירו את זה הלאה לחברים שלהם, בני 17 שעוד שנייה מתגייסים ועכשיו הם לא יתגייסו – אז מה יצא מכל הפרויקט הגדול הזה שהתחיל ברעש גדול?”.

לפי הדיווח בחדשות 12 נודע שחלק מהעדויות הקשות הללו לא הוצגו בפני המפקדים הבכירים – מפקד החטיבה, ראש אכ”א או הרמטכ”ל כוכבי, שפעל במיוחד להקים יחידה שאמורה לטפל במקרי התעללות בצה”ל.

המסמך שכן הוצג להם היה ‘רזה’ ולא הכיל את כל האירועים שדווחו.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה לחדשות 12: “לאחר קבלת ממצאי הביקורת, נערך תחקיר מעמיק בראשות מפקד הבסיס, אשר העלה כי שני מפקדים כשלו בתפקידם. על כן, החליט מפקד הבסיס להדיח מתפקידו מפקד אחד ולנזוף פיקודית בשני”.

בכל האמור לטענה שתחקיר חלקי בלבד הוצג למפקדים נמסר מצה”ל כי הטענה תיבדק.

מנכ”ל עמותת ‘נצח יהודה’, סא”ל במיל’ יוסי לוי, הגיב לפרסום בחדשות 12 על “חשד להתעללות” בגדוד החרדי בחטיבת כפיר: ”ריח לא טוב עולה מהתנהלות חדשות 12 מדוע מעלים כתבה על ביקורת שגרתית מלפני שנה? שנית, האם הפלוגה אכן עברה ביקורת? הסתבר שלא. הפלוגה שהתה בשטח, המבקר הגיע לבסיס – ופגש אך ורק חיילים ספורים המועמדים להדחה”.

לוי מביא דוגמא לנתון שקרי לטענתו שדווח בחדשות 12: “בכתבה תואר סיפור על חייל שעשה שתן ומפקדו לעג לו – למרבה הפלא הסיפור פורסם לפני כשבוע אך על יחידה אחרת! ללא קשר לנצח יהודה. גיגול קצר יוכיח זאת.

“ניתן לפרוט את הממצאים ולשלול, ועדיין, הביקורת הועלתה לפיקוד הבכיר וטופלה באופן הראוי ביותר. יחס מפקדים לחיילים הוא נושא דגל בחטיבת כפיר וכך הוא מתבטא בשטח”.

לדבריו גדוד נצח יהודה עובר מתקפה לא הגונה מצד התקשורת, “מנסים לאתר סיפורים מלפני שנים רבות שלא קרו או עברו אדפטציה לסיפור לא נכון בעליל – גורמים המתנגדים לגיוס חרדים פועלים במחשכים בעוצמה רבה והתקשורת משתפת פעולה נגד החיילים החרדים בצה״ל.

“גדוד נצח יהודה זכה לשבחים במבצע ‘שומרי החומות’ ולאחר מכן קיבל מצטיין אלוף פיקוד מרכז. הגדוד משלב כ – 1,000 חיילים חרדים בצה״ל ופועל 24/7 בהגנה על מדינת ישראל. המפקדים יודעים לחקור מיקרים וללמוד, אולם לא לקבל ולא להירתע מביקורת לא נכונה המופצת באופן לא אתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לפחות מנכ״ל נצח יהודה דובר אמת
    01/11/2021 23:58
    מכיר מקרוב
  1. ערוץ 12 סילפו נתונים ושיקרו כדי להעלות אייטם. בושה!