גדולי ההוראה: נגד חברא קדישא ת”א, בעד הפתרון של עיריית ב”ב

בשלושת היומונים החרדיים: גדולי ההוראה קוראים לחזק פתרון הקבורה חינם שמקדם ראש העיר בני-ברק בבית העלמין שיוקם ליד אלעד • "החברא קדישא דורשים הון רב, ומשפחות הנפטרים נלחצים לחץ גדול. והיה נחוץ בזה תיקון" • בבני ברק מאיימים: "המאבק נגד 'חברא קדישא' ת"א יחריף"
יוסף גרינבוים
כ' חשון התשפ"ב / 26.10.2021 16:43

מכה לחברא קדישא תל אביב: הבוקר (שלישי) מתפרסמת בשלושת היומונים החרדיים קריאת גדולי ההוראה לחזק את פתרון הקבורה חינם שמקדם ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין.

בקריאה נאמר: “בשנים האחרונות החלו לפרוץ פרצות ולשנות בצורת הקבורה שהייתה נהוגה מימים ימימה, וכבר עוררו על כך גדולי ישראל זצ”ל ולהבל”ח עמנו לאוי”ט, וכל יראי ה’ מקפידים ונזהרים שלא לשנות בזה כלל.

“והגיעו הדברים, שעבור קבורה בדרך המסורה לנו (הנקראת ‘קבורת שדה’) דורשים החברא קדישא הון רב, ומשפחות הנפטרים נלחצים לחץ גדול. והיה נחוץ בזה תיקון…

“ועל כן דבר נחוץ פועלים בו ראשי העיר בני ברק , שבאו בדברים עם חברא קדישא פתח תקווה, שבבית החיים החדש הממוקם על ידי העיר אלעד תהיה אפשרות  לתושבי ב”ב לקבל חלקת שדה ללא העלות הגבוהה, ולקיים מצוות קבורת המת כדין.

“ואנו מקווים כי הדבר יעלה בידם לטובת ורווחת תושבי עירנו”.

גורמים בעיריית בני ברק אומרים, כי המאבק נגד מי שהם מכנים “הפוגעים בנפטרי בני ברק” יחריף בימים הקרובים.

המאבק עז-היצרים בין עיריית בני ברק ל’חברא קדישא תל אביב’ נפתח בעקבות התנגדות ראשי ה’חברא קדישא ת”א’ לפרויקט של קבורה חינם לתושבי עיר התורה והחסידות, שמוביל ראש העיר בבית הקברות המתוכנן לקום בסמוך לעיר אלעד.

מאחר ובכל ‘קבורת שדה’ רגילה, קבר עולה למשפחה בסביבות 60 אלף ש”ח, יזמה העירייה פיתרון: תושבי בני ברק יקבלו קבר בבית הקברות המוקם בסמוך לאלעד על כביש 6, ללא עלות מיוחדת – כמו כל תושב הזכאי לכך לפי החוק.

אלא שראשי ‘חברא קדישא תל אביב’, טוענים:  לא ניתן להיקבר באלעד, אתם תחת ‘חברא קדישא תל אביב’, ואסור לכם לצאת מהאיחוד. יצוין, כי ב’חברה קדישא תל אביב’ לא מאפשרים ‘קבורת שדה’ בחינם – שכן אפשרות זו, המנוגדת להלכה, ניתנת רק בקבורת קומות.

ב’חברא קדישא’ אף פנו לבית המשפט בכדי לעצור את תוכנית הקבורה באלעד.

בתגובה לטענות הקשות מצד עיריית בני ברק כי החברא קדישא ‘תוקעת’ את הפתרון של  ראש העיר – אמר מנכ”ל ‘חברא קדישא תל אביב’, אברהם מנלה, בשבוע שעבר ב’קול חי’:  “הדבר הזה הוא פייק פיתרון, למעט נזק ארוך טווח איום ונורא. הפתרון הזמני היה כי תושבי בני ברק יקברו בסגולה וראש עיריית פ”ת התנגד לכך. נתנו מקום לתושבי ב”ב בבית העלמין החדש באלעד רק 20 דונם לקבורה, זה מספיק רק ל-4500 נפטרים. בבני ברק נפטרים בערך כ-800 נפטרים בשנה. ולבני ברק נתנו רק 10% לקבורה”.

לטענת מנלה, “הפתרון הזה מסכל פתרונות קבועים וארוכי טווח שאומנם מתקדמים בקצב איטי אבל מתקדמים. אנחנו לא נתקע את ההסכם בין העיריות. רצינו להציג פתרונות בעירייה והם לא רצו לשמוע אותנו כי הם רצו היום פתרון לתושבים. באלעד גם יש זעם על תושבי ב”ב. אנחנו דחינו את הדיון בעתירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות