מותר ללכת לבית כנסת בשבת, אם בגלל זה מאבטחי בנט יחללו שבת? 

הגר"י זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן, נשאל על ידי תושב רעננה: האם מותר בשבת לעבור דרך השטח המאובטח שליד בית בנט, או שיש לחשוש בגלל שהעובר במקום גורם למאבטחים להשתמש במכשיר-הקשר כדי לדווח על כניסתו • מה השיב הרב?
יוסף גרינבוים
י"ח חשון התשפ"ב / 24.10.2021 19:37

שאלה שהגיעה אל הגר”י זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן וחבר ‘המועצת’ של ‘דגל’  מהעיר רעננה:

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

לציית ל’דעת תורה’: היכן אפשר להתחסן ללא צורך בקביעת תור?

אני מתגורר בעיר רעננה, ולאחרונה – בשל הפיכת אחד השכנים למפורסם, ובעל אבטחה כבדה מאוד – כל מעבר באזור בו הוא מתגורר דורש בידוק קפדני מצד המאבטחים. כיון שאין לי בית כנסת ליד הבית, הנני זקוק לעבור דרך הרחוב המאובטח, שנהפך לשטח סטרילי לחלוטין, והמעבר דרכו מתאפשר רק לאחר הצגת תעודת-זהות. לאחר שהמאבטח מאפשר את המעבר, הוא מדווח על-כך בקשר למאבטחים האחרים המצויים במקום.

השאלה: האם מותר בשבת לעבור דרך השטח המאובטח, או שיש לחשוש לאיסור של ‘לפני עוור’, או ‘מסייע בידי עוברי עבירה’, בכך שהעובר במקום גורם למאבטחים להשתמש במכשיר-הקשר כדי לדווח על כניסתו?

ומה השיב הרב?

אם המאבטחים עושים כדין, ויש בזה באמת חשש סכנה, בוודאי שמותר לעבור דרכם. אבל גם אם עושים מלאכות יותר ממה שצריך, ומבחינת הסכנה אין צורך לזה, ורק עושים זאת בשביל הנהלים המקובלים, נראה שאינו צריך למנוע מללכת לביהכנ”ס, למרות שהדבר יגרום לחילולי שבת.

וכמו שכתבנו ב’חשוקי חמד’ במסכת שבת בתשובה לשאלה, האם מותר לערוך הפגנה בשבת נגד חנויות פתוחות, כשההפגנה תגרור בעקבותיה חילולי שבת, כגון ההפגנות שנערכו בזמנו בפתח תקווה, שבגללן הגיעה המשטרה והשבת חוללה על ידיהם, האם יש בזה ‘לפני עוור’?

והשבנו, שבטרם נבוא להשיב על שאלה זו, יש להסתפק בשאלה דלהלן: גנב המתנפל על אדם, והלה זועק להצלה, ועל ידי כך יגיעו שוטרים שיחללו את השבת – האם אסור לו לצעוק בגלל ‘לפני עוור’? – ונראה שמותר, ואינו מחויב לשתוק, וכשיגיעו השוטרים שלא הוא הזמינם, אין בזה חטא לצועק, כיון שאינו חייב לוותר על הצלתו מהגנב בגלל חטא של שוטרים שלא הזמינם ולא ביקשם שיגיעו.

כך בענייננו, כיון שמותר וחייבים להפגין למען כבוד השבת, מכמה טעמים.. אין בזה ‘לפני עוור’, כשהוא עושה מה שהוא צריך. וכך גם בשאלה של המאבטחים. הרי השואל הולך לשם מצוה, להתפלל בבית הכנסת, והוא בוודאי אינו רוצה שיחללו שבת, ולכן הוא אינו צריך להימנע מללכת לבית כנסת בגלל שהמאבטחים מחללים שבת בגללו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות