במשטרה בודקים: האם הרב ברלנד היה מעורב בשני מקרי הרצח?

עורך דין בדיון היום: "המשטרה מנסה לשייך את הרציחות לרב ברלנד באמצעות משמרת הצניעות" • בעוד שבוע צפוי מנהיג 'שובו בנים' לחזור לכלא ולהשלים את תקופת המאסר של חצי שנה שנותרה לו • בשלב זה אין התקדמות בחיפושים אחר גופתו של הנער ניסים שטרית
חרדים 10
י"ב חשון התשפ"ב / 17.10.2021 23:33

במשטרה בודקים האם הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת ‘שובו בנים’ עצמו, היה מעורב במקרי הרצח וההיעדרות של ניסים שטרית ואברהם אדרי בירושלים בשנת 1986 ובשנת 1990. כך דווח הערב (ראשון) ב’כאן חדשות’.

בשלב זה אין התקדמות בחיפושים אחר גופתו של הנער ניסים שטרית.

אחד מעורכי הדין אמר היום, במהלך הדיון בבית המשפט על הארכת מעצרם של שלושת החשודים שנעצרו בפרשה: “המשטרה מנסה לשייך את הרציחות לרב ברלנד באמצעות משמרת הצניעות. המשטרה תופסת את כל מי שהיה סביב ברלנד באותו הזמן וכך מנסה איכשהו להגיע אליו. מדובר בעדויות שנמסרו אחרי למעלה מ-30 שנה אחרי האירוע על ידי אנשים עם אינטרס להרחיק עצמם ממנו או למצוא חן בעיני היחידה החוקרת כדי שיעזבו אותם בשקט”.

אייזיק ווינהאוס, יו״ר הוועד למען המתלוננות, המקורב לחשודים שפרשו מ’שובו בנים’ – הגיב: “מבלי להתייחס למקרה הטראגי הנוכחי, נזכיר שקהילת ‘שובו בנים’ הוכרזה ככת לכל דבר ועניין, והרב אליעזר ברלנד – שהורשע והודה בביצוע מעשים חמורים בנשים – הוכרז כבר כראש כת על ידי המרכז לנפגעי כתות.

“שבויי כתות נשמעים לפקודת המנהיג גם לרצוח בני משפחה או אנשים זרים ואפילו להתאבד. הדם נמצא על הידיים של מי ששלח חסידים שבויים שלו, חדלי אישיות עצמאית, לבצע מעשים פלילים חמורים כאלו או אחרים”.

לפי דיווח בחדשות 13, הרב ברלנד הפר את מעצר הבית בו הוא שוהה בזמן האחרון. לפי הדיווח, הוא זומן לשימוע וקיבל אזהרה.

בעוד שבוע הוא צפוי לחזור לכלא ולהשלים את תקופת המאסר של חצי שנה שנותרה לו, לאחר שהורשע בעבירות של עושק, מרמה ואיום – זאת  לאחר שבחודשים האחרונים הוא שהה במעצר בית בשל מצבו הרפואי.

בחודש ביוני 2021 נגזר על הרב ברלנד עונש של 18 חודשי מאסר, ממנו ינוכו כ-12 חודשים שהיה נתון במעצר במהלך החקירה והמשפט.

“בוקר גדול, זה הדבר שעיתונאי מייחל לו”

העיתונאית שני חזיזה, יוצרת הסרט התיעודי ‘רב הנסתר’, המגולל את סיפורה של קהילת ‘שובו בנים’ ואת פרשות הרצח ניסים שטרית ואברהם אדרי ז”ל – אמרה הבוקר לחדשות 12 על מעצר שלושת החשודים: “זה בוקר גדול, כשאתה עיתונאי חוקר שעובד על פרשה במשך כמה שנים – זה הדבר שאתה הכי מייחל לו.

“אני יודעת על זה כבר מהבוקר, זה בוקר גדול. אני מאוד מאוד שמחה. אתה מצביע על אנשים ופתאום זה הופך לחקירה ולמעצרים. אנחנו מאוד אופטימיים הבוקר. מקווים מאוד שהחקירה הזאת תסתיים ויהיו ממצאים”.

התחקיר שיצרה חזיזה שודר ב’כאן 11′ לפני כשנה וחצי, ובמרכזו עמדו שתי פרשות פליליות שלא פוענחו.

בראיון שהעניקה בחודש אפריל לחדשות 12 אמרה חזיזה כי התחקיר העלה קשר לכאורה למשמרות הצניעות של קהילת ‘שובו בנים’ של הרב ברלנד.

“בשנות ה-80 וה-90 משמרות הצניעות בירושלים היו משהו רווח. העדויות שהבאנו והממצאים מובילים לכך שמי שעומד מאחורי שני המקרים זו משמרת הצניעות מקהילת  ‘שובו בנים'”, אמרה אז. “אחרי שידור הסדרה, בימ”ר ירושלים ביקשו עזרה והבאנו להם את כל החומרים. עשינו כל מה שאנחנו יכולים, כל מה שלא פוגע במקורות ובעבודה העיתונאית העתידית – עבר אליהם”.

באחד המקרים, כך היא תיארה, “אמרנו שיש בידינו חומרים שאנחנו לא מוכנים לתת, בכפוף לחיסיון מקורות”.

הטלפון עם החומר הסודי נעלם – והתגלה בב”ב

לקראת השלבים האחרונים של העבודה על הסדרה, בחדרי העריכה, נעלם הטלפון הנייד של חזיזה.

“אני עד היום לא יכולה להגיד לך אם איבדתי אותו או שהוא נגנב”, היא מספרת. “אחרי שלא מצאתי אותו, הפעלתי את השירות שמאפשר לאתר את מיקום הטלפון – הוא היה בבני ברק. זה הדליק אצלי נורות אדומות”.

בהתייעצות עם חוקר פרטי ששכרה, הוחלט על הגשת תלונה במשטרה על גניבת הטלפון. “התלונה נסגרה מחוסר עניין לציבור. למרות שאמרתי שיש בו חומרים רגישים שקשורים לפרשיית רצח”.

אחרי כמה חודשים קיבלה חזיזה טלפון שבו התבשרה שהאבידה נמצאה. “המשטרה אמרה שתחזיר לי אותו. אחרי זמן מה דרשתי לקבל אותו. התקשר אליי חוקר ימ”ר ירושלים ואמר שהטלפון אצלו: ‘אבל אנחנו רוצים שתחתמי על צו שמאפשר לנו לפרוץ אותו'”.

בשיחה שקיימנו עימה היום אמרה חזיזה שהטלפון עדיין נמצא אצל השוטרים, וצו איסור פרסום מוטל על כל התוכן שנמצא בו.

בריאיון הקודם עימה היא הבהירה כי במכשירה הסלולרי נמצאים חומרים רגישים הכוללים שיחות עם מקורות ותיעודים שלא פורסמו. “בימ”ר ירושלים אמרו שהם מבינים אותי שאני שומרת על המקורות שלי, אבל שלנגד עיניהם הם רואים אפשרות לפתרון פרשת רצח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות