‘כשחצו את הגבול, הם נעלמו ל-10 שעות’: דרמת החילוץ של סימן טוב

מוטי כהנא, אמריקני תושב ניו ג’רזי, בעל חברת האבטחה, יזם והפעיל את מבצע החילוץ של זבולון סימן טוב, היהודי האחרון מאפגניסטן • בשיחה עם חרדים 10 הוא מספר מה שמותר
ישראל יוספי
כ"ז תשרי התשפ"ב / 02.10.2021 23:26

מוטי כהנא, אמריקני תושב ניו ג’רזי, בעל חברת האבטחה , נשוי ואב לארבעה, יזם את מבצע חילוץ היהודי האחרון מאפגניסטן – מבצע שנמשך מספר ימים.

בשיחה עם חרדים 10 מספר כהנא על חילוצו של זבולון סימן טוב בן ה-67 למדינה שלישית – ועל הדרך שבא התנהל המבצע.

״כעת זבולון נמצא במדינה שלישית. אין לו דרכון ישראלי – הוא צריך מדינה שיש בה קונסוליה ישראלית. בשביל להוציא אותו מאותה מדינה, אני צריך שאמריקנים יגידו שנטיס אותו אליהם, ונגיע לקונסוליה ושם נעשה את הניירת.

״פניתי למדינה, ובקשתי שיפעלו מול המדינות שיש שם קונסוליה, שנביא אותו לשם. הוא נמצא במדינת אויב, לא יכול להגיד את המילה ישראל, זו מדינת אויב. אתה יכול לומר שאתה רוצה להגיע לאמריקה, אנחנו לא יכולים להעלות אותו לטיסת המשך, אין לו דרכון וניירת. אם האמריקנים יזזו יותר מהר מהישראלים, נביא אותו לארצות הברית”.

יחד עם סימן טוב חולצו 30 ילדים ונשים אפגנים שהיו שכניו – שהוריהם ביקשו ממנו להצטרף אליו, והם הוברחו אתו למדינה שלישית. ״לקח המון שעות, דרך ארוכה מאוד, הם נסעו דרך ההרים”.

איך מארגנים מבצע כזה, להעביר ממדינת אויב למדינת אויב נוספת?

“עם הרבה אנשים שנמצאים איתך בקשר טוב… עושים עם הרבה קשרים, עם אנשים באזור שם. 90 אחוז מהזמן זה פסיכולוגיה, לדבר עם האנשים שלי שלא מבינים את הצד היהודי, למה בשבת אתה לא הולך, למה אתה לא נוסע, למה אתה עוצר. החיים שלך בסכנה – תצא. אבל זבולון אמר: החיים שלי לא בסכנה. אנחנו נמצאים באמצע המדבר, אז ניסע מחר.

״אתה לוקח מוסלמים שלא מבינים בזה בכלל, לא מבינים מה הוא רוצה מהם. הרבה דיבורים עם כולם, הרבה מאוד סבלנות. כשהם סוף-סוף חצו למדינה השנייה, הם נעלמו. מעל עשר שעות לא ידענו מה קרה להם. הרבנים נכנסו ללחץ, אמרתי: אם היה קורה משהו, היינו שומעים בתקשורת. אם לא עונה, הוא חצה והסים קרד לא עובד במדינה הזאת. ואז יעשו קו מקומי וידברו איתנו.

״השכנים ביקשו מזבולון – את אתה יוצא ומציל את חייך, למה שלא תציל את שלנו, הילדים של השכנים. נענינו להם והוצאנו אותם, אימהות עם הילדים שלהם”.

אתה בקשר כזה או אחר עם הטליבאן?

״אני לא, אבל כמובן שכולם מכירים את כולם. אם הוא לא טליבאן, אז הבן דוד שלו טליבאן. כמובן שמי שעושה את העבודה, אלה אנשים שחיו שם וחיים שם, נולדו שם ונשארים שם.

״אנחנו מוציאים אנשים כל לילה, זה הרבה דריכות… האנשים יודעים מה הם עושים. הטליבאן זה לא ארגון מסודר, לכן זה הופך להיות מסוכן, אתה מתארגן בהתאם. זה כבר יותר מחודש ששולט הטליבאן, הוא עוד לא מאורגן כמו שהיה מאורגן. כל יום שעובר הם מתארגנים גם בתקשורת, גם בפיקוד”.

אמרתם לו שיש סכנה וכדאי שיעזוב את המדינה?

״בהתחלה הוא לא רצה לעזוב, הסברנו לו מה יכול לקרות לו, כמו שקרה ליהודי אמריקני בסוריה, שנרצח. הוא הבין שהמצב התחיל להיות מסוכן, גם באותו זמן התחילו לשמוע יריות באזור שלו, זה דבר ששכנע אותו. הוא הבין שיש בלגן, כולם נכנסו ללחץ, גם השכנים שלו. ואז החליטו לצאת”.

מתן הגט ב’זום’

כעת הוא נתן גט לאשתו לאחר 20 שנה.

״הצלתי את החיים שלו, אישתי שאלה: מה עם אישתו? הוא לא נתן לה גט, כי הניהול מאפגניסטן היה קשה. אין שם רבנים, קשה מאוד – הוא הסכים לתת את הגט, אבל לא היו רבנים. כעת היו וכן נתן את הגט”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה אשתו נשארה שם
    03/10/2021 03:37
    אלישבע
  1. כתבה לא ברורה

    • היפה בנשים   03/10/2021 21:33

      אבל רק עכשיו אחרי הרבה שנים הוא נתן לה גט