השתתפו בחידון: איזו מהפכת בריאות עשו בירושלים? • פרויקט חג

שירי קאופמן, מנהלת תחום תרבות נוער וספורט במנהל קהילתי רמות, ומובילה פרויקטים מטעם אגף תרבות תורנית, מספרת כיצד מצליחים לשלב את תחום הבריאות בתוך פעילויות פנאי שונות של הציבור החרדי במהלך השנה
חרדים 10
י"ח תשרי התשפ"ב / 24.09.2021 16:18

את הפתגם ‘נפש בריאה בגוף בריא’ מכירים כולם. בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לנחיצות השמירה על אורח חיים בריא בכל ההיבטים.

בעיריית ירושלים לקחו את התובנה הזו כמה צעדים קדימה ושמים דגש רב על קידום תחום הבריאות בקרב תושבי ירושלים. ראש העיר משה ליאון רואה לנגד עיניו את המטרה ומקדם מגוון פעילויות ייעודיות.

בשיחה עם שירי קאופמן, מנהלת תחום תרבות נוער וספורט במנהל קהילתי רמות, ומובילה פרויקטים מטעם אגף תרבות תורנית, שמענו על מגוון הפעילויות שנעשות בקביעות.

“עיריית ירושלים מובילה אג’נדה בריאותית בכל המובנים, כאשר המוטו שלה הוא: מהפך בריאותי במעטפת המשפחתית, תוך החדרת המודעות לכל בני המשפחה. מבחינתנו לא מספיק שאם המשפחה תגיע לסדנאות ותחליט על אורח חיים בריא, יש צורך להקיף את כל חלקי הבית, ולכן אנו מייעדים פעילויות שונות לכל הגילאים ולכל האוכלוסיות.

“מגיל ילדות ועד לגיל הזהב. בכל סדנת נשים אנו משווקים את תוכניות הגברים, ומחדירים את השינוי בכל הרבדים. אנו פונים גם לילדים ומשלבים בין הפעילויות את הצורך בשמירה על גוף בריא ונפש בריאה”.

אילו פרויקטים בריאותיים הובלתם בקיץ האחרון לטובת התושבים?

“עיריית ירושלים ואגף תרבות תורנית קידמו את פעילות השחייה בקהילה במחיר מוזל, מתוך שאיפה לאפשר לכל תושב, ילד או מבוגר, להגיע לשחייה חופשית בשעות ובימים הרצויים לו, תמורת דמי כניסה סמליים של עשרה שקלים בלבד. בשביל לאפשר לכל המשפחות ליהנות מהפעילות ולהבטיח חווית שחיה מיטבית ללא צפיפות גבוהה מידי, הגבלנו את מספר הכרטיסים למשפחה, והרכישה היתה מותנית בהצגת ספח תעודת זהות, כך שכל אחד יקבל את המגיע לו.

“מלבד זאת, ערכנו בתקופת בין הזמנים ימי הפנינג-בריאות לילדים בשכונות רבות בעיר, בשיתוף קופות החולים. תוך כדי קפיצה על המתקנים והמתנפחים, הקנינו להם מידע בריאותי, ושילבנו מופע בריאות ששם דגש על נושא החשיפה לשמש וזהירות בקיץ. עבור ההורים הוצבו דוכני מידע אטרקטיביים, שאוישו על ידי אנשי מקצוע, בהם קיבלו ההורים ידע עשיר בכל נושא הבריאות, התעניינו, הקשיבו והצטיידו בתוכן חשוב.

“בנוסף נערכים בשכונות ימי הפנינג מוכנות לכיתה א’ שהכיל את כל המידע הבריאותי הרלוונטי, כמו: יציבה נכונה ונשיאת ילקוט, בדיקת גובה ומשקל, אחיזת עפרון והכנה בריאה ללמידה.

“גם בתחום בריאות הנפש, בעקבות האסונות שחווינו במהלך השנה החולפת, נערכו הרצאות בנושאי התמודדות עם חרדות, זיהוי וטיפול בטראומות, וכו'”.

כיצד מצליחים לשלב את תחום הבריאות בתוך פעילויות פנאי שונות במהלך השנה?

“אם בעבר נערכו הרצאות בריאות שונות שקראו לציבור לקבל מידע בריאותי בלבד, כיום מינפנו את נושא הבריאות, ואנו משלבים אותו בתוך תוכן אומנותי. כך שבתוך אירוע תרבותי, לצד מופע מרתק או תוכנית מעניינת, אנו מביאים גם הרצאות ייעודיות בנושא הבריאות. האישה שמגיעה להתאוורר ולרכוש ידע, יוצאת נשכרת מכל הכיוונים. בשנה האחרונה הטמענו אינספור נושאים נחוצים, ביניהם: קידום בריאות האישה וזיהוי מחלות מבעוד מועד, הכנה ראויה לקיץ, היכרות עם מחלות חורף והתמודדות עמהן, ועוד.

“מלבד זאת, אנו מנגישים פעילויות ספורט שונות, ומציעים מגוון שיעורי כושר. במנהל קהילתי רמות, לשם דוגמה, קיים סטודיו פעיל שמביא סגנונות חדשניים וחווייתיים, כמו: ריקודי עם, זומבה, פילאטיס ועוד.

“מלבד זאת אנו מקדמים ברחבי העיר את פעילות ההליכה הנורדית – הטרנד החדש, במסגרתו יוצאות קבוצות נשים להליכה בעזרת מקלות לשיפור היציבה. בשכונת רמות, לדוגמה, אנו מוציאים ליער רמות קבוצות הליכה מטעמנו בשעות הבוקר המקדמות או בשעות הערב.

“אנו גם מקיימים טיולי הליכה בטבע לחצאי ימים או ימים שלמים, מתוך מודעות לחשיבות ההליכה בטבע, והשפעתה על בריאות הנפש והגוף.

“במסגרת הפעילות אנו מזמינים את הגיל השלישי לתוכניות והרצאות בנושא הבריאות, חשיבות הבדיקות השונות והטמעת נהלי בטיחות בבית. גם הנשים המבוגרות מצטרפות לקבוצות ההליכה ונהנות מכל מה שיש להן להציע. כי בריאות רלוונטית בכל גיל…

“גם לגברים ולבני ישיבות אנו מציעים סדנאות לגמילה מעישון ומבחר שיעורי כושר, ואם בעבר היה פחות מקובל לראות אברכים יוצאים להליכה ולפעילות ספורטיבית, אנו רואים שינוי תודעתי אדיר ומקבלים פידבקים רבים מהציבור. כמובן שהכול נעשה בתיאום עם הרבנים וראשי הישיבות.

“חלק נוסף בקידום הבריאות מתבטא בהפקת סדנאות לבישול בריא עם מיטב השפיות. אנו רואים חשיבות עליונה בהטמעת ערכים של בישול נכון ורכיבים בריאים, ונהנים לראות כיצד הידע העשיר מגיע הביתה ומיושם היטב. נשים רבות דיווחו על שינוי אדיר שהתחולל במטבחן. גם בנות החינוך המיוחד זוכות לסדנאות בישול בריא ונתרמות מהן מאד.

“יש לציין שלכל אורך תקופת הקורונה התאמנו את הפעילות לכללים ולנהלים, ופעלנו ביצירתיות בשביל להביא פעילות מותאמת לבתים ולהעלות את המודעות לחשיבות השמירה על הכללים, בעזרת חוברות תוכן מותאמות, קלפי משחק, ערכות יצירה וספרים לילדים”.

ומהן התוכניות לעתיד?

“החורף היא תקופה פעילה מאד בנושא הבריאות ואנו מקדמים כעת תוכניות לפעילויות מותאמות לכל המשפחה, כי המוטו שלנו הוא מתן מעטפת משפחתית רחבת היקף. אנו שמחים להיות שליחים לכך”.

שאלות:

  1. ציין 2 פעילויות ספורט שיכולות להתאים לאדם חרדי
  2. איזו עונה הכי פעילה בנושא בריאות?
  3. ילד או ילדה שהולכים לבית ספר, על מה יש להקפיד מבחינה בריאותית?

מטרת השאלון לעורר נקודות נוספות שלא תמיד שמים לב אליהם תוך כדי קריאה – והוא בעיקר נועד להעניק חוויה יהודית עשירה ומלאת תוכן עבור צעירי הקוראים בימי בין הזמנים של חול המועד.

לצד זאת, מתן שכרה בצידה: מבין השולחים תשובות, יזכו רק הפותרים נכונה – כאשר בכל יום יחולקו שני פרסים: פרס לשולח תשובות נכונות ראשון באותו יום ופרס לשולח אחרון באותו יום.

ניתן לענות עד מוצאי שבת בחצות.

כל חבילת פרס תכלול 100 משחקים ‘הכל בשקל’.  החלוקה תתקיים בפיקוח עו”ד. 

אז קדימה – למה אתם מחכים?

את התשובות ניתן לשלוח לכתובת המייל הבאה, עם שם וכתובת מייל.  למשלוח: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות