‘לא יחזרו המראות האלה שיש 18 הדלקות במירון. לא יקרה’

אמוץ שפירא, כתב המשפט של רשת ב', מסקר מקרוב את דיוני ועדת החקירה ל'אסון מירון' • בשיחה עם חרדים 10 הוא כבר מעריך מה תמליץ הוועדה, מספר איזו כתובת כבר רשומה על הקיר, ומתאר של מי הייתה העדות הכי מרשימה • מפתיע: "מלבד שניים, משפחות ההרוגים לא מגיעים"
ישראל יוספי
כ"ד אלול התשפ"א / 01.09.2021 10:45

אמוץ שפירא, כתב המשפט בתאגיד כאן ורשת ב’, עיתונאי מוערך מאוד, מסקר מאז פתיחת שלב העדויות בוועדת החקירה הממלכתית ל’אסון מירון’ מקרוב את כל דיוני הוועדה.

חגים? חדש מדנונה WOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל

איך להבטיח לעצמכם נסיעה בטוחה בתחבורה ציבורית? ככה

שלישי כבר קיבלת? אם אתה בגיל 30 ומעלה מגיע לך לקבל כעת תגבור

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

בשיחה עם חרדים 10 הוא מספר על התרשמות מהדיונים והעדויות עד כה.

כבר ניתן בשלב זה ללמוד על מסקנות הוועדה או שמוקדם מדי?

״אפשר להעריך שהוועדה תמליץ שיהיה גורם אחד שינהל את אתר הרשב”י, או לכל הפחות את אירוע הילולת הרשב”י, שזה לא יתפזר על כמה אחראים. זו  נקודה אחת.

״הנקודה שנייה – המלצה להפחית עד מאוד את מספר ההדלקות במקום. כלומר, לא יחזרו שוב המראות האלה שיש 18-20 הדלקות.  זה לא יהיה, זה יחזור למתכונת מצומצמת.

״דבר נוסף, בסוגיית העולים להר, הוועדה יכולה להמליץ לצמצם את העומס במקום. אלה השלושה דברים שאני חושב שיקרו”.

אמוץ מוסיף: “לא יודע לומר באיזה אמצעים יגרמו לכך שמספר האנשים יצומצם. ברור שמה שקרה פה, זה בגלל שזה היה צמוד לערב שבת, חלון הזמן לבקר במקום היה קטן מהרגיל. ברור שזו אחד הסיבות שהיה עומס גדול מהרגיל”.

לפי ההתרשמות שלך, של מי הייתה העדות המרשימה ביותר?

״יש שני סוגים של עדויות. יש עדויות של אנשים שחוו את האירוע. כאלה שנתקעו במעבר או שוטרים שעסקו בפינוי פצועים וגופות. העדויות שלהם הן יותר עדויות רגשיות…

״ויש את העדויות של הגורמים המקצועיים, שמהם הוועדה דורשת להבין מה מידת האחריות שלהם, מה ואיך הם תפסו את התפקיד שלהם. מה עשו לפני כן, מה חשבו שצריך לעשות ולא עשו. אני לא יודע איך חברי הוועדה התרשמו… אני לא התרשמתי מאף עדות. דווקא מעדותו של הרב יוסף שווינגר התרשמתי מהכנות שלה, מהחשיבות שהוא נותן למקום, לאו דווקא מההתנהלות המקצועית. עצם העובדה של ההתייחסות שלו והמאמצים שעשה, פתאום ראיתי אותו באור אחר משהכרתי אותו לפני כן. לא אומר שזה ישפיע לטובתו. בזה אני לא משוכנע.

״מה שבסוף יקרה, הוועדה תמליץ המלצות לעתיד, על שינוי ההתנהלות במקום. אני מניח, בעקבות זה שהיו הערות לא פשוטות, כל אחד בתחומו – גם לוועדת החמישה, גם למרכז הארצי למקומות קדושים ולמשטרה.

הגורמים לקחו אחריות?

״בוודאי, כל גורם גלגל את האחריות למקומות אחרים… עם זאת, מפקד ממ”ז צפון ניצב שמעון לביא, אמר שהוא אחראי. למרות זאת, גם הוא אמר שהוא לא איש של רישוי עסקים, לא איש מקצוע בהיבטים האזרחים. מבחינת פיקוד ושליטה זה היה באחריותו.

איך אתה רואה את תפקוד הוועדה עד כה, ואת העדויות?

״בסופו של דבר – זה כבר הולך ומשתקף. לא הייתי צריך את הוועדה בשביל זה. הכתובת הייתה על הקיר: מרוב אחראים, מרוב המורכבות וטלאי על טלאי של האתר – זה ברור שהכתובת הייתה על הקיר, עכשיו זה משתקף מהעדויות.

״כאשר כל אחד אומר ‘זה לא אני’, אלא מישהו אחר – זה מתכון, בסופו של דבר, לאסון שאף אחד לא לוקח עליו אחריות.

“מבחינת חברי הוועדה, שלושה חברים, זה נראה שגם הם לפעמים לא מבינים שכולם מחוברים לאירוע שנקרא הילולות הרשב”י. למשל, שאלה השופטת מרים נאור את ישראל דרעי – האחראי מטעם המרכז לפיתוח המקומות הקדושים על מחוז צפון – איך צריך לתקן בעתיד ומה הדברים, רשימה של דברים שצריך לתקן.

“אמר לה: בראש ובראשונה להתפלל. לא בטוח שהיא כל-כך יורדת לסוף דעתו, לא יכולה לקבל סוג כזה של התייחסות. יש את שלמה ינאי, האיש ששואל את השאלות הקשות, לעיתים טומן מלכודת בשאלותיו לעדים”.

איך הסיקור, לדעתך?

״כמובן שבשלבים הראשונים, הסיקור יותר נמרץ, כמו כל דבר שמתמשך הרבה זמן, תהיה התעניינות בעדויות מרכזיות”.

אמוץ מציין דבר מפתיע: ״נציגי המשפחות של ההרוגים והפצועים כמעט ולא מגיעים בכלל, אף אחד לא מגיע. יש שניים שמגיעים באופן קבוע, אחרים לא מגיעים. אני לא יודע ממה זה נובע. או שלא רוצים להתעסק עם השכול עוד פעם או שלא מאמינים לוועדה. אבל באופן בולט לא מגיעים”.

כמה זמן יימשכו דיוני הוועדה – עוד חצי שנה-שנה? או שהזמנים מצטמצמים?

״הזמנים לא הולכים להצטמצם, הם מתרחבים. כל פעם הוועדה, מתוך העדויות של האנשים, מבינה שהיא צריכה להזמין עוד ועוד אנשים. מוסיפה אנשים, תוך כדי תנועה. מה שכן הוועדה מתכוונת לפרסם דוח ביניים בחודשים הקרובים, לפני ל״ג בעומר הבא, כדי לעשות שימוש בחלק מההמלצות שהיא תיתן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא צריך ועדה
    02/09/2021 10:29
    אבי
  1. אני מכיר את הציבור טוב הם לא ישמעו זה יחזור על עצמו. מי שירא שמים לא הולך למירון בלג בעומר כל גדולי ישראל האמיתייים אמרו לא ללכת לא ראנו את הרב עובדיה הרב אליישיב הרב שטיינמן שם.
    מי שהולך למקום סכנה שלא יגיד לא ידענו מה שקרה השנה היה צריך לקרוא לפני שנים רק שה עשה ניסים