איך קרה שהרבי מליובאוויטש מופיע בפסק הדין של בג”ץ על מרכזי לידה

בג"ץ קבע בדעת רוב כי מרכזי לידה טבעית אינם נחשבים על פי חוק ל"בתי חולים" - ולכן למשרד הבריאות אין סמכות למנוע את הפעלתם • השופטים, שנדרשו להכריע האם המרכזים הללו הם "בית חולים", בחרו בפסק הדין שלהם לצטט את הרבי מליובאוויטש זצ"ל
יוני גרין
י"ג אב התשפ"א / 21.07.2021 23:18

שבעה שופטי בג”ץ הכריעו היום (רביעי) בעתירה מטעם ‘נשים קוראות ללדת’, וקבע כי למשרד הבריאות אין סמכות לאסור הפעלה של מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי החולים בישראל.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

בפסק דין ארוך, המשתרע על פני 73 עמודים, קבעו השופטים ברוב דעות, כי המרכזים הללו, שבהן נשים יכולות ללדת בעזרת מיילדות בלבד וללא צוותים רפואיים, אינם נחשבים ל’בתי חולים’ על פי פקודת בריאות העם – ולכן משרד הבריאות אינו רשאי למנוע את הפעלתם.

השופטים קבעו עוד, כי עד שמשרד הבריאות יגבש הנחיות קונקרטיות שיסדירו את פעילות מרכזי הלידה הטבעית, יחולו עליהם הוראותיו של חוזר המשרד בעניין לידות בית.‎

הרקע לעתירה הוא החלטת משרד הבריאות להוציא צו סגירה נגד מרכז לידה טבעית בשם ‘בית יולדות’.

המשרד קבע שאין להפעיל מרכזים אלו מחוץ לבית החולים, וכי מרכזי הלידה הטבעית מחייבים קבלת רישיון כמו כל בית חולים. כמו כן, במשרד התנגדו להפעלת המרכזים בטענה שהדבר כרוך גם בסיכונים.

בתגובה לסגירה, עתרו המנהלות לבג”ץ, יחד עם תנועת ‘נשים קוראות ללדת’, וטענו כי החלטת משרד הבריאות לסגור מרכזי לידה טבעית ניתנה בחוסר סמכות – משום שלא מדובר בבתי חולים שמחייבים רישיון.

אנקדוטה מעניינת: בפסק דין מצטטים שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, את הסתייגותו של הרבי מליובאוויטש מן המונח “בית חולים” ואת “הקמפיין” שהוביל לקריאת המקום “בית רפואה”.

“ולסיום”, כותבים השופטים בפסק הדין, “מסופר על הרב מנחם מענדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש) שהסתייג מהמונח ‘בית חולים’ וקידם הצעה לשם חילופי – בית רופאים.

“בהקשר זה הוסיף הרבי כי “החולה הרי נחלה בבית, ומפני מה הולך הוא ל’בית’ זה? – מפני ששם נמצאים הרופאים. אזי טוב יותר וזכות יותר לקרוא לזה בית רופאים”.

השופטים מצטטים את הדברים מתוך הספר ‘סודו של הרבי’, בהוצאת ‘ידיעות ספרים’, שכתב ד”ר ר’ יחיאל הררי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות