מפלה לקואליציה בוועדה המסדרת: חוק האזרחות מגיע למליאה I צפו

הוועדה המסדרת של הכנסת קבעה ברוב של 17 מתנגדים מול 14 תומכים כי הצעת חוק האזרחות לא תועבר לוועדת חוץ וביטחון • הדיון נפתח באיחור - ובצעקות: "אנשים דורסניים וחצופים. ועוד מישהו פה אומר לי 'סתם את הפה'. מה היה קורה אם אני הייתי אומר למישהו לסתום את הפה?"
אריה ריבקינד
כ"ה תמוז התשפ"א / 05.07.2021 12:10

מפלה לקואליציה בוועדה המסדרת:  הצעת הקואליציה להעביר את הדיון בהצעת הממשלה להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל לוועדה הזמנית לענייני חוץ והביטחון לא אושרה הבוקר (שני) – ונפלה ברוב של 14 שתמכו בהצעה מול התנגדותם של 17 חברי כנסת.

איך מוישה הפך לכלכלן שמרוויח כסף טוב בלי לצאת מהבית בכלל?

למנוע את הסכנה: למה כולם חייבים לחסן את הילדים בני ה-12 ומעלה

אם אתה לא רוצה שזה יקרה חלילה בטלפון שלך – אתה חייב את המידע

בעקבות כך,  ההכרעה תועבר להצבעה במליאת הכנסת, וההצבעה צפויה להתרחש בשעות הערב המאוחרות.

 לפי דיווח הבוקר ברשת ב, שרת הפנים איילת שקד מוכנה להתפשר ולהאריך את החוק רק בחצי שנה במקום בשנה, אך היא שוללת את דרישת מרצ ורע”ם לתת מעמד לפלסטינים השוהים בישראל במסגרת איחוד משפחות.

בכירים בקואליציה אומרים כי הארכת החוק בחצי שנה בלבד אינה משרתת את הקואליציה, משום שהמשמעות היא שהחוק ישוב לאיים שוב בקרוב על יציבותה.

בליכוד ממשיכים לשמור את הקלפים קרוב לחזה  וטרם הודיעו סופית כיצד יצביעו במליאה.

בינתיים מופעל על  נתניהו לחץ כבד להצביע נגד חוק האזרחות כדי להביך את הקואליציה – גם אם הדבר עשוי לפגוע בעתיד בתדמית הליכוד. את הלחץ מפעילות סיעות יהדות התורה, ש”ס והציונות הדתית וגם רוב החברים בסיעת הליכוד מצדדים בעמדה זו, בטענה שמדובר בהזדמנות לחדד את ההבדלים בין ממשלת השמאל של בנט-לפיד-עבאס לבין הימין.

הדיון בוועדה המסדרת החל היום בצעקות, עקב איחור של 20 דקות בתחילת הדיון.

ח”כ דוד אמסלם קרא לעבר איתן גינזבורג שמנהל את הישיבה: “אתם חצופים. אתם חושבים שהכנסת של אבא שלכם”. גינזבורג התנצל על ההמתנה וציין כי הייתה לקואליציה היוועצות.

אחרי שח”כ דוד ביטן תקף את גינזבורג, אמר לו ח”כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: “תסתום את הפה”.

אמסלם השיב: “אנשים דורסניים וחצופים. ועוד מישהו פה אומר לי ‘סתם את הפה’. מה היה קורה אם אני הייתי אומר למישהו לסתום את הפה?”.

גינזבורג קרא לעברו: “תתבייש לך. אתה צועק פה מהשנייה הראשונה עוד לפני שבכלל פתחתי את הפה”.

ח”כ מאי גולן מהליכוד זעמה על גינזבורג שלא התערב. מאי גולן אמרה לאחר מכן: “אנחנו נחזור לשלטון, ונדע למשול בצורה שתדרוס אתכם. מה שהיה לא יהיה, כשאנחנו נחזור אני מבטיחה שאתם תגלו מה זה ליכוד לא אנושי, כי כרגע אתם לא אנושיים”.

בתחילת הדיון הודיע ח”כ איתן גינזבורג, המנהל את הישיבה, כי ההצבעה על חוק האזרחות תתקיים בשעה 10:20. לאחר מכן, הוא הודיע כי ההצבעה נדחית ל-11:20. אולם, גם לאחר הדחייה, לא הצליחה הקואליציה, כאמור, לגייס את הרוב הדרוש.

ח”כ מיקי זוהר אמר: “יש פה צביעות. הגישה הזאת לא תתנקם בכם רק כשנחזור להנהגת המדינה. ההתנהלות שלכם היא לא טובה. אתם תראו את זה כבר בסקרים. שהציבור נוטש את המפלגות בקואליציה”.

ח״כ גלית דיסטל-אטבריאן אמרה: “פתחתי את הפייסבוק עם תיוג של ׳איזה באסה, נשארו שאריות של אסנת מארק בכנסת׳. מה שמשותף לשתינו זה ששתינו מזרחיות. את אמסלם תייגו לצד קוף. מה שקורה עכשיו בכנסת זה מה שקורה במציאות. אנחנו מודרים. כשאנחנו נחזור, אנחנו נחזור רעבים יותר, נחושים יותר וחכמים יותר ונדע לנהוג בכם בדיוק באותה הדרך”.

ח”כ אורי מקלב הגיב על הפלת הצעת הקואליציה להעביר את חוק האזרחות לועדת חוץ ובטחון: “ישנו פער גדול בין הניסיון של ראש הממשלה בנט ושרת הפנים שקד לשדר עסקים כרגיל למציאות בשטח. המציאות היא כי הממשלה לא מתפקדת, ועדות הכנסת טרם הוקמו – והמדינה משותקת.

“ראינו את זה בוועדות הכנסת בשבוע האחרון וכעת זה בא גם לידי ביטוי בהצבעה החשובה להם. לציבור אין אימון בממשלה הזו וכעת רואים כי אין אימון ואין מחנה משותף גם בתוך הקואליציה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות