הסיבוב השני: האם זה התרגיל שמתכננים בממשלת השמאל?

בגוש השמאל לוקחים בחשבון את הכל, גם שיהיו אחד או שניים, אולי אפילו שלושה, שיחליטו ברגע האחרון להיעלם באחד ממסדרונות הכנסת. או בחניון • שרי רוט על תוכנית המגירה שכבר מוכנה
כ"ז סיון התשפ"א / 06.06.2021 21:40

השמועות על עריק שיבריז בהצבעה בעת הצגת ממשלת השמאל צצים כל העת.

ברקע, תזכורת ל’תרגיל המסריח’ בשנת תש”נ, במהלכו ניסה שמעון פרס להציג ממשלה, אך נתקע ברגע האחרון כששנים מחברי הכנסת של אגודת ישראל – אליעזר מזרחי ואברהם ורדיגר, נעלמו. בלעדיהם, לא היה לו את הרוב הדרוש והוא ירד בוש ונכלם.

כבר לפני הבחירות צצו שמועות על עריקים, סוסים טרויאנים במפלגות המזוהות עם ‘גוש החרם’, אך נערכים לעבור צד בשעת הצורך/הכושר. איש מהם לא חשב לעשות זאת בשלב הראשוני, כאשר נתניהו קיבל את המנדט, אלא רק אם ייכשלו כל המאמצים וזו תהיה הברירה היחידה. שמות הסוסים הללו שמורים תחת איפול מלא, אולי מתוך תקווה שעוד יצטרכו להיעזר בשירותיהם, למרות שהמצב כעת נראה כגמור וממשלת השמאל תושבע ותקום.

על הסוסים הטרויאנים האלו הסתמך נתניהו, כשקרא ל’ימינה’ לאפשר לו להרכיב ממשלה. תבואו, אמר אז, ויחד עם הציונות הדתית, החרדים והליכוד יהיו לנו 59 מנדטים – ויהיה בסדר. נשיג 61. הוא לא פירט.

גורמים בליכוד תדרכו כאילו הוא מתכוון להסתמך על שירותיו הטובים של מנסור עבאס ורשימתו, אולם לפי דברי נתניהו עצמו בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה היום, לא עליהם הסתמך. כלומר, הוא שם יהבו על עריקים. או, כפי שיש הטוענים, הסתמך על עבאס – והיום שיקר.

חוץ מאותם סוסים טרויאנים יש גם ‘שיניים מתנדנדות’. כלומר, חברי כנסת שקשה להם להיצמד לגוש השמאל, הכולל את עבאס וחבריו. שן אחת כזו כבר נפלה וחזרה לחיק גוש הימין: ח”כ עמיחי שיקלי. כל השאר, כך נראה בימים האחרונים, גמרו אומר להצביע בעד ממשלת השמאל.

“אבל בגוש השינוי לא מסתמכים על זה”, אומר לי גורם בגוש. לדבריו, “אנחנו לוקחים בחשבון את הכל, גם את זה שיהיו אחד או שניים, אולי אפילו שלושה, שיחליטו ברגע האחרון להיעלם באחד ממסדרונות הכנסת. גם החניון בא בחשבון. או כאב בטן מסתורי.

מה עושים במקרה כזה? ובכן, בגוש לא יושבים פראיירים, ויש להם תוכנית מגירה מוכנה.

“הממשלה תושבע הרי בלי תמיכת המשותפת. אבל יש איתם דיבורים, שאם וכאשר יצטרכו אותם אס-או-אס, הם מתייצבים. כלומר, יהיה סיבוב ראשון של הצבעה, מזכירת הכנסת קוראת בשם כולם, המשותפת לא יהיו באולם המליאה ולא יצביעו, לפחות חלק מהם.

“כשמסתיים סיבוב ראשון, מזכירת הכנסת שואלת האם יש מישהו שלא קראנו בשמו, האם יש מישהו שטרם הצביע ורוצה להצביע. והיה, אם נראה שיש מי שלא הצביעו בעד הממשלה, יוזעקו חברי המשותפת – ויצביעו בעד”.

בדקתי מול הגורמים המשפטיים האם במקרה כזה, מי שהצביעו בסיבוב הראשון בעד הממשלה יכולים לחזור בהם, שכן חלק מחברי הגוש הצהירו, שוב ושוב, שלא יתמכו בממשלה הנשענת על ‘המשותפת’. התשובה הייתה חד-משמעית: מי שכבר הצביע – הצביע.

לתשומת ליבם של אלו שלא רוצים להישען על ‘המשותפת’, אולי שווה להם להמתין לסיבוב השני.

בסיעת ‘ימינה’ הכחישו את האפשרות.

מסיעת ‘יש עתיד’ מסרו בתגובה: “התוכנית שלנו היא להקים ממשלת אחדות ישראלית בהקדם האפשרי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות