טובה הארץ: השנאה העצמית הזו אינה חדשה, אבל זו תופעה חולנית

התיקון לחטא המרגלים, למאיסת הארץ ולהוצאת דיבה עליה הוא לעשות ההפך – לחזק את האהבה לארץ חמדה, להיאחז בה ולדבר בשבחה
הרב מנחם ברוד
כ"ד סיון התשפ"א / 04.06.2021 11:52

בכל דיון אמיתי חשוב להבין לא רק את הטיעונים המופרחים לחלל האוויר, אלא את המניע האמיתי. השכל האנושי יודע להיות מפותל מאוד. לעיתים האדם מסתיר את הנימוק האמיתי, שגורם לו לדבוק בעמדה מסוימת, ומתכסה בשלל טיעונים והסברים. אם לא תזהה את המניע האמיתי, תמצא את עצמך מתמודד עם בלוני הסחה והטעיה ולא תגיע ללב הוויכוח.

בפרשת המרגלים אנחנו רואים שהם העלו שורה של טיעונים וחששות. הם תיארו את כוחם ועוצמתם של יושבי כנען, והזהירו כי כיבוש הארץ יהיה כרוך באבידות כבדות. לכאורה זו עמדה לגיטימית, הנובעת מהמציאות שנגלתה לעיניהם.

אבל ספר התהילים חושף את המניע הנסתר שמאחורי הטיעונים ההגיוניים של המרגלים: “וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה”.

בתוך נפשם הם מאסו בארץ ישראל. הם לא רצו להיכנס לארץ. זה היה המניע האמיתי, וכל השאר לא היה אלא מסך עשן.

מוציאי דיבת הארץ

שנים רבות אנחנו שרויים בתוך ויכוח עמוק בין מי שדוגלים ביישוב הארץ והיאחזות בכל חלקיה, לבין מי שמנסים בכל דרך לדחוק את רגליהם של יהודים מנחלת האבות. האחרונים מעלים טיעונים רבים – ביטחוניים, מוסריים, החשש מתגובת העולם ועוד. כאשר טיעון אחד נופל, צץ מייד טיעון חדש.

לעיתים הם מנסים לעקוף מימין: “אנחנו לא דואגים לערבים אלא רצוננו להבטיח שהמדינה תישאר יהודית”.

אבל באותה עת הם עושים הכול כדי לעודד הגירה של זרים לארץ ולסיכול האפשרות לגרשם לארצות מוצאם. ומה על ‘המדינה היהודית’? נו, מצאתם עוד סתירה אחת.

האמת היא שכל הטיעונים והנימוקים אינם אלא מסווה לאותו חטא קדמון של המרגלים – מאיסת הארץ. במקום להתרפק על רגבי עפרה של ארץ האבות, לצעוד בהתרגשות באתרים שבהם התרחש התנ”ך, להתפעם מהכותל המערבי, מקבר רחל וממערת המכפלה – הם חשים את ההפך.

קדושת הארץ מעוררת בליבם דחייה. הם אינם חפצים בה.

התוצאה היא שהם עושים בדיוק את מה שעשו המרגלים – מוציאים את דיבת הארץ רעה. אנחנו מביטים בתדהמה ביהודים המשרתים את מכונת התעמולה של אויבינו. בכלי תקשורת ישראליים המציגים אותנו כרוצחי ילדים, בלי לנסות אפילו לדבוק באמת ולברר אם אותם ילדים אכן נפגעו מירי שלנו.

תופעה חולנית

השנאה העצמית הזאת איננה חדשה, אבל זו תופעה חולנית. אנשים חיים כאן בארץ, רצים לממ”ד באזעקות מפני מטר טילים המשוגרים לעברם ולעבר ילדיהם – והם מצדיקים את האויב, ופועלים לכבילת ידי זרועות הביטחון מלהילחם בו כראוי. גם בפרעות בערי ישראל הם ידעו את מי להאשים – את היהודים.

התיקון לחטא המרגלים, למאיסת הארץ ולהוצאת דיבה עליה הוא בדיוק ההפך – לחזק את האהבה לארץ חמדה, להבליט את זכותנו עליה מכוח ההבטחה האלוקית, להיאחז בה ולבנותה, לדבר בשבחה. יש בנו אמונה איתנה כי “עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ, כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ”, בכוחו של בורא העולם ומנהיגו, המוביל את עם ישראל אל הגאולה האמיתית והשלמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות