הושגה פשרה: שקד תכהן ראשונה בועדה למינוי שופטים

במסגרת ההסכם, שקד תכהן ראשונה ברוטציה, בעוד מיכאלי תקבל את המקום אחרי שנתיים • בתמורה, העבודה תקבל עוד תפקיד של סגן שר ואת ועדת החוקה • קודם לכן דחתה מיכאלי את הצעת ימינה • מיכאלי בשיחות סגורות: "מעכו אותי, לא אעשה עוד ויתורים"
אריה ריבקינד
כ"ב סיון התשפ"א / 02.06.2021 18:21

הערב (רביעי) הושגה פשרה בקרב על הוועדה למינוי שופטים. במסגרת ההסכם, איילת שקד תכהן ראשונה ברוטציה כחברת הוועדה, בעוד מיכאלי תקבל את המקום אחרי שנתיים. בתמורה, מפלגת העבודה תקבל עוד תפקיד של סגן שר ואת יו”ר ועדת החוקה.

עוד סוכם כי בשנתיים הראשונות יכהן ח”כ מטעם העבודה כנציג הכנסת בוועדה.

מיכאלי אמרה:  “נאבקתי עד הרגע האחרון, לבד, ובסוף החלטתי לנוכחות קבועה של העבודה בוועדה למינוי שופטים”.

שעות קודם לכן יו”ר מפלגת העבודה הודיעה כי היא מסכימה לרוטציה בוועדה למינוי שופטים כדי לאפשר הקמת ממשלת השמאל –  אך הבהירה שהיא זו שתכהן ראשונה בתפקיד, בניגוד להצעת הפשרה של ימינה.

“בשעה רגישה זו החלטתי להסכים לקיים רוטציה על מחצית הכהונה בוועדה למינוי שופטים באופן שישקף איזון בין הגושים. במחצית שבה ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, אכהן בוועדה בתפקיד השרה. במחצית שבה יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. הח”כים יכהנו בהתאמה”.

“הצעתי באה לאחר שוויתרתי לגדעון סער מהאגף הימני על תפקיד שר המשפטים, ולאחר שוויתרתי לאיילת שקד על תפקיד שר הפנים. מקווה שחברי גוש הימין יפסיקו לשחק על כסאות ויקימו ממשלה”.

איילת שקד הודיעה כי היא דוחה את ההצעה הזו ומתעקשת שהיא תכהן בוועדה במחצית הראשונה של הקדנציה.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, מרב  מיכאלי אמרה היום בכנסת בשיחות סגורות: “מעכו אותי במו”מ, לא אעשה עוד ויתורים”.

גורמים בימינה אמרו: “מיכאלי טיפסה על עץ גבוה מידי ולא מבינה שהצעת הפשרה שהוצעה לה הייתה גם ככה צעד אחד יותר מידי לקראתה. אם היא תמשיך להתחכם ולהתבצר בעמדתה – לא תהיה ממשלה”.

גורם בעבודה אמר על כך בתגובה: “מרב מיכאלי חתמה על הטופס ‘עלה בידי’ של לפיד כבר בצהריים, בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. איילת שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות 5 ומיותרות”.

גורם רשמי בעבודה אמר: “ההחלטה בנוגע לנציגת הממשלה בוועדה למינוי שופטים בתקופת מינוי שופטים לעליון היא באחריות כל ראשי מחנה השינוי. נקבל החלטה משותפת ונקים עוד הערב ממשלת שינוי שתחליף את שלטון נתניהו”.

יצוין, כי  במהלך הקדנציה הבאה אמורים להתמנות מספר שופטים לכס בית המשפט העליון, רובם בתקופת איילת שקד אם אכן יסכימו הצדדים לרוטציה שהציעה ימינה, מה שיכול להשפיע על הרכב בית המשפט העליון באופן משמעותי לשנים רבות.

בין השאר יש צורך למנות מחליפים לשופטים מני מזוז וחנן מלצר שכבר פרשו.

בנוסף, בשנתיים הקרובות צפויים לפרוש גם נשיאת בית הדין אסתר חיות, ענת ברון, ג’ורג’ קרא וניל הנדל – כולם נחשבים לשופטים ליברלים.

בתקופתה של מיכאלי ברוטציה, לפי הצעת ימינה, צפוי לפרוש רק השופט עוזי פוגלמן.

במקביל, עלתה הצעת פשרה חדשה שתאפשר ללפיד לומר לנשיא עוד לפני חצות “עלה בידי להקים ממשלה”.

לפי שעה עדיין לא ברור האם הפשרה מקובלת על כל השותפות לממשלה.

בתוך כך, הושגו הסכמות בגוש בנט–לפיד לבחון את מתווה גדעון סער לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד הגיב למהלך: “אין מה לבנות על האידיאולוגיה של ימינה, יש עתיד, תקווה חדשה או מפלגת העבודה. הם ימכרו הכל כדי להקים את הממשלה ההזויה הזו. אבל הכל”.

לפי דיווח ב’מעריב’, גורמים ב’גוש החרם’ אמרו היום כי הם תוהים אם יש מהלך מתוכנן כדי להביא לכך שהמנדט של יאיר לפיד יפוג – מה שיוביל לתחילת תקופת 21 הימים בהם המנדט נמצא בידי הכנסת.

הרקע לאמירה הוא הקושי להגיע להסכמים עם ימינה על הוועדה בחירות שופטים, ועם רע”ם שמסרבת לחתום לפי שעה על ההסכם הקואליציוני.

לפי אחד הגורמים: “רע”מ הפכה ל’טראבלמייקר’ אמיתית בעוד חבריה ממשיכים להעלות דרישות חדשות”. בכיר בגוש הוסיף: “החזיתות ידועות – איילת שקד ורע”מ. צריך לחכות”.

בהמשך אמר, “הייתי שמח להתבדות, אבל אתמול בכפר המכביה ראינו את שקד ואת מנסור עבאס יושבים ומדברים כזוג ידידים, והיום עבאס מעלה דרישות ומערים קשיים. עושה רושם שכל זה לא מקרי ואנו עדים למשהו שהוא מעבר למיקוח של הרגע האחרון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות