קשיים גם עם עבאס: אני מאוד מאוכזב • ליצמן: הולכים לבחירות

מפלגת רע''מ דורשת לבטל את חוק קמיניץ, אבל בנט מתנגד • גורמים במו"מ טוענים: נתניהו ואנשיו לוחצים על רע״מ להקשיח עמדות • הליכוד: "פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל'' • וליצמן? הוא בטוח שהולכים לבחירות
אריה ריבקינד
כ"ב סיון התשפ"א / 02.06.2021 13:49

11 שעות לסיום המנדט של יאיר לפיד: יו”ר יש עתיד ויו”ר ימינה נפתלי בנט קרובים מאוד להקמת ממשלת שמאל – אך עדיין מתמודדים מול שני מכשולים.

לפיד לא הצליח להכריז “עלה בידי” עד השעה 11:00 בבוקר, כפי שרצה, כדי שהשבעת הממשלה תהיה כבר ביום רביעי הבא.

במסגרת המשא ומתן מתפתחת דרמה מכיוון מפלגת רע”מ: מנסור עבאס דורש לבטל את חוק קמיניץ, אולם יו”ר ימינה מתנגד לביטול החוק שמאפשר אכיפה מנהלית נגד עבירות בנייה ומחמיר את הענישה על עבירות אלו.

גורמים המעורים במגעים הקואליציוניים טוענים כי נתניהו ואנשיו הם שלוחצים על רע״מ להקשיח עמדות סביב חוק קמיניץ ולדרוש את ביטולו בחקיקה, בידיעה שבנט לעולם לא יסכים לכך.

מנגד, כך נטען, נתניהו הבטיח לעבאס להסדיר את ההתיישבות הבדואית הלא חוקית בנגב.

בעקבות כך, המפלגה הערבית לא חותמת עד שתקבל ערבויות על ביטול אלפי צווי הריסה לבתים שנבנו באופן לא חוקי במגזר הערבי. בנט ולפיד מסרבים לתת ערבויות שהמהלך אכן יבוצע וברע”מ מאיימים שלא לתמוך ולהתנגד – כל עוד לא יקבלו ערבויות בכתב.

עבאס אמר: ״אני מאוד מאוכזב ממה שעולה במגעים שנערכים בשעות האחרונות. הליכוד נתן לנו הרבה יותר וחרף המאמצים והוויתורים שלנו בגוש השינוי דורשים מאיתנו לוותר עוד. זה לא יקרה. אם לא נקבל את הערבויות שביקשנו לא נתמוך בממשלה״.

מהליכוד נמסר בתגובה: ”בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל”.

קושי נוסף הוא איוש הוועדה לבחירת שופטים: ח”כ איילת שקד דורשת את מקומה של מרב מיכאלי, אולם בסביבתו של לפיד לא מתכוונים להתפשר.

גורמים בימינה אמר: “לא נוותר על חברות שקד בוועדה למינוי שופטים, גם במחיר שלא תוקם הממשלה. זה הקו האדום שלנו”.

ח”כ עמר בר לב מהעבודה, המיועד לתפקיד השר לביטחון הפנים, אמר בחדשות 12: “הדרישה של שקד כוחנית ודורסנית”. עם זאת הוא העריך: “ממשלת השינוי לא תיפול על הוועדה למינוי שופטים”.

מוקדם יותר היום ביקש יאיר לפיד מראשי ‘ימינה’ לסכם עקרונית על הקמת הממשלה כדי שלפיד יוכל להכריז ”עלה בידי”, אולם  בנט ושקד סירבו ודרשו לפתור קודם כל את המחלוקות שנמצאות על השולחן.

ח”כ משה גפני אמר בצהרים ב’כאן חדשות’: “אני חושב שנתניהו יכול היה לעשות יותר כדי להקים ממשלה. אם היו הצעות אופרטיביות קודם – להערכתי המצב היה שונה. את הקשר שלנו עם הציבור המסורתי אי אפשר לנתק. אם אגיד לליכוד להוציא את נתניהו אני מאבד את הציבור הזה”.

לעומתו, שר השיכון יעקב ליצמן העריך במשדר של ‘כאן חדשות’ כאשר נשאל אם ממשלת השמאל תקום: “לא. אני חושב שהולכים לבחירות חוזרות”.

 

הדרמה הפוליטית על דף אחד: זהו המסמך שיאיר לפיד מחתים את ראשי הסיעות כדי להוכיח לנשיא ש”עלה בידי” להקים ממשלה. החתימות החסרות נכון לשעה זו: ח”כ נפתלי בנט, ח”כ גדעון סער וח”כ מנסור עבאס.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טעות קטנה
    02/06/2021 20:15
    אלמוני
  1. המסמך המוצג שייך למשהו אחר