קשיים במו”מ מול שקד: “שיחליטו אם הם רוצים ממשלה או לא”

לפיד רוצה להודיע עד מחר בשעה 11:00 בבוקר: "עלה בידי"• שקד מתעקשת על מקום בוועדה למינוי שופטים • גורמים במו"מ: זאב אלקין מערים קשיים על הקמת הממשלה • כעס בכחול לבן: בנט ולפיד דוחקים את גנץ לעמדה שולית • מנסור עבאס יקבל, בין היתר, תקציבים במיליארדים
אריה ריבקינד
כ"א סיון התשפ"א / 01.06.2021 18:09

יממה וחצי לפני תום המנדט של לפיד: ראשי מפלגות ‘גוש החרם’ הגיעו היום (שלישי), החל משעות הצהריים, למלון כפר המכביה ברמת גן במטרה לסגור סופית את ההסכמים שיאפשרו את הקמתה ממשלת השמאל.

לפיד, שהמנדט שקיבל מהנשיא יסתיים מחר בחצות רוצה להודיע עד מחר בשעה 11:00 בבוקר לנשיא וליו”ר הכנסת כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

הסיבה: הרצון להשביע את הממשלה כבר ביום רביעי הבא ולא לאפשר ליו”ר הכנסת יריב לוין לדחות את ההשבעה לראשית השבוע שלאחר מכן.

למרות זאת, הם מתמודדים עם קשיים במו”מ ובמקום נרשמת אווירת “על סף פיצוץ” בין שקד ומפלגות השמאל סביב הוועדה לבחירת שופטים.

בשלב זה איילת שקד מתעקשת לקבל מקום בוועדה למינוי שופטים, וגם יחידות סמך הקשורות לעבודתה הצפויה במשרד הפנים. סוגיה נוספת במחלוקת היא תיק נגב גליל שדורשת איילת שקד ונמצא בידי ישראל ביתנו.

הפרשן הפוליטי עמית סגל ציטט גורמים בימינה על הדרישה למינוי שקד: “שיחליטו אם הם רוצים ממשלה או לא”.

בנוסף, על פי דיווח בגלובס, גדעון סער עומד איתן בדרישתו לפצל את תפקידי היועמ”ש, מול דרישת כחול לבן “לשמור על מערכת המשפט”.

במפלגות המרכז שמאל שקלו לתמוך במהלך של סער לפיצול תפקיד היועמ״ש, אבל דרשו לראות מסמך מפורט. לפי דיווח ב’כאן חדשות’, כשזה הגיע התעורר הפיצוץ בשיחות.

בחדשות 12 דווח, כי גורמים המעורבים במשא ומתן מאשימים את זאב אלקין, בהערמת קשיים על הקמת הממשלה בהעלאת דרישות בלתי סבירות.

סער נלחם בשעות האחרונות גם על משרד התקשורת עבור יועז הנדל.

במקביל, במפלגת כחול לבן כועסים על בנט ולפיד וטוענים שהם דוחקים את גנץ למקום שולי בהקמת הממשלה, למרות העובדה שכישלון בהרכבתה עשוי להביא אותו לבלפור.

יו”ר רע”ם עבאס אמר כאשר הגיע לכפר המכבייה ל’כאן חדשות’: “אני אופטימי. הכיוון נכון אבל אי אפשר להגיד שנסגר עד שנסגר. אני אהיה חלק מהקואליציה”.  כשנשאל שוב, ענה: “נדע בדיוק איפה נהיה כשההסכם ייחתם”.

ההסכם המסתמן עם רע״מ:

– ראשות ועדת הפנים בכנסת

– הקפאת חוק קמיניץ עד לחקיקה חדשה

– תכנית עשור כלכלית של 50 מליארד ש״ח

– הכרה ב-14 כפרים בלתי מוכרים בנגב

– כל התקציבים יעברו בהחלטת ממשלה

לפי דיווח ב’ישראל היום’, בין המפלגות השותפות יש כעס רב על העובדה שוועדת הכספים ומשרד האוצר ניתנו לישראל ביתנו.

גורם פוליטי המעורב במתרחש אמר: “השליטה שלהם תהיה מוחלטת, לא נוכל לקבל החלטות ולהעביר תקציבים לדברים שחשובים לנו.”

ח”כ ישראל אייכלר אמר בגל”צ: “לתת את ועדת הכספים בידיים של מפלגה ששולטת גם באוצר, זו ממש הפיכה. אני לא מבין את בנט ולפיד. מה הם חושבים? תאר לך שליצמן היה מקבל שר האוצר וגפני ועדת כספים. איזה עליהום היה נוצר במדינה, ובצדק?! שיתנו את ועדת הכספים למישהו אחר מהגוש”.

ליברמן עצמו אמר מוקדם יותר: “אני סיימתי את ההסכם הקואליציוני מזמן, מבחינתי ההסכם סגור. אני יכול להגיד לך שתמיד ברגע האחרון לקראת הסגירה יש ניסיונות לתפוס עוד משהו, זה טבעי. אני מאמין שהיום עם קצת רצון טוב אפשר לסיים את זה ולהודיע לנשיא ‘עלה בידי'”.

בתוך כך, בחדשות 12 דווח, כי צוותי המשא ומתן עובדים על מנגנונים להבטחת קיום הרוטציה על ראשות הממשלה.

במחנה השמאל חוששים שברגע שנתניהו “יזוז הצידה”, יהיה קל מאוד להפיל את הממשלה ולהסתדר בלי לפיד ולכן מחפשים פתרונות בדומה לאלו שסוכמו בממשלת נתניהו-גנץ. בין היתר הוחלט שאם אחד הגושים יתמוך בהצבעת אי-אמון, הגוש השני יזכה בראשות הממשלה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הסוסים אצלו
    01/06/2021 19:13
    רומני
  1. הוא גמר את ההסכם. כל הסוסים אצלו. אמור מעתה: מנכ”ל המדינה.
    הוא הבטיח שיתייעץ עם בתו המיליונרית. ולהסיר ספק: לא זכתה בלוטו…

  2. ליברמן
    01/06/2021 22:03
    חנן
  3. מילארד שקל את תחסוך למדינה שתקח מהחרדים ותעביר 50 מילראד שקל לערבים?!