נחשף: איזו מלגה קיבלו הגרי”ש אלישיב והגר”ש וואזנר כאברכים?

פנקס ההוצאות של כולל "אוהל תורה" בירושלים נחשף, ומגלה מה היו המלגות דאז • בין האברכים: הגרי"ש אלישיב, הגר"ש שבדרון, הגרי"ב זילבר זצ"ל והגר"ש וואזנר שליט"א • כמה זה שווה היום?
נחמן וייס
כ"א אב התשע"ד / 17.08.2014 18:18

פת במלח? מסמך נדיר המתעד את מלגותיהם של גדולי ישראל – הגרי”ש אלישיב ועוד – כאברכים,  נחשף לאחרונה ומספק ההצצה לכוללים באותם ימים.

המסמך, פנקס ההוצאות של כולל ׳אוהל תורה׳ בירושלים, ובו פירוט המלגות שקיבלו אברכי הכולל, ביניהם גדולי הרבנים, בשנים תרצ”ה-תש”ו, נחשף ומספק נתונים מעניינים.

בין הרבנים שלמדו אז בכולל היוקרתי של ירושלים, היו הגרי”ש אלישיב, הגאון רבי בנימין יהושע זילבר בעל שו”ת אז נדברו, הגר”מ טיקוצ’ינסקי, המגיד הירושלמי הגר”ש שבדרון זצ”ל, ולהבחל”ח הגר”ש הלוי וואזנר שליט”א ועוד.

לפי הרישומים, המלגות לא היו אחידות, ודורגו בין האברכים, בסכומים שבין חצי לירה ל-4 לירות ארץ ישראליות לחודש. לירה ארץ ישראלית אחת שווה לכ-1000 דולר בערכים של היום. סכומים נכבדים במיוחד בהשוואה לתקופה ההיא, שנות מלחמת העולם השנייה.

האברך שזכה במלגה הגבוהה ביותר היה הגרי”ש, שהיה אז כבן 30, ואב לכמה ילדים, שקיבל 4 לירות לחודש. הגר”ש וואזנר למשל קיבל 3.5 לירות.

הגרי”ש אמנם נהג ללמוד בד”כ בגפו, בעיקר בבית המדרש חיי שרה במאה שערים, אך החל משנת ת”ש הצטרף לכולל “אוהל תורה”,  שבראשו עמד חתנו של הג”ר יצחק הרצוג, שהיה אז הרב הראשי לישראל.

הפנקס יועמד למכירה פומבית על ידי בית המכירות “קדם”.

מרון ארן, מבעלי “קדם”, אמר כי “בעידן של דיון ציבורי סביב התקצוב לאברכים ולכוללים ולקראת אישור חוק התקציב, מעורר הפנקס עניין רב. פנקס זה מוכיח כי בימים עברו אברכים מצטיינים השתכרו במשכורות נאות מאוד, שעלו בהרבה על משכורת המינימום”.

פנקס אוהל תורה

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תקין טעות
    17/08/2014 20:30
    יהודי
  1. לא “חיי שרה” אלא “אהל שרה”

  2. זה היה בהשקדן
    18/08/2014 16:32
    יוסי
  3. אז מה החידוש?