הצעד של צה”ל: כך נמנע מטח ראווה לתל אביב לפני הפסקת האש

במערכת הביטחון חששו ממטח כבד במיוחד שמתכנן חמאס לעבר גוש דן בשעתיים שלפני הפסקת האש - ופעלו לסכלו: עשרות כלי טיס ומטוסים מוכנים לתקיפה חגו מעל עזה, בעוד חמאס קיבל המטרות שיותקפו • צה"ל מסכם המבצע: זה מה שחיסלנו והשמדנו • חזרה לשגרה במרכז ובדרום
חיים טוויל
י' סיון התשפ"א / 21.05.2021 11:10

בתום הערכת המצב בפיקוד העורף, הוחלט היום (שישי) על הסרת הגבלות ההתגוננות, למעט פעילויות חינוכיות באזורים שהיו תחת הנחייה ב-24 שעות האחרונות.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מתוקים, מלוחים, לפיקניק או להכנה עם ילדים? מגוון מיוחד של מתכונים

בהודעת דובר צה”ל נאמר: “נבקש להיזהר מנפלים במרחבים פתוחים”.

חבלני המשטרה, בשיתוף צה״ל, עורכים מאז שעות הבוקר המוקדמות סריקות לאיתור נפלים בשטחים פתוחים בדרום ובשפלה על מנת לסלק את הנפלים  בבטחה.

מהמשטרה נמסר: “אנו קוראים לציבור לצאת ליהנות בטבע, אך להישמע להנחיות בטיחות המצילות חיים. אם מבחינים בחפץ חשוד או בנפל יש להתרחק ולהרחיק סקרנים, להזעיק את כוחות המשטרה. חבלני משטרת ישראל ערוכים לטפל בכל דיווח שכזה במקצועיות השמורה להם בלבד”.

הבוקר נפתח מעבר כרם שלום עבור משאיות עם הציוד ההומניטרי שהיה אמור להיכנס לשטחי הרצועה, אך נותר בתחומי ישראל בגלל ירי פצמ”רים על המעברים.

אמש היה חשש כבד במערכת הביטחון כי ברגע האחרון חמאס ישגר מטח ראווה  כבד לתל אביב וגוש דן, ויוביל לנפגעים רבים בנפש. בשל כך, השעתיים בין חצות ל-2 בלילה היו דרמטיות.

בצה”ל דאגו לשגר מסר חד וברור לחמאס שהתגובה הישראלית לירי לתל אביב תהיה לא פרופורציונלית, ולמצרים אף הועבר דף המטרות שיותקפו במקרה של ירי.

בתדרוך שקיים הבוקר  דובר צה״ל, תא״ל הדי זילברמן , הוא סיפר:  “רצינו להבטיח שלא יהיה מטח משמעותי על ידי חמאס. העלנו באיזור השעה 00:00 עשרות כלי טיס ומטוסים שמוכנים לתקיפה מעל שמי עזה עם עשרות מטרות מוכנות, העברנו את המסר שבמידה ויהיה מטח משמעותי אנחנו נתקוף.

“לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, נורו כ- 40 רקטות ש-90% מהן נפלו בשטח פתוח והשאר יורטו, לא היה צורך בתכנית הפוטנציאלית – אז שחררנו את המטוסים וכלי הטיס בחזרה למקומם, לא זיהינו ניסיון לפגוע בכלי טיס או בכלים ימיים.

“מאז 02:00 לא זיהינו ירי לכיוון ישראל”.

דובר צה”ל דיווח כי במבצע ‘שומר החומות’ הושמדו פרויקטים אסטרטגיים של חמאס, והציג נתונים ראשונים:

– המטרו: שאפנו להשמדת הפרויקט האסטרטגי של חמאס, השמדנו כ-100 קילומטר של תת-קרקע.

– חוסלו בערך 25 מחבלים בכירים ו-200 מחבלים.

– פגענו בערך 340 אמצעי שיגור, בורות שיגור ומפקדות.

– 570 רקטות ומשגרים.

– פגענו בכ-230 יכולות רקטות קרקע קרקע, ששיגרו לטווחי הביניים.

– תקפנו כ-70 משגרים רב קניים.

–  35 פגיעות בנכסים של מרגמות.

– פגענו פגיעה קשה ביכולות הייצור והתעצמות של חמאס, סדנאות פיתוח ומכוני מחקר, שנועדו גם לשדרוג אמל”ח.

– תקיפת מבני משטר: 10 משרדים של ממשל חמאס, 11 מטרות בטחון פנים ו-5 בנקים שמנהלים כספי טרור.

– תקיפת תשתיות טרור: כולל עשרות מחנות ומוצבים, עשרות חדרי פיקוד שחלקם היו בתוך חדרי פעילים ו-9 בניינים רבי קומות שמשמשים תשתית לפעילות טרור.

– הגנה קרקעית: סיכול פשיטות, עשרות תוואים של מנהור התקפי כגון: פירים, פתחים, מבנים.

– סוכלו עשרות מטרות נ”ט, 7 איומים אוויריים (מלטים ורחפנים), שני איומים ימיים.

– יירטנו כ-90 אחוז מהרקטות ששוגרו לעבר ישראל, זה נתון שאנחנו מתחקרים כל הזמן, וזה האחוז שאנחנו יודעים לעמוד מאחוריו.

“את יתר הנתונים נשלים בימים הקרובים, כשיהיו, נוציא בצורה מסודרת”, אמר הדובר. “עשינו כל מה שאפשר במהלך המבצע כדי לוודא שאנשים שלא צריכים להיות בחיים לא יישארו בחיים”.

אמש, לאחר 11 ימי לחימה במסגרת מבצע ‘שומר החומות’, נכנסה הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקפה בשעה 02:00.

זאת לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון – הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל – לאשר את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות