פגיעה דרמטית בצמרת חמאס, הייצור הרקטי, ובמערך התת-קרקעי

170 פצצות נחתו ביום רביעי לפנות בוקר על מנהרות ב-5 יעדים שונים • צה"ל פגע במערך הייצור הרקטי של חמאס והג'יהאד והרס את התוואי התת קרקעי הסודי שנבנה במשך שנים • נתניהו: "הם תקפו אותנו ביום חגנו והם משלמים וישלמו על כך מחיר כבד" • צה"ל יירט כלי טיס בלתי מאוישים
חיים טוויל
ג' סיון התשפ"א / 14.05.2021 11:11

מבצע ‘שומר החומות’: צה”ל פעל הלילה (ליל שישי) בעוצמה חריגה בגבול רצועת עזה בירי ארטילרי ובתקיפות מהאוויר – וכלי התקשורת ברצועה  דיווחו כי “הישראלים השתגעו”.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

לאורך כל הלילה נורו מטחים לעבר ישראל. אישה כבת 87 ממושב שתולים, שהחליקה ונחבלה בראשה בדרכה למרחב המוגן נפטרה. גבר בן 57 נפצע קשה באשקלון מרסיס שחדר לבטנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בצהריים הערכת מצב עם הצמרת הביטחונית בקריה בתל אביב, ולאחר מכן נשא הצהרה: “אמרתי שאנחנו ניתן מכות קשות מאוד לחמאס וגם לארגוני טרור אחרים – ואנחנו עושים זאת. ביממה האחרונה תקפנו מטרות בתת קרקע, חמאס חשב שהוא יוכל להסתתר שם והוא לא יכול להסתתר שם.

“הבכירים שלו חושבים שהם יכולים להימלט מנחת זרוענו – הם לא יכולים להימלט. אנחנו מגיעים אליהם בכל מקום, לכל האנשים האלה ואנחנו נמשיך לעשות זאת. הם תקפו אותנו ביום חגנו, הם תקפו את בירתינו, הם שיגרו טילים לערינו, הם משלמים וישלמו על כך מחיר כבד. זה עוד לא נגמר. אנחנו נעשה הכל כדי להשיב את הביטחון לערינו ולאזרחינו”.

נתניהו הוסיף: “אני רוצה לומר מילת הערכה לידידי הנשיא ביידן, לידידים אחרים – נשיא צרפת, ראש ממשלת בריטניה, קנצלר אוסטריה, ראש ממשלת גרמניה ואחרים. הם עמדו על זכותנו הטבעית והמובנת מאליה להגן על עצמנו, לנהוג בהגנה עצמית מול הטרוריסטים הללו שגם תוקפים אזרחים וגם מתחבאים מאחורי אזרחים. זה לא יעזור להם אנחנו נמשיך לפעול”.

18:37: אזעקת צבע אדום וירי לעבר עוטף עזה ללא הפסקה החל מהשיה 18:00.

18:20: רקטה נפלה בתוך ישוב במועצה האזורית אשכול. נזק נגרם לרכב ולרכוש. אין נפגעים בגוף.

17:58: צה”ל תקף מתקן לייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.

17:41: צה”ל תקף יעדים של הכוח הימי של חמאס במערב רצועת עזה.

17:31: מטח לעבר יישובי עוטף עזה.

17:20: מטח טילים נוסף לעבר באר שבע. דיווחים על נפילת החשמל בחלק מאזורי העיר.

17:17: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להסלמה מול חמאס: “זה עוד לא נגמר, נעשה הכל כדי להשיב את הביטחון לערינו ולאזרחינו”.

17:02: אזעקת צבע אדום בבאר שבע, בפזורה ובכרם שלום.

17:02: אזעקת צבע אדום בעוטף עזה ובאזור התעשייה הדרומי באשקלון, אשדוד והסביבה.

16:30: דיווח ב-BBC: מצרים הציעה לישראל וחמאס הפסקת אש בת 12 שעות.

16:20: אדם נפצע באורח קל מנפילת רקטה בצומת גורל.

16:00: בצה”ל אומרים היום שהתקיפה הלילה במערך התת-קרקעי של חמאס השפיעה משמעותית על יכולת הארגון לנהל לחימה וכי בחמאס לא ציפו לפגיעה בסדר הגודל הזה.

לפי צה”ל, פגעו במפקדות התת קרקעיות של חמאס שהיו אחד הסודות הכי גדולים של חמאס. “פגענו בחמש כאלה וזה משפיע דרמטית על היכולת שלהם לנהל את הלחימה כולל בכירים שהיו בתוכן ונפגעו”.

בצה”ל מוסיפים, שחמאס בנה את ערך התת קרקע במשך שנים, וכי בארגון היו בטוחים ששם הם מוגנים. “משם הם ניהלו את הלחימה, את הירי ואת ניסינות הפשיטה חטיפה”, אומרים בצה”ל. “פגענו דרמטית ביכולת הזאת שלהם לפעול מתוך התת קרקע.

“חמאס נפגע פגיעה קשה והפגיעה הקריטית היא בנבחרת המהנדסים והמדענים שלו שחוסלו. זה נזק עצום כי אין להם תחליף”

16:00: מטח רקטות לעבר באר שבע והפזורה הבדואית.

 

היערכות כוחות צה״ל בגבול הדרום. צילום: דו”צ

15:59: צה״ל הודיע שתקף אתר איחסון של ציוד סייבר של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

15:10: מטח מרצועת עזה: אזעקות צבע אדום בקריית מלאכי ובבאר טוביה

14:15: דיווח פלשתיני: חיל האוויר תקף את מטות המשטרה הימית של חמאס בנמל העיר עזה.

14:08: דיווח פלשתיני: חיל האוויר הפציץ את ביתו של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, איימן נופל. כמו כן, הופצץ ביתו של סגן הזרוע הצבאית של חמאס, מרוואן עיסא.

14:06: מאות בני אדם בבית העלמין קריית גת מלווים למנוחות את הילד עידו אביגל הי”ד בן ה-5, שנהרג מפגיעת רקטה בשדרות. במהלך הלוויה נשמעה אזעקה והמשתתפים נשכבו על הרצפה.

14:01: דיווחים: צה”ל מפציץ בתי בכירים בזרוע הצבאית של חמאס

13:35: כלי טיס של צה”ל תקף וסיכל חוליית פעילים של ארגון הטרור גא״פ בצפון רצועת עזה תוך סגירת מעגל מהירה של יכולות מודיעין ואש של אוגדת עזה.

13:19: הפך לשגרה? כלי טיס של צה״ל תקף חוליית נ”ט של ארגון הטרור חמאס בסג’עיה, בזמן שהייתה בהכנות לירי נ”ט לעבר שטח ישראל.

12:55:  צבע אדום בכיסופים ועין השלושה. בשל אירוע ביטחוני: תושבים בחלק מעוטף עזה הונחו להיכנס לממ”דים.

12:54: צבע אדום בבארי, נחל עוז, עלומים.

12:49:  צה״ל תקף חוליית משגרי רקטות בעת הכנות לשיגור.

11:30: בריאיון לרשת ב’ אמר דובר צה”ל תת אלוף הדי זילברמן כי צה”ל מתמקד בתקיפת בכירי חמאס וציין: “זה מאוד מטריד אותם”. תת אלוף זילברמן הוסיף כי הוא מזהה חשש בקרבם של בכירי ארגון הטרור “אחרי שבערך מאה חברים שלהם נהרגו בימים האחרונים”.

10:49: כלי טיס של צה”ל תקפו מספר עמדות תצפית של ארגון הטרור חמאס בצפון ומרכז רצועת עזה. צה״ל ממשיך לתקוף מטרות טרור ברחבי רצועת עזה וימשיך לפעול בעוצמה ככל שיידרש.

10:20: השישי ביממה האחרונה: לוחמי ההגנה האווירית יירטו כלי טיס בלתי מאויש שחצה משטח הרצועה לשטח מדינת ישראל. חיל האוויר היה במעקב אחר הכלי עד הפלתו.

10:00: מקור מצרי לרשת RT – ישראל דחתה את כל היוזמות של מצרים להודנה ברצועת עזה.

09:36: צבע אדום ביישובי עוטף עזה.

09:20: נקבע מותה של אישה בת 50 מאחד היישובים במישור החוף, לאחר שנחבלה בדרכה לממ”ד השבוע. זהו הקורבן התשיעי במבצע.

09:11: במרכז הרפואי ברזילי התקבלו 4 נשים עם חבלות שונות, בעקבות ריצה לממ”ד: בת 72 מאשקלון, בת 35 משדרות, בת 39 מאשקלון ובת 44 מאשקלון. כולן במצב קל, מטופלות במיון.

08:52: חבר הכנסת מיקי זוהר צייץ בטוויטר כי הדרישות להפסקת אש אינן רלוונטיות כל עוד הדר גולדין ואורון שאול הי”ד לא שבו מעזה.

07:33: הירי התחדש: אזעקות בעוטף עזה, באשקלון ובאשדוד.

07:07: דובר צה”ל: מהשעה 19:00 בערב אמש ועד השעה 7:00 בבוקר זוהו כ-190 שיגורים משטח הרצועה לישראל. כ-30 שיגורים נפלו בשטח הרצועה וכיפת ברזל יירטה עשרות רקטות.

07:00: דובר צה”ל: לוחמי ההגנה האווירית יירטו הבוקר מל”ט חמישי במספר שחצה לשטח ישראל משטח רצועת עזה, והשני שייורט על ידי כיפת ברזל.

07:00: לבית החולים ברזילי הגיע הלילה הגבר בן ה-57 שנפצע קשה מרסיס באשקלון. הוא עבר ניתוח שבו הוצא הרסיס מבטנו ומרגלו והוא מתאושש. למרכז הרפואי הגיעו עוד שלושה נפגעי חרדה, ועוד ארבעה מטופלים שנחבלו קלות כשרצו למרחב המוגן.

07:00: דובר צה”ל, הדי זילברמן, התייחס הבוקר לתקיפות החריגות של צה”ל בעזה הלילה.

“בסביבות 23:30 התחלנו במתקפה משולבת מהים, מהקרקע ומהאוויר במספר מקומות סביב עזה. הטלנו ב-40 דקות כ-450 פגזים לעבר מטרות. ירינו מעל 500 פגזים, כ-50 פגזים של טנקים. היו 160 מטוסים באוויר בו-זמנית, שיצאו משישה בסיסים.

“פגענו פגיעה קשה מאוד במערך התת-קרקעי של חמאס, במנהרות המגננתיות – העיר התחתית של עזה, בזמן שהיו בהן פעילים. כולם יודעים שחמאס מסתכל על זה כהישג אסטרטגי, השקיעו בהן המון כסף, פגענו בקילומטרים רבים של מנהרות בצפון הרצועה.

“מדובר בפעולה של טנקים, כלי טיס וכטב”מים, זאת פעולה שעבדנו עליה הרבה זמן”.

הוא ציין, כי “אנחנו מתחילים לאסוף BDA אל היקף הנזקים. הפעולה מצריכה שת”פ בין כלי טיס כטב”מים ונמרים והיא מבוססת על מודיעין.”

לדבריו, צה”ל תקף גם בורות עם אמצעי לחימה ואמצעי שיגור, מחרטות של חמאס והג’יהאד האסלאמי, ובורות שיגור ומרגמות.

הוא הוסיף, כי ככל הנראה הצליחו לחסל בכיר במערך הנ”ט של הג’יהאד.

על המשך הפעילות בעזה אמר: “היום יהיה אישור תכניות של הרמטכ”ל וראש אמ”ץ. נמשיך לתקוף המטרות. נמשיך במערך הציד, יש לנו משימות אש פתוחות. אם נראה שיש צורך – נמשיך לפגוע במטרות ממשל ועוצם”.

על ההנחיה לתושבי העוטף לשהות במרחבים מוגנים אמר: “אנחנו היינו מוטרדים הלילה מירי לאזור הקרוב ולכן ביקשנו מתושבי היישובים הקרובים להיכנס למרחבים המוגנים ולהישאר שם. היו שלושה מטחים גדולים הלילה. במטחים יש כ-55 שיגורים שלהם בלילה. זה לא הרבה ביחס לתקיפה כזו”.

הוא ציין: “יכול להיות שהיממה הקרובה תראה אחרת לחלוטין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות