בדרך לממשלת שמאל: הנשיא ריבלין הטיל על לפיד את המנדט

נשיא המדינה החליט להעניק את המנדט להרכבת הממשלה ליו"ר יש עתיד: "אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד הזה, שבו מוענק המנדט" • העריך שיעמדו בפניו קשיים • "בנט אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם לפיד" • "החזרת המנדט לכנסת עלולה להוביל לבחירות חמישיות"
אריה ריבקינד
כ"ג אייר התשפ"א / 05.05.2021 18:41

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע הערב (רביעי) כי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו”ר יש עתיד יאיר לפיד.

חולמים על כסף שנופל מהשמים? מחר בחצות הלילה הכספת נפתחת

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

בסבב ההמלצות שנערך במהלך היום זכה יו”ר יש עתיד ל-56 ממליצים. ימינה הייתה המפלגה היחידה להמליץ על ח”כ נפתלי בנט, בעוד גוש הימין המליץ לנשיא להשיב את המנדט ישירות לכנסת.

הנשיא אמר: “אמש הודיע לי ראש הממשלה חבר הכנסת בנימין נתניהו, כי לא עלה בידו להקים ממשלה ומשכך הוא מחזיר את המנדט אלי. לאחר שקיבלתי את עמדתן של כלל הסיעות ושוחחתי עם חבר הכנסת יאיר לפיד וחבר הכנסת נפתלי בנט, התברר בפני כי חבר הכנסת נפתלי בנט נותר עם שבעה ממליצים, כפי שהיה בסיבוב הקודם, ואילו לחבר הכנסת לפיד, נוספו 11 ממליצים, כך שיש לו 56 ממליצים”.

הוא ציין, כי “חבר הכנסת מנסור עבאס כתב כי ‘ישתף פעולה בצורה חיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממלצים הרב ביותר’. עד כאן דבריו. חבר הכנסת נפתלי בנט, הביע את רצונו בממשלה יציבה שתשרת את אזרחי ישראל, והבהיר כי אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם חבר הכנסת יאיר לפיד”.

ריבלין הסביר את החלטתו: “השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה – היינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת החדשה.

“מתמונת הממליצים עולה בבירור שלחבר הכנסת יאיר לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת, אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק, ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשריות להקמת ממשלה.

“על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה, שוחחתי זה עתה עם חבר הכנסת יאיר לפיד, והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט להרכבת ממשלה. בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה בתחילה, ובין אם זו תהיה ממשלה שיעמוד בראשה מועמד אחר תחילה, והוא יכהן בה בתחילה כראש ממשלה חליפי.

“אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד הזה, שבו מוענק להם המנדט להרכבת ממשלה בישראל, ושאני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות, ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה”.

הנשיא הוסיף: “אזרחי ישראל, כבר זמן רב אנחנו מצויים במבוכה, שלא לומר משבר פוליטי. אך אסור שקשיים אלו, יערערו את האמונה שלנו בצדקת דרכנו וביכולתנו להמשיך ולבנות כאן את בנין הריבונות העם בישראל. יידרש כל אשר יידרש, אנחנו נדע איך לצאת מחוזקים, מאוחדים, לדרך המלך שתנחה את החברה הישראלית. נער הייתי וגם זקנתי, ומעולם לא חזיתי, בשום משבר, שהנמיך את רוחו של העם הנפלא הזה.

“יקירי ויקירותי אזרחי ישראל, כמו קודמי, נשיאי ישראל לדורותיהם, עשיתי כל שלאל ידי, כדי לשמור על אמון הציבור, גם בעיתות סערה. שלא כקודמי, זוהי מערכת הבחירות החמישית והאחרונה בה ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, נתונה הייתה בידי”.

בהמשך הערב ימסור ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה פוליטית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות