היועמ”ש של רשות הטבע והגנים: אין בעיה לאשר רחצה נפרדת אצלנו

אחרי שבשנה שעברה בוטל הפיילוט ב'עיינות צוקים' קובע עו"ד אופיר בר-טל,  היועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים, כי לא מדובר באפליה או הדרה האסורה על פי חוק  • ח"כ אלכס קושניר: "יש לעשות הכל כדי למנוע יישום נורמות כאלה"
חרדים 10
כ"א אייר התשפ"א / 03.05.2021 18:27

חוות דעת משפטית ששיגר עו”ד אופיר בר-טל, היועמ”ש של רשות הטבע והגנים, למשרד המשפטים, קובעת כי אין בעיה לקיים רחצה נפרדת באתרי הרשות – וכי הדבר אינו פוגע בעקרון השוויון.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל עדיין במקום סגור צריכים מסכה. זוכרים?

כפי שנחשף באתר חרדים 10, לפני כשנה הכריזו ברשות הטבע והגנים על פיילוט לרחיצה נפרדת בין גברים לנשים ב’עיינות צוקים’ שליד ים המלח. המהלך גרר התנגדות מצד גורמים המתנגדים להפרדה במרחב הציבורי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז דינה זילבר הקפיאה את המהלך – בטענה כי לרשות הטבע והגנים אין סמכות מפורשת לביצוע הפרדה שכזו.

כעת משיב עו”ד אופיר בר טל, היועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים, לחוות הדעת וקובע כי לרשות יש את הסמכות לבצע את המהלך.

“בראשית הדברים נציין כי אנו סבורים כי קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה, תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, אינה מהווה פגיעה בעקרון השוויון, ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה זו בחקיקה ראשית”.

בר טל מציין, כי החוק מאפשר קיום של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים – “ובלבד שההפרדה מוצדקת”.

הוא מציג את עמדת היועמ”ש שקבע בעבר, כי “ייתכנו הקשרים מיוחדים בהם תתאפשר הפרדה מגדרית, לתכליות ציבוריות מסוימות, ובלבד שההפרדה מקיימת את אמות המידה החוקתיות”.

“מדובר בפעילות שרק אם תתקיים בהפרדה תאפשר לציבור הנמנע מרחצה שאינה נפרדת ליהנות ממשאבי הטבע הציבורים הללו”, מציין עו”ד בר טל.

בר טל מוסיף ומבהיר: “מדובר בשעות מועטות באופן משמעותי ומובהק ביחס לשעות הפעילות הרגילות של אתרי הרשות, וכן קיימת לציבור שאינו חפץ בהפרדה, אלטרנטיבה ממש במקום עצמו. משכך, צרכי הציבור העלול להיפגע מפעילות נפרדת זו נותרים כמעט ללא כל פגיעה, או לכל היותר פגיעה מינורית וקלושה”.

הוא הדגיש: “שעה שנשמרת הקפדה זו על המידתיות והסבירות, תוך שמירה על עקרון השוויון המאפשר גם לציבור המעוניין ברחצה נפרדת וגם לציבור שאינו מעוניין בה להמשיך וליהנות מהמשאב הציבורי המופעל על ידי הרשות לטובת הציבור, איננו סבורים כי מדובר בהפליה והפרדה האסורים על פי חוק, וממילא אין נדרשת הסמכה חוקית מפורשת כדי להתירה”.

בר טל מבהיר במכתב ששיגר ביום חמישי האחרון, כי ברשות החלו בקידום חקיקה על מנת לעמוד בדרישת משרד המשפטים, אך בשל העובדה כי בשנה וחצי האחרונים הממשלה הינה ממשלת מעבר, ובתקופת בחירות לא ניתן לקדם חוקים “נבקש להעלות בהקדם את הסוגיה ולקבוע דיון בפני היועמ”ש לממשלה כדי לקבל עמדתו בנושא”.

שי גליק, מנכ”ל ארגון בצלמו, אומר לחרדים 10: *אנחנו מברכים על החלטת הרשות שמוכיחה שגם בהיבט המשפטי מדובר בסוגייה פשוטה ביותר. אנחנו קוראים ליועמ”ש לממשלה לא להתמהמה ולהפסיק לפגוע בזכויות האדם של הציבור הדתי והחרדי ולהורות מיידית, עוד הקיץ, על הפעלת ההיתר להפרדה במידה כמובן.

“ככל שהוא יסרב, אנחנו קוראים לנציגי הציבור בכנסת ובממשלה לפעול להעברת חוק המאפשר רחצה בשמורות טבע בהפרדה בצורה מידתית”.

ח”כ אלכס קושניר מישראל ביתנו כבר מיהר לצאת נגד חוות דעת – וכתב: “הבטיחו פיילוט? אז הבטיחו. חוות הדעת של יועמ”ש רשות הטבע והגנים לאשר רחצה בנפרד במעיינות היא תמוהה ולא מתכתבת עם ערכי חירות הפרט במדינה מודרנית.

“יש לעשות הכל כדי למנוע יישום נורמות כאלה. לא יתכן שרשות שלטונית תספק שירותים בהפרדה מגדרית ופגיעה במשפחות שרוצות להנות באתר בהרכבן המלא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות