הרב הראשי, הגר”ד לאו: ‘הר מירון חייב הסדרה, צריך בעל בית אחד’

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו: "המקום צריך להיות מטופל אחרת. מה שקורה כרגע לא מתאים לכבודו של המקום ולחיי אדם" • "בית דין יכול להפקיע סמכות מהקדש אם הוא לא מסוגל לקיים את תפקידו. המציאות הוכיחה שהוא לא מסוגל"
יוסף גרינבוים
כ' אייר התשפ"א / 02.05.2021 10:22

הרב הראשי לישראל, הגר”ד לאו, קרא הבוקר (ראשון) בעקבות ‘אסון מירון’ להסדיר מחדש את המצב בהר מירון.

הגיע הזמן להתעורר: לחלום שלכם יש בית – והוא עומד להתגשם. איך?

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל עדיין במקום סגור צריכים מסכה. זוכרים?

הרב לאו הציע תחילה לפרוס את הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון על פני שבוע שלם, ובנוסף, לבחון לעומק מה תהיה דרך ניהול ההר הנכונה ובמקרה הצורך – להפקיע מידי ההקדשות המחזיקים בהר את אחריותם.

בראיון למנדי גרוזמן ודוב אייכלר ב’כאן מורשת’ אמר הרב לאו: “יכול להיות שצריך לחלק את האירוע לשבוע שלם. אנחנו יודעים בספרים שנשמה מגיעה למקום ונשאר רישומה ליומיים-שלושה. אנחנו יודעים שלא רק ביום הפטירה אפשר להגיע, לא רק ביום ההילולא.

“אז ריקודים אי אפשר יהיה לפני יום ההילולא, אבל ניתן יהיה הדלקות לעשות וניתן יהיה לקיים מעמדי תפילה. פשוט לוודא שהמקום כולו יהיה מקום מרווח יותר”.

לדבריו, “כשמגיעים למקומות שכאלו, אם מתפצלים על פני שבוע, אז נכון, יהיה קשה לאנשים לוותר על יום ל”ג בעומר, אבל כאשר המחשבה והרצון הם לעשות זאת כדי להועיל ולהציל ולשמר חיי אדם – אני רוצה להאמין ולקוות שאנשים יקחו את האחריות הזאת”.

על  האפשרות להפקיע מידי ההקדשות את אחריותם: “המושג של הקדשות זה מושג שבסופו של דבר בתי הדין צריכים להיות אחראים עליהם. כלומר, בהקדש צריך לפנות לבית דין ולקבל ממנו הסכמה, ואם רואה בית הדין שההקדש לא מתנהל כהלכתו וההקדש לא שומר על הדבר כפי שצריך להיות – אז בית הדין זכותו המלאה וחובתו המלאה לעשות את הכל כדי שזה יהיה לתועלת”.

“אם ההקדשות לא מצליחים לשמור על זה, אז צריכים יהיו לקחת ולהעביר את האחריות שידע כן לעשות את זה. מוקדם מידי להגיד מי, בעקרון המדינה צריכה לקחת את האחריות”

בראיון לגלי צה”ל אמר הרב הראשי: “עצוב היה לשמוע תוך דקות את המוזיקה מפסיקה, לאט לאט התחלנו לקבל תמונה קשה יותר ויותר”.

לדבריו, “כשאתה נמצא באירוע כזה אתה מודע לצפיפות ולדוחק, אבל אומר לעצמך ‘בשנה שעברה לא היה כאן אף אחד, זו הזדמנות לשמוח'”.

הרב הראשי הוסיף: “הר מירון חייב להגיע להסדרה, המקום צריך להיות מטופל אחרת. מה שקורה כרגע לא מתאים לכבודו של המקום ולחיי אדם. חובתה של המדינה לקחת עליו אחריות. הגיע הזמן לחייב גם אירועי דת להוציא רישיון עסק. אני לא יודע אם אפשר לחייב למשל כל הלוויה, אני חושב שלא. אבל מירון? בודאי”.

ברדיו ירושלים 101fm אמר הגרי”מ לאו: “צריך בעל בית, זה מה שהיה חסר ביום חמישי, צריך פעם אחת להחליט. שתשב הממשלה ותחליט שכל האחריות על מירון, הר מירון ויתר המקומות הקדושים היא בידי גוף כזה או אחר, צריך להחליט, כי אחרת מה שקורה הוא שכל אחד זורק על השני”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות