גנץ צרח, דרש הצבעה – והמינוי נפל • עימות על המינוי של אקוניס

בני גנץ דרש בממשלה להצביע מיד על מינויו לתפקיד שר המשפטים קבוע - וצרח: "נמאס לי מהזובור שלכם, תחמנותכם אומנותכם" • השרים הצביעו והפילו את המינוי ברוב של 17 נגד 10 • נתניהו הציע, מנגד, את השר אופיר אקוניס - והמינוי אושר • אבל היועץ מנדבליט צעק: "ההצבעה לא חוקית"
חרדים 10
ט"ו אייר התשפ"א / 27.04.2021 13:30

דרמה בישיבת הממשלה שהתכנסה היום (שלישי) כדי לדון במינוי שר המשפטים, תפקיד שלא אוייש באופן קבוע מזה מספר חודשים: לאחר עימותים ממושכים הועלתה להצבעה הבקשה על מינוי גנץ לשר, אולם זו נפלה ברוב של 17 נגד 10.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

נוסעים באוטובוס להילולא במירון? כל הפרטים שאתם חייבים לדעת

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל אתם זוכרים מה עדיין צריך?

נתניהו ביקש להצביע על מינוי השר אופיר אקוניס לתפקיד.

גנץ ניסה למנוע את ההצבעה ואמר לנתניהו: “לא הסכמתי להביא את אקוניס להצבעה”.

נתניהו השיב: “לא הסכמתי גם להביא את השם שלך ועדיין הצבענו. אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה. מאחר שבית המשפט מבקש מאיתנו להביא שר – אני מבקש להביא את השר אופיר אקוניס לתפקיד”.

מנדלבליט: “אי אפשר, זה לא על סדר היום”.

נתניהו: “זה לא מקובל,  אתם מנסים למנוע הצבעה על שר המשפטים”.

נתניהו מנע מנדלבליט לדבר ומעלה את ההצבעה בניגוד לעמדת היועמ”ש.

גנץ: “זה לא חוקי, שרי כחול לבן לא ישתתפו בהצבעה, תתביישו לכם”.

אורית פרקש: “ההצבעה הזאת לא חוקית, צחי אתה עובד מדינה אתה פועל בניגוד לעמדת היועץ המשפטי”.

צחי ברוורמן: “אני כפוף לחוק לנוהל ולמנהל. ראש הממשלה מנהל את הישיבה ואני כפוף אליו קודם כל”.

מנדלבליט: “אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק”.

למרות הכל השרים הצביעו ברוב קולות על מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, בניגוד לעמדת מנדלבליטו.

מנדלבליט צעק: “ההצבעה אינה חוקית, שלא תחשבו שההצבעה הזו תעבור”.

השר דרעי: “מציע לנתניהו, לגנץ ולמנדלבליט אם אפשר לחזור בחזרה. מבקש מכולם שנצביע כדי לתת לגנץ את סמכויות העצירים ובעוד 48 נגיע להסכמה למינוי שר המשפטים. עדיין אפשר לתקן, זה עדיף על פיזור הממשלה במצב הנוכחי”.

נתניהו: “ההצעה של השר דרעי מצויינת”.

גנץ: “ההתנהגות שלכם כוחנית – אין שום טעם ב-48 שעות נוספות. אתה כל הזמן עושה תרגילים. אני אכבד כל החלטה של בית המשפט”.

מנדלבליט: “ההצבעה לא חוקית והיא לא עברה. זה דבר חסר תקדים שהעליתם להצבעה הצעה לא חוקית, בניגוד לעמדת היועץ”.

ח”כ שלמה קרעי הליכוד: “‏כל הכבוד לראש הממשלה על הנחישות מול סוכני הכאוס וההפיכה המשפטית. מזל טוב לשר המשפטים החדש אופיר אקוניס” .

עם פתיחת ישיבת הממשלה, דרש שר הביטחון בני גנץ מראש הממשלה להעלות להצבעה את מינויו הקבוע לתפקיד שר המשפטים.

אלא שנתניהו הציע לדון בנושא ולהגיע למועמד מוסכם על שני הצדדים תוך 48 שעות.

נתניהו אמר: ”הייתי רוצה להגיע לפתרון מוסכם, לקחת נשימה עמוקה ושאני ושר הביטחון ננסה להגיע לפשרה תוך 48 שעות”.

גנץ השיב לנתניהו: “יש פה היתממות מוחלטת. בהסכם בין הגושים נקבע שמשרד המשפטים בגוש כחול לבן – אני מילאתי את המקום באופן טכני לשלושה חודשים וההנחה הבסיסית היא שאחרי שלושה חודשים ממנים שר קבוע. הממשלה הרלבנטית כרגע היא הממשלה הנוכחית ולכן הפתרון המוסכם הוא למנות אותי.

“אני המועמד של גוש כחול לבן למשרד המשפטים, כך הבאנו את זה לממשלה, זו עמדתי, אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה – אבל לא תהיה החלטה אחרת בין אם זה נוח לך או לא”.

גנץ הסביר: ”משרד המשפטים הוא משרד חיוני. העובדה שחודש אין שר משפטים זו תקלה ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר. מילאתי המקום במשרד בצורה ממלכתית וכך תכננתי להמשיך. כל דבר אחר זו היתממות, לא תהיה שום עמדה אחרת. מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כפי שהיא צריכה שר אוצר. אין משרד שעושה פעולה שמשרד המשפטים לא מעורב בו – זה משרד רוחבי. אני אומר בצורה חד משמעית – יש פתרון אחד והוא למנות אותי”.

נתניהו השיב: “בוא לא ננהל את הוויכוח הזה מול המצלמות, נשב ונדבר”.

היועמ”ש אביחי מנדלבליט הזכיר לנתניהו והשרים שההחלטה על מינוי שר משפטים צריכה להתקבל תוך 40 דקות – לפי דרישת ביהמ״ש העליון. “יש סיכון גדול בנושא העצירים שאינם מחוסנים. כל יום מביאים עשרות רבות של עצורים שאינם מחוסנים ולא יודעים מי חולה ומי לא חולה – יש לפתור את הבעיה הזאת באופן מיידי.

“כבר ביקשנו מבג”ץ לדחות את מינוי שר המשפטים ובית המשפט אמר שלא – זו סוגיה דחופה של סכנת חיים. ראש הממשלה אמר ביום ראשון שעד היום יהיה דיון כדי לפתור את הבעיה הזו”.

שר התרבות חילי טרופר אמר: “התחושה היא שהשיקולים הם לא עניינים. יש מצבים של סכנת חיים, צריך למנות שר משפטים”.

נתניהו קטע אותו: “אל תטיפו לי מוסר על מינוי שר משפטים בגלל על סכנת חיים. בזמן שרציתי להביא מיליוני חיסונים עצרתם אותי ולא נתתם לי להביא, כי אין שר משפטים”.

טרופר: ”ממשלה מתפקדת מחייבת שר משפטים, אני לא נכנס לסמכויות של שר אחר בגוש הליכוד אז אנחנו מבקשים לא לקחת סמכויות של מישהו אחר. מה יותר פשוט מזה?”

שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה לנתניהו שיצא לרגע משיחת הזום: ”ראש הממשלה אני מבקשת שלא תצא מהחדר באמצע הישיבה, הדיון כולו עוסק במינוי שאתה מונע ומן הראוי שתהיה נוכח. אני מבקשת לעצור את הישיבה עד שראש הממשלה יחזור”.

נתניהו, שהיה בחדר השני, השיב לשרה: ”אני פה, תירגעי”.

בהמשך אמר נתניהו לגנץ ולשרים: “אנחנו נסחפים לפולמוס. ההסכם בינינו לכחול לבן כבר לא אותו דבר כי כבר אין לכם אותו מספר של מנדטים. אני מציע להסמיך את שר הביטחון בעניין הסמכויות של העצורים, ואת הפתרון השני נצטרך למצוא תוך 48 שעות”.

גנץ: ”מספר הח”כים שלי לא מעניין. אני יכול להיות עם שני ח”כים אבל נשארנו עם אותו מספר שרים. הגודל של כחול לבן זו בעיה שלי, לא שלך”.

השר אמיר אוחנה השיב לדרישת שרי כחול לבן: “תוקף ההסכם הקואליציוני הוא לכנסת ה-23. היא עברה מן העולם ואיתה גם ההסכם ולכן אנחנו לא מחויבים למינוי שר משפטים מכחול לבן. אף אחד לא יודע מה יהיה בעוד שבוע מבחינת מו”מ קואליציוני ולכן לא ראוי ולא סביר למנות שר משפטים קבוע”.

השר אלון שוסטר מכחול לבן תקף את נתניהו בדיון ואמר: “אתה בניגוד עניינים, אסור לך להתעסק במינוי שר משפטים”.

אוחנה לא שתק: ”האם חברנו בני גנץ שמעורב במימד החמישי לא נמצא גם הוא בניגוד עניינים?”

מנדלביט השיב: ”לגבי נתניהו הוא לא בניגוד עניינים בהקשר הזה של עצם השאלה למינוי שר המשפטים. כולם יכולים להשתתף בדיון הזה”.

בסופו של הדיון אמר נתניהו: “נביא פתרון מוסכם עוד 48 שעות”.

השר גנץ הרים את קולו וצעק לעבר ראש הממשלה: “לא מבין את השיקולים של ראש הממשלה לדחות את זה, אני לא מתכוון להתחכם עם זה. דורש למנות עכשיו שר משפטים או שבג״ץ יגיד את דברו. סיימתי עם המשחקים האלה. הצבעה עכשיו ומיד”.

גנץ הוסיף: ”נמאס לי מהזובור שלכם, שקלתי דחייה אבל ירדתי מזה, לא תהיה פשרה. תעלו את המינוי שלי עכשיו. תחמנותכם אומנותכם”.

בג”ץ יתכנס לדון בעתירות שקוראות למנות שרים בשעה 17:00.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות