סער לא המליץ על איש • הנשיא: “לאז מיך אוועק פון די באבקעס”

לראש הממשלה נתניהו יש 52 ממליצים - הליכוד, ש"ס יהדות התורה והציונות הדתית, ללפיד 45 יש עתיד, כחול לבן, העבודה וישראל ביתנו ולנפתלי בנט 7
אריה ריבקינד
כ"ג ניסן התשפ"א / 05.04.2021 19:43

הנשיא ראובן ריבלין קיים החל הבוקר (שני) במשכנו את סבב ההתייעצויות עם נציגי כל הסיעות בכנסת במסגרת ההליך שיביא להטלת הרכבת הממשלה על אחד מהמועמדים שיומלץ על ידי המפלגות השונות.

לפי שעה, לראש הממשלה בנימין נתניהו יש 52 ממליצים (הליכוד, ש”ס, יהדות התורה והציונות הדתית), ללפיד 45 (יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ) וליו”ר ימינה נפתלי בנט 7 (ימינה).

לקראת הערב הגיעה הדרמה לשיאה, כאשר נציגיו של גדעון סער יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין  ויועז הנדל הודיעו לנשיא כי לא ימליצו על אף מועמד.

שאשא ביטון: “האופציה לממשלת שינוי, היא עם נציג מן המחנה הלאומי שאינו נתניהו או ממשלה שמבוססת על רוטציה ופריטטיות בין בנט ללפיד. עשינו מאמצים כדי שיגיעו הצדדים להבנות. הם לא שמעו לאזהרות שלנו, לצערנו. והם ניהלו מגעים ישירים רק ממוצ”ש.

“במציאות שנוצרה, אנחנו לא נמליץ על אף אחד מהם. אנחנו ממליצים לנשיא לזמן את בנט ואת לפיד להביא אותם להידברות, שיגיעו להבנות להסדרים פריטטיים. אנחנו נקבל כל הסכם שהם יגיעו אליו ונוסיף המלצה בהתאם להחלטה. יש לך עד יום רביעי, לפי מה שאנחנו מבינים”.

הנשיא ריבלין: “גם אם יש הגיון רב בדברייך, אני לא יכול להתערב ברמה הנשיאותית. אני לא מפחד מאיומים שיגידו עלי כל מיני דברים. אבל מה שאת מבקשת ממני הוא פשוט התערבות בתוך מערכת אחת אל מול מערכת שניה. גם החלטתכם לא לתמוך, תחייב אותי לשקול למי יש יותר או שאקשיב לחלק האחר.

“לפי הדברים שנאמרו על השולחן הזה מאז תשע בבוקר אני לא רואה איך מקימים ממשלה, למרות שהעם משווע לממשלה לנוכח המצב הכלכלי ואיומים חיצוניים”.

שאשא ביטון: “הדבר המרכזי הוא שאנחנו מזהים זה הקמת ממשלת שינוי על ידי לפיד ובנט. זה מה שצריך לקרות.

ריבלין: אולי אלקין שהוא שחקן שחמט רואה 18 צעדים קדימה…

אלקין: “זה ברור שנתניהו לא יכול להקים ממשלה. זה דבר שגם אתה תראה בסוף התהליך. אבל גם לפיד לבדו או בנט לבדו, לא יכולים להקים. ולכן ניהלנו מגעים עם שני הצדדים ופעלנו לילות כימים בחול המועד לקדם את המגעים ביניהם”.

ריבלין: בירושלים של לפני הקמת המדינה, הערבים היו מדברים יידיש והיהודים דיברו ערבית. והם היו אומרים “לאז מיך אוועק פון די באבקעס” (-בתרגום חופשי: עזוב אותי מהשטויות).

‏אלקין הזכיר שהנשיא התניע שיח בין נתניהו לגנץ.

ריבלין: אבל זה היה אז כאשר אף אחד לא הצליח להרכיב והמנדט חזר לכנסת.

אלקין: המטרה היא להקים ממשלה.

ריבלין: נציגי 2 סיעות, אחת של 7 ואחת של 17 והם לא העלו את זה.

אלקין: גם נתניהו וגנץ לא העלו את זה אז.

הנדל: אנחנו מפקידים פה את ההמלצות שלנו, מתוך מטרה שתקום ממשלה. השקענו מאמץ ודחיפה ואנחנו מאוד רוצים שהתהליך הזה ימוצה וההמלצות שלנו יכולות לשמש כדי שזה יקרה. כי פענחנו שבכל הדרכים האחרות זה לא יכול לקרות.

ריבלין: נבצר ממני. מעריך את זה שאתם חושבים שאני יכול לעשות משהו שאתם לא יכולים לעשות. אנחנו אומרים את זה בשקיפות מה שאתם מבקשים ממני, זה דבר שאסור לנשיא להתעסק, אלא אם זה אפשרות לחבר בין מחנות. אתם מבקשים תיווך בין שני מועמדים בצד מסוים.

הנדל: הם משני צדדים

ריבלין: העם יודע לחשוב

‏אלקין: אנחנו יודעים איפה עמד המו״מ בלילה האחרון. צריך ארכה.

ריבלין: שהם יבקשו… יבוא הצד השני, ויגיד סליחה, יש לי יותר ממליצים. מה אתה מתערב בצד השני.

אלקין: אבל הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מ-3 המועמדים כפי שזה כרגע, לא תקדם לממשלה.

שאשא ביטון: אפשר לדחות את ההחלטה עד ליום רביעי. אנחנו שימשנו כמתווכים. שמנו אגו בצד.

ריבלין: אתם לא תומכים במישהו, אז הקולות שלכם לא נספרים, ומי שיש לו יותר, הוא נספר. תעבירו לנוגעים בדבר, אם הם רוצים בכך שיבקשו דחיה. אבל אני לא אחכה מעבר ליום רביעי.

בסיום התהליך יחליט הנשיא על זהות חבר הכנסת שעליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, אף שלאורך היום הביע ריבלין ספקות באשר לאפשרות להרכיב ממשלה במציאות הקיימת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שימוש הנשיא במושג בּאָבּקעֵס
    07/04/2021 10:37
    צמח
  1. לא מתאים לנשיא שלנו שכל כך שולט בניסוחים מכובדים. המובן של המילה בּאָבּקעֵס ביידיש הוא גללים. האם לזה התכוון הנשיא?