בג”ץ: מגבלת 1,000 מטר על הפגנות בלתי חוקתית – הקנסות בטלים

הרכב בג"ץ בראשות אסתר חיות קבע: לבטל הקנסות שניתנו למפגינים במהלך הסגרים בקורונה - ההגבלה פגעה פגיעה בלתי מידתית בזכות להפגין • השופט נועם סולברג היה בדעת מיעוט • אם המדינה לא תצליח לאתר את נתוני הנקנסים, יבוטלו כל סוגי הקנסות שהוטלו בין 1 ל-13 באוקטובר
חיים טוויל
כ"ב ניסן התשפ"א / 04.04.2021 16:24

הרכב מורחב של שופטי בג”ץ, בראשות הנשיאה אסתר חיות, פסק היום (ראשון) ברוב דעות – שמונה נגד אחד – כי התקנה שהגבילה את היציאה מהבית למרחק של קילומטר לשם הפגנות – לא היתה חוקתית.

עד 65% הנחה: יריד הספרים השנתי של ‘מוסד הרב קוק’ חוזר בענק

בעקבות כך, הקנסות שניתנו בעת שהתקנה הייתה בתוקף, בין 1 ל-13 באוקטובר 2020 יבוטלו.

אם המדינה לא תצליח לאתר את נתוני הנקנסים – יבוטלו כל סוגי הקנסות שהוטלו בתקופה זו.

אזרחים שכבר שילמו את הקנסות יקבלו את כספם בחזרה.

השופט נעם סולברג סבר בדעת מיעוט שהתקנות שאישרה הממשלה היו חוקתיות.

ב-14 באוקטובר בשנה שעברה הוציא בג”ץ צו על תנאי בעקבות דיון בעתירות נגד הגבלת ההפגנות. בקביעתו הוא ביקש מהממשלה, הכנסת והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להסביר מדוע לא יבוטל התיקון לחוק הקורונה, שהסמיך את הממשלה להוציא את התקנות המגבילות.

בנוסף לכך, ביקש בג”ץ מהממשלה למסור לו מהו מספר ושיעור הקנסות שהוטלו מתחילת אוקטובר בשל השתתפות בהפגנות ומה בדעת הממשלה לעשות בקשר לקנסות אלו.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, על פי מסמך משטרתי שהגיש נציג המדינה במהלך הדיון לשופטים, עלה כי מתחילת הסגר ועד לאותה התקופה ניתנו כ-63 אלף קנסות בהיקף של כ-37 מיליון שקל על 17 סוגים שונים של הפרות.

ח”כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הגיב: ”מגבלה על תפילה בהר הבית – סבבה. מגבלה על תפילות בקורונה – סבבה. מגבלות על הפגנות – פגיעה בלתי מידתית, ודינה בטלות.

“סולם הערכים הזה לא נובע משום חוק, חוק יסוד או עקרון חוקתי. השופטים פועלים (שוב) לכפות את עולם הערכים שלהם על הציבור בישראל. בית משפט פוליטי. סמכות ללא אחריות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות